Een mooie en gebruiksvriendelijke webwinkel is leuk, maar nog steeds is de grootste drempel voor e-commerce bedrijven het zien te krijgen van voldoende en vooral de juiste traffic. Een webwinkelier die zaterdag even naar de stad gaat, zal misschien jaloers kijken naar al die stromen mensen die langs de winkels lopen.
Tekst: Dirkjan Vis
Het laagdrempelige van een webwinkel is dat de kosten relatief laag zijn en het vanaf de zolderkamer kan gebeuren. Er hoeft geen duur pand in een winkelstraat aan te pas te komen, met personeel en een dure inrichting. Dat is prettig. Maar het nadeel wordt vaak onderschat. Langs die dure winkel met inrichting en kapitale pand komen op een gemiddelde zaterdag wel enkele honderden potentiële klanten. Met een simpele poster voor het raam is er direct sprake van een leuk bereik, waar een startende webwinkelier alleen maar van kan dromen!
Online-winkelstraten
Op internet vindt het overgrote deel van de aankopen nog rechtstreeks plaats. Het percentage dat via een tussenpersoon op een webwinkel terechtkomt, is echter wel steeds groter. Eigenlijk ontstaan op deze manier 'online-winkelstraten'. Zo is het sinds eerder dit jaar mogelijk om bij Marktplaats uw winkel onder de eerste resultaten van rubrieken te plaatsen. Een soort tekstlinkadvertenties dus. Op deze manier zorgt het winkelend publiek van Marktplaats voor de traffic, maar verkoopt u gewoon via de eigen winkel. Ebay doet dit al jaren. Hier kunnen webwinkels zich registeren en de artikelen en inhoud van de eigen winkel online synchroniseren. Met name restpartijen en overtollige voorraden kunt u op deze manier bij een nieuwe collectie zo in één keer online veilen.
Sjopper
In tegenstelling tot beide bovenstaande partijen heeft de relatief nieuwe speler op de markt Sjopper (lees hier het artikel uit Twinkle 10 2008) het stimuleren van verkopen voor winkels zelfs als enige missie. Het startte in mei actief en groeit snel, naar eigen ambitie. Momenteel heeft het ongeveer 30.000 unieke bezoekers per maand en 54 aangesloten winkels. De mensen van Sjopper verkopen dus zelf niets, maar helpen webwinkels om zich samen te bundelen.
Vergelijk het!
Verkoopt u liever niet samen, omdat u simpelweg de beste bent en de concurrentie ver achter wilt laten in plaats van mee samen te werken? Geen probleem. Ook dan is het mogelijk uw traffic te genereren via speciale tussenpersonen. Zo zijn er een aantal enorm populaire vergelijkingwebsites, denk aan Kelkoo.nl, Vergelijk.nl, Kieskeurig.nl en Nieuw.nl. Het nadeel is voor sommigen misschien dat vergelijkingwebsites wel heel gericht zijn op de consument. Voor u als webwinkelier is het enige voordeel van een vergelijkingswebsite dan ook als u duidelijk een snel aantoonbaar voordeel hebt op de concurrent. Bijvoorbeeld door het hanteren van de laagste prijs. In de meeste gevallen betaalt u bij vergelijkingswebsites per klik. Met name voor de prijsvechters zijn vergelijkingssites succesvol.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2008
Het genereren van kwaliteits traffic en het verhogen van online sales, begint bij een efficiënte webshop. Als dit traject geheel goed staat zijn er voldoende online marketing instrumenten om het hoofddoel (online verkoop) te bereiken/ doen groeien. Ik denk dat het in tegenstelling tot dit bericht vrij makkelijk is voor een online shop om haar doelstellingen te halen, mits er gekozen wordt voor de juiste ingredienten.
Als retailplanoloog houd ik me specifiek bezig met zaken als het hierboven genoemde 'aanloopwinkelgedrag'. Winkels zijn er, en op het web is dat niet anders, in soorten. Lang niet elke winkel hoeft het te hebben van langslopende klanten, maar zijn zelf óf een (mede-)trekker voor het hele winkelcentrum, óf een trekker voor hun eigen winkel. Natuurlijk zijn er wel typische "aanloopwinkels" waarvoor geen hond speciaal komt opdraven, maar die voor de langslopende klant wel aantrekkelijk kunnen zijn. Overdrijf het nou niet, nét als op het web, lopen de meeste klanten gewoon voorbij en is het ook voor deze fysieke aanloopwinkeliers een kwestie van aan dat kleine percentage toch voldoende te verdienen om de huur te kunnen betalen, plus. De ontwikkeling van speciale formules voor 'trafficlocaties' (zoals AH-to-go, maar ook 'De Stadskiosk') wordt in fysieke zin aangewakkerd omdat er steeds meer van die locaties worden ontwikkeld, helaas nog te weinig in de stad, en misschien wel te veel in station. Op luchthavens zijn ze er natuurlijk al heel. Een nieuwe categorie richt zich op de bestaande klantenstromen in pret- en themaparken, musea en dergelijke die tegenwoordig al snel voor 30% van deze 'merchandising' afhankelijk zijn. Met name een groep docenten van de NHTV (Jeroen Vinkestijn, e.a.) is hard bezig deze eersteklas inkomstenbron te exploiteren) Maar als ik het verhaal van Sjopper lees, is het beslist een heel leuk idee, maar levert het m.i. niet op wat het zou moeten opleveren. Tja, ook dat verhaal kennen velen die ook dachten wel even wat te verdienen aan langslopende klantenstromen. Retailing is, fysiek, virtueel of beide, geen simpele manier om je geld te verdienen!
Voor de winkels die zich onlangs hebben aangemeld bij Sjopper. Wegens problemen met onze mailprovider zijn enkele mails niet aangekomen. Hierdoor kan het zijn dat wij uw aanmelding niet hebben binnen gekregen. Mocht u dit lezen, dan verzoeken wij u het nogmaals te proberen. Alle problemen zijn nu opgelost. Onze excuses voor het ongemak.
Het Sjopper team.