Twinkle | Digital Commerce

Bond wil openheid over "foute" kredietaanbieders

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 0:53

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) moet bekend maken welke kredietaanbieders de reclameregels op internet overtreden. Dat stelt de Consumentenbond in een reactie op het onderzoek naar 655 online tekstadvertenties op Google van 65 kredietaanbieders.

Daaruit kwam naar voren dat één op de vier kredietaanbieders niet voldoet aan de reclamevoorschriften voor kredietproducten of -diensten. De Consumentenbond wil dat de AFM de namen bekend maakt van bedrijven die die voorschriften hebben overtreden "zodat hij weet waar hij aan toe is".

Maar volgens de huidige wetgeving mag de toezichthouder geen namen verstrekken. De bond heeft daarom zowel de regering als de vaste Kamercommissie voor Financiën verzocht er voor te zorgen dat de wetgeving aangepast wordt.

'Zowel de consument als de sector zijn gebaat bij het noemen van namen. Consumenten komen zo te weten welke aanbieders slecht beoordeeld zijn door de AFM en binnen de sector kan het kaf van het koren gescheiden worden. Nu zijn namelijk ook de goede adverteerders "verdacht"', aldus de bond.