Twinkle | Digital Commerce

Universal Search biedt nieuwe kansen

2017-05-26
  • 3:29

Tribal IM deed onderzoek naar de veranderende werking van zoekmachines en heeft op basis van de resultaten een rapport opgesteld met tips en aanbevelingen met betrekking tot Universal Search.

Het internet verandert! Toepassingen als YouTube, Flickr, Weblogs en Hyves zijn nog maar het begin. Met de verandering in het gebruik en het aanbod van internet, veranderen ook de zoekmachines. Uit alle aanwezige content moeten zij het juiste resultatenlijstje tonen als u ergens op zoekt. Dit lijstje van content kan dus bestaan uit webpagina's, foto's, maar tegenwoordig ook uit video's en plattegronden. Dit fenomeen wordt Universal Search genoemd.

Universal Search vereist een andere benadering van zoekmachine-optimalisatie. Waar voorheen tekstuele content regeerde bij het bepalen van goede zoekmachineresultaten kunnen het nu ook video's van YouTube, afbeeldingen op de website of fysieke vermeldingen binnen Google Maps zijn. Google beoordeelt aan de hand van de ingevoerde zoektermen welke verticale zoekmachines eventueel een beter antwoord kunnen bieden en geeft deze weer in de zoekresultaten van de Google zoekpagina. De gebruiker krijgt dankzij Universal Search een meer gericht antwoord en dit biedt volop kansen voor ondernemingen.

Optimalisatietips voor Universal search
Het praktisch rapport vormt een bundeling van de meest actuele kennis over Universal Seach. Het doel is de mogelijkheden van Universal Search in kaart te brengen voor zoekmachine optimalisatie. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste aanbevelingen voor: afbeeldingen, Local Search, Google Nieuws en Vid-eo, Product Search en Book Search.

Afbeeldingen
De basis ligt bij het bereikbaar zijn van de afbeeldingen voor de zoekmachine. Als afbeeldingen niet gevonden kunnen worden door bijvoorbeeld een beperking in de Robots.txt is al het werk vrijwel voor niets geweest. Het belangrijkste is bij Image Search: opvallen. Let op de tags en omliggende content van de image.

Local Search
Voornamelijk voor de lokale onderneming zijn er grote kansen. De integratie met Google Maps in combinatie met een aanzienlijke stijging van het aantal lokale zoekresultaten en de opkomst van Mobile Search. Google is de grootste aandeelhouder in Mobile search met 61%, gevolgd door Yahoo met 18% en MSN met 5%. Een vermelding op Google Maps is zeer eenvoudig en optimalisatie kan vrijwel iedereen realiseren. Met de komst van breedband internet op de mobiele telefoon kunnen wij gaan verwachten dat het aantal lokale zoekopdrachten met de mobiele telefoon alleen maar toe zal nemen.

Google Nieuws
Pas het huidige persbeleid aan, inventariseer redacties die aangesloten zijn bij Google Nieuws en voeg deze toe op de publicatielijst. Het aanmelden van een redactie voor Google Nieuws is geen eenvoudige opgave. Het is naar alle waarschijnlijkheid maar voor een paar ondernemingen weggelegd om in aanmerking te komen voor een vermelding in Google Nieuws. Begin aan een Google Nieuws vermelding zodra de organisatie er zeker van is dat aan alle voorwaarden is voldaan.

Video
Een goede viral marketing reclame is goud waard, maar zeer moeilijk te realiseren. Distributie via platforms als YouTube en Google Video zorgt ervoor dat de video's gemakkelijk gedeeld en geïntegreerd kunnen worden. Indien de onderneming beschikt over TV reclames is het een idee om een kanaal te starten op YouTube met daarin al het commerciële beeldmateriaal van de onderneming. Zo weet de gebruiker waar hij moet kijken als ze de nieuwe video's van het product of merk willen bekijken.

Products en Book Search
Dit zijn ideale verkoopkanalen voor online retailers. Anticipeer als merk op deze ontwikkelingen. Google Product Search is nog niet beschikbaar in Nederland maar zal binnenkort ook in Nederland beschikbaar zijn. In de VS is Google Product Search en Book Search al enige tijd actief. Kijk op Google.com wat het invoeren van een productcategorie met merknaam al voor impact heeft op de SERP. Voornamelijk voor consumenten elektronica en de kledingbranche is Google Products al in een zeer vergevorderd stadium. Zoek gericht op Google.com naar producten of diensten die aansluiten bij uw eigen aanbod en kijk of er Universal Search resultaten verschijnen en onder welke zoekwoorden het product het beste wordt gevonden. Neem deze kennis mee in het ontwikkelen van een strategie voor Google Products. Het is voor een onderneming zeer belangrijk om bij Google Maps en Google Product Search de beoordeling zo hoog mogelijk te houden om consumentenvertrouwen te winnen.

Het volledige rapport downloaden / bestellen

Download of bestel het volledige rapport 'Universal Search: een keerpunt in de organische zoekmachine optimalisatie.' voor een compleet overzicht van de aanbevelingen.