Twinkle | Digital Commerce

Zorgen om lenen bij webwinkels

2017-05-26
  • 1:34

'Zorgen om lenen bij webwinkels'. Zo kopte het Algemeen Dagblad vorige week vrijdag. Dit naar aanleiding van het initiatief van Laser Cards om het mogelijk te maken om bij webwinkels kopen op afbetaling te introduceren. Tot dusverre was dat alleen mogelijk bij postorderbedrijven en reguliere winkels, zo stelde het artikel. Het Financieel Dagblad zag daarin vrijdag reden om te melden dat de sector daarmee volwassen is geworden.

Maar kopen op afbetaling bij webwinkels is feitelijk niets nieuws onder de zon. Grote webwinkels bieden al jaren eigen koop-op-afbetaling faciliteiten aan via klantenkaarten en private labelkaarten. En je kan natuurlijk al jaren via gespreide creditcardbetalingen en roodstandproducten op afbetaling kopen als je dat wilt.

In het artikel van het AD werd ik geciteerd dat Thuiswinkel.org blij is met het initiatief van Laser Cards en dat we ons weinig zorgen maken over de risico's voor de consument. Da's natuurlijk niet waar. Al jaar en dag maken we ons zorgen om consumenten die overbesteden, zie ook het goed onderbouwde artikel over koopverslaafdheid van Mirjam Schöttelndreier op de voorpagina van het Hart en Ziel-katern van de Volkskrant dit weekend.

En we spannen ons als vereniging in om te verkomen dat consumenten in de problemen komen. Tuurlijk vinden we dat een gezamenlijke verantwoordelijkheid van bedrijven en consument, maar voor onze eigen verantwoordelijkheid lopen we niet weg. Via creditscoring, BKR-toets en over niet al te lang via toetsing in het LIS (nieuwe landelijke schuldenregistratie) en een inkomenslastentoest, doen we ons best. In het belang van consument, maar ook gewoon in eigen belang natuurlijk.

Het staat webwinkels vrij om consumenten betaalgemak aan te bieden. Zo hoort het ook te zijn en te blijven. Laten we ook niet vergeten dat kopen op afbetaling in 99,9% van de gevallen, voor bedrijf en consument, gewoon naar tevredenheid verloopt. Maar dat neemt de zorgen over de risico's voor die consument die om wat voor reden dan ook in de problemen dreigt te komen natuurlijk niet weg.