Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: Dressesonly.nl, Horren.com, Vraagwinkel.nl

2017-05-26
  • 3:29

Iedere ondernemer zoekt naar een gat in de markt. Dressesonly.nl vindt dat in de online-verkoop van allerhande jurkjes, de broers Janssen in een nichesite met horren en Mello van Kol in wat hij 'de omgekeerde marktplaats' noemt. Creatief denken loont.

Tekst: Arjan van Oosterhout

Steeds als jurkjesfan Miriam Swaans het internet had afgestruind naar leuke jurkjes, vergat ze in welke webshop dat éne lievelingsjurkje ook weer werd aangeboden. 'Elke webwinkel heeft wel een paar leuke jurkjes. Ik raakte de weg kwijt in het versnipperde aanbod.' Dit was een belangrijke reden voor Swaans om 'jurkenparadijs' Dressesonly.nl op te zetten. Een andere motivatie was de wens om zelf (als hoofd van een marketingcommunicatiebureau) eens te ervaren welk effect haar adviezen sorteren. 'Ik liep al een tijdje met het idee rond om een webwinkel te beginnen, maar ik wilde wel iets leuks verkopen. Geen scheerapparaten of waterkokers.'

Jurkjes werden het dus. Aanvankelijk had Swaans moeite om merkfabrikanten te enthousiasmeren voor de webwinkel in oprichting. Zij wilden eerst wel eens zien hoe die er uit zou komen te zien en welke concurrenten er in kwamen te hangen. 'Een klassiek kip en ei-verhaal', aldus Swaans, die daarop besloot de webshop eerst te vullen met merkloze jurkjes van leveranciers uit onder andere Spanje en de Verenigde Staten.

Verwenmoment
Dressesonly.nl ging half juli live en inmiddels hangen ook merken als Modström, Supertrash en By Ti-Mo in de virtuele schappen. Uitgangspunt voor de webwinkel (waarin jurkjes en bijbehorende accessoires voor allerlei gelegenheden worden aangeboden) is een 'verwenmoment te creëren', stelt Swaans: 'Het zijn vooral zelfverzekerde vrouwen die jurkjes dragen. Zij willen zichzelf zo af en toe belonen en dus moet je zorgen dat je een mooie winkelervaring biedt, een fijn bestelmoment en bovendien kwaliteit levert.'
Dressesonly.nl maakt ook van het ontvangstmoment een verwenmoment door bijvoorbeeld boekjes, buttons of lippenbalsem als verassing mee te sturen. Swaans: 'Zo proberen we de emotionele waarde toe te voegen die vrouwen ook in fysieke winkels ervaren.'
Binnen maximaal drie werkdagen glijdt de bestelde jurk door de brievenbus of wordt afgeleverd door een postbode van TNT Post. Als de jurk niet past kan die worden teruggestuurd en komt weer terecht in het bedrijfspand van Swaans' vader, waar Dressesonly.nl voorraad houdt. De klant krijgt na retournering van de jurk het aankoopbedrag teruggestort.

Tevreden klanten voor alles
Via free publicity, samenwerking met vrouwen-magazines, een AdWords-campagne en advertenties op Hyves, hoopt Dressesonly.nl in beeld te komen bij alle Nederlandse vrouwen die van jurkjes houden. Dat is dan ook de doelstelling voor het komende jaar. Swaans: 'Ik denk niet zozeer in omzetcijfers. Ik hoop in de eerste plaats op tevreden klanten.'


Succes met horren

De broers Erik en Marco Janssen van Horren.com hopen 2008 af te sluiten met een omzet van drieënhalve euroton. Niet gek voor een webwinkel die pas in maart officieel gelanceerd werd. Horrenspecialist Erik en zijn commerciële broer Marco, besloten vorig jaar zich geheel te richten op de online verkoop van horren, op maat gemaakt nadat de klant de gewenste afmetingen heeft ingevoerd. Marco Janssen: 'Dat was het enge eraan. Zouden consumenten dit wel aandurven?' Jawel, dat doen ze - geholpen door instructievideo's en ondersteund met de 'maatgarantie'. Past een hor onverhoopt niet, dan krijgen foutbestellers tegen verzendkosten een nieuwe toegestuurd. Met behulp van zoekmachineoptimalisatie en AdSense hoopt Horren.com de omzet volgend jaar te verdubbelen.


'Omgekeerde Marktplaats'

Vraagwinkel.nl draait het klassieke model van handelssites om: verkopers komen pas in actie als een potentiële koper zich heeft aangediend - het is de consument die de advertenties plaatst. Wie een nieuw fototoestel zoekt kan op de 'omgekeerde Marktplaats' aangeven welk merk en type hij wil hebben. Aangemelde retailers worden van de zoekvraag op de hoogte gesteld en kunnen een prijsvoorstel doen. Daarbij hebben ze de keus om de prijs breed op Vraagwinkel.nl te communiceren, of alleen aan de aspirant-koper kenbaar te maken via een mailtje. Zo kan de retailer - die 199 euro betaalt voor een jaar lang toegang tot Vraagwinkel.nl - bijvoorbeeld een overgebleven showroommodel tegen flinke korting van de hand doen.

Mello van Kol, die zijn baan bij DSB Bank opzegde om zich toe te leggen op Vraagwinkel.nl, probeert inkooporganisaties en retailketens als MediaMarkt, BCC en BelCompany over de streep te trekken om mee te doen. 'Het concept kan vooral uitkomst bieden aan offline retailers, die op de meeste prijsvergelijkingsites worden overgeslagen. Voordeel voor de consument is dat hij het product tegen een gunstige prijs kan ophalen, terwijl hij er ook nog even aan kan voelen.'


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 08-2008