De tijd is er rijp voor en Hoogenbosch Retail Group vindt het zijn taak om de markt open te breken. 'Met een aandeel van 8 procent zijn we marktleider in de schoenen-branche', zegt algemeen directeur René de Lege. En dus acht het moederbedrijf van de winkelformules Manfield, Invito, Dolcis en PROsport zichzelf de aangewezen organisatie om de online-schoenenbusiness een impuls te geven.
Tekst: Marieke Verdonk
In de rustige zomerperiode heeft Hoogenbosch Retail Group stilletjes zijn eerste zelfstandige schreden gezet op het internet. De webshop Ikzoekeentas.nl is een proeftuin voor de vier webshops die volgen: Invito.com, Manfield.nl, Dolcis.nl en Prosport.nl. 'Ikzoekeentas.nl bouwen we langzaam op', vertelt algemeen directeur René de Lege. 'We zijn begonnen met het assortiment uit de vier retailformules en groeien naar een assortiment van 500 tassen. We zagen de winkelomzet in tassen flink plussen en het product is online makkelijker te verkopen dan schoenen. Een mooie manier dus om een webshop te testen.' Alle shops draaien op hetzelfde platform met een zelfde backoffice. Terwijl de webshop van Invito werd ontwikkeld door internetbureau Strawberries, tuigde Hoogenbosch zelf Ikzoekeentas.nl op.
Geen kanaalconflict
Begin augustus ging Invito.com live; Dolcis en Manfield volgen deze maand en in oktober wordt Prosport.nl opgeleverd. Het online-kanaal is niet helemaal nieuw voor Hoogenbosch; Dolcis opende al eerder een merkenshop op de website van Wehkamp. De resultaten zijn naar tevredenheid volgens De Lege. 'We praten over vervolgstappen in de samenwerking. Het zou kunnen zijn dat we de andere merken ook via Wehkamp gaan verkopen. Dat zou kunnen', glimlacht hij. Het een bijt het ander niet is zijn mening. 'Er zal altijd een overlap zijn, maar we willen zoveel mogelijk verschillende klantengroepen bereiken. Wij hebben geen last van het kanaalconflict. Het scheelt daarbij dat we niet met franchisenemers werken. Maar we zijn er ook van overtuigd dat de kanalen elkaar juist versterken.'
Where to buy-button
De Lege's collega Joost Cornelissen, manager communicatie bij de retailorganisatie, denkt dat 80 tot 90 procent van de bezoekers naar de schoenenwebshops zal komen om zich te oriënteren. 'Daarom is de 'where to buy'-button prominent aanwezig. We hebben de interne systemen aan elkaar gekoppeld zodat de webshopbezoeker kan zien bij welk filiaal in zijn buurt de schoen in de juiste kleur en maat aanwezig is'. In de schoenenwebshops is het volledige assortiment beschikbaar. 'We gaan er vol in', zegt De Lege. 'Op deze manier hebben we een grote voorsprong op onze concurrenten.'
Retouren terugdringen
Een belangrijke stap bij het veroveren van de online-schoenenmarkt is een ruimhartig retourbeleid. De klant kan de schoenen thuis passen en als ze niet naar wens zijn binnen 14 dagen kosteloos terugsturen, of inleveren bij een filiaal. 'We willen het retourpercentage natuurlijk zo laag mogelijk houden', zegt Cornelissen. 'Daarom is de presentatie in onze webshops heel belangrijk. De klant kan de schoenen van verschillende kanten bekijken en ook inzoomen om het materiaal en de kleur beter te kunnen zien. En uiteraard zorgen we voor duidelijke vermeldingen van kleur, maat en prijs.'
Van fullservice naar selfservice
'Het gaat erom dat je klanten moet meenemen van een fullservice schoenenwinkel naar een selfservice webwinkel', legt De Lege uit. 'Dat is toch een ander spel. Wie een winkel binnenloopt en rondkijkt, heeft in enkele seconden een indruk van het aanbod. Dat overzicht proberen we online te geven door de consument op verschillende manieren te laten zoeken en filteren. Er is een behoorlijk aantal ingangen waarlangs de bezoeker gericht kan zoeken.' En natuurlijk verhogen web 2.0-toepassingen als delen, doorsturen, reviewen en raten het winkelgevoel. Het woord 'community' is wat te groot voor datgene wat Hoogenbosch nastreeft met de webshop van Invito. Maar er is wel een omgeving gecreëerd waarin bezoekers en schoenenliefhebbers met elkaar van gedachten kunnen wisselen. Cornelissen: 'We zouden het leuk vinden als liefhebbers van onze merken op onze sites rondhangen om ervaringen uit te wisselen.'
Merk pushen
Over de omzet van het beursgenoteerde bedrijf willen de heren niets kwijt, maar doel is wel om de webshop binnen een jaar dezelfde omzet te laten draaien als een 'gewoon' filiaal. 'Normaal gesproken openen we een winkel op de beste plek in de stad', zegt De Lege. 'We doen de deuren open en zonder verder campagne te voeren komen de klanten binnen. Op internet is dat wel anders. We experimenteren met manieren om daar onze naambekendheid te verhogen.' Cornelissen somt op: 'Google Ads, fora, e-mailmarketing, nieuwsbrieven, Marktplaats-achtigen. Admarkt van Marktplaats ligt in het verlengde van Google Adwords en is een goede plek om je merk te pushen.'
De Lege denkt met Ikzoekeentas.nl binnen twee jaar geld te verdienen. 'We zitten nog in een leerproces, maar je kunt pas leren als je online bent. Wij hebben aan het eind van het jaar vijf sites live en daarmee zijn we de concurrentie een flinke stap voor.'
Hoogenbosch Retail Group
Hoogenbosch Retail Group behoort tot de grote schoenenretailorganisaties in Nederland met meer dan 230 winkels op centrale locaties en circa 2.100 medewerkers. In de groep zitten de schoenwinkelformules Dolcis, Manfield, Invito en PROsport, die zich elk op een andere doelgroep richten. Hoogenbosch maakt sinds 1997 onderdeel uit van de Macintosh Retail Group, waartoe ook retailorganisaties als Kwantum, Halfords, Scapino en Belcompany behoren. (Bron: Wikipedia.nl)
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 08-2008
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Schoenengigant geeft concurrentie het nakijken
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.