Twinkle | Digital Commerce

Ex-huizenverhuurder vindt niche in zoetwaterparels

2017-05-26
  • 3:57

In een tijd dat vrouwen nog nauwelijks werkten, ging de Waalse Nathalie Bouvy al flink aan de bak. Bij Philips, voor de klas en met een eigen vertaalbureau, om uiteindelijk 25 jaar lang leiding te geven aan een organisatie in 'karakteristieke, kwalitatief hoogwaardige vakantiehuizen in Europa'. Daar ontdekte ze kracht van internet, die ze nu weer aanwendt voor haar nieuwste parel, Shenza.com.

Tekst: Marieke Verdonk

Ze is een ondernemer pur sang. Zo iemand die niet alleen kansen ziet, maar die ook meteen pakt. Over een jaar of vijf hoopt Nathalie Bouvy met haar nieuwste kindje, webwinkel Shenza, een paar miljoen omzet te draaien. Dan mag haar jongste zoon het overnemen. Niet dat Bouvy dan achterover gaat leunen, ze heeft alweer nieuwe - onuitgesproken - plannen, ook al is ze tegen die tijd 65 jaar.

Juwelenbeurs
In 2005 ging Bouvy samen met haar man Baudouin van Lamsweerde een maand naar China. 'Daar ontdekte ik parels tegen een ridicule prijs. Je koopt daar een parelketting voor de prijs van een plastic ketting hier.' Bouvy heeft het over zoetwaterparels, waarvan China de grootste producent is. Ondernemend als ze is, bezocht ze direct de grootste juwelenbeurs van China in Hong Kong. 'Twee keer de RAI, stampvol met losse parels, robijnen en juwelen.' Om zeker te zijn van de kwaliteit zocht ze in Nederland een juwelier en goudsmid. Met hem ging ze terug naar de beurs en hij stond versteld van de goede kwaliteit. Het idee, geboren bij het zien van de eerste parel, kon ze gaan uitwerken. 'Ik had direct het plan om een webwinkel te beginnen om daar sieraden te verkopen. Ik heb in China contact gezocht met een leverancier en ben in de fabriek gaan kijken. Om er zeker van te zijn dat de arbeidsomstandigheden in orde zijn.'

Verkooppunt
Het verschil tussen een zoutwater- en een zoetwaterparel, zo legt Bouvy uit, is de kleur en vorm. 'Een zoutwaterparel is altijd wit en mooi rond en glad. Eentje uit zoetwater heeft dezelfde glans, maar kan gekke vormen hebben, verschillende kleuren en is niet glad.' Ze heeft nu 360 items in haar webwinkel Shenza.com. 'We zijn sinds half juli online en er gaat nu één bestelling per dag de deur uit. Ik had gehoopt dat dat er vijf zouden zijn, maar met de feestdagen in aantocht zal het aantrekken.' Aan de concurrentie zal het niet liggen. Naast Boswinkels(.nl) zijn het voornamelijk 'kralenmevrouwen' die de sieraden online proberen te slijten. De juwelier met wie ze samenwerkt, heeft een winkel in Den Haag, wat ook als verkooppunt dient. De volgende stap is de verkoop van juwelen gemaakt van edelstenen uit Thailand en India. Dat Bouvy in 2005 even een break nam en er een maand tussenuit ging, was niet toevallig. Na jarenlang haar bedrijf Euro Relais te hebben ontwikkeld, had ze haar aandelen overgedragen aan een mede-investeerder. 25 jaar lang had ze aan het hoofd gestaan van het bedrijf dat ze in 1980 met zes huizen in de Ardennen was begonnen.

Uren achter de pc
Euro Relais, de organisatie die vakantie-huizen verhuurt, ging als eerste online met de huizenverhuur. 'Ik had mijn man aangenomen voor marketing en internet. Zelf hield ik me bezig met de producten, meer het commerciële traject. We hebben altijd goed gekeken naar nieuwe mogelijkheden, zo brachten we in 1998 onze brochure uit op cd. In 1999 heeft mijn man weekenden lang achter de computer gezeten om internet te leren kennen. Dat deed hij op een heel bewuste manier.' De eerste site ging in 1999 live en was slechts informatief. Begin 2000 al was het mogelijk om online te boeken. 'Dat was een doorbraak', zegt Bouvy. 'De omzet steeg van vijf miljoen in 2000 naar 35 miljoen in 2006'. Nu verloopt zo'n 80 procent van de boekingen via het online-kanaal.

Nichesites
Na de overdracht van de aandelen bleef Bouvy aan het werk, totdat begin 2006 de nieuwe directeur kwam. 'De aandeelhouders wilden dat ik nog twee jaar bij het bedrijf zou blijven. Ik heb toen een aantal nichesites ontwikkeld.' Onder de noemer Euro Relais Special Products gaf Bouvy invulling aan City Trips Europe en Charming Holidays. Voor de laatste kon ze putten uit het huizenaanbod van Euro Relais, maar voor City Trips Europe mocht ze ook nog op zoek naar nieuwe huizen. 'Dat kostte me dik een jaar', vertelt ze. 'Uiteindelijk ben ik in maart 2008 bij Euro Relais vertrokken. Drie maanden later dan gepland. Maar ik wilde die sites goed afleveren. Zo zit in nu eenmaal in elkaar.'


Bouvy
De Waalse Nathalie Bouvy kwam in 1968 naar Nederland, toen haar man een baan bij Philips kreeg. Zelf had ze ook allerlei baantjes bij de lampenfabriek en stond ze acht jaar lang voor de klas in de Philips International School. In '77 zette ze als franchisenemer een Engels vertaalbureau op poten om uiteindelijk in 1980 goud in handen te krijgen. Dat wist ze toen nog niet, maar haar bedrijf Ardennes Relais groeide al snel uit tot wat nu Euro Relais heet.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2008