Twinkle | Digital Commerce

Vaktrend: De opkomst van web-tv binnen de webshop

2017-05-26
  • 4:08

KIJKEN EN KOPEN LOGISCHE COMBINATIE

Bewegende beelden spreken meer dan plaatjes, ze hebben meer impact. En de huidige generatie consumenten verwacht ook meer spektakel in de webshop. In Amerika en Engeland zien we online-retailers als Buy.com, Dixons en QVC experimenteren met web-tv. Hoe doen ze dat?

Tekst: Geert-Jan Smits

Websites als YouTube en GoogleVideo hebben amateurvideo's een plek gegeven op het web. Dagelijks worden duizenden filmpjes toegevoegd. En in 2007 zagen we de eerste amateurtelevisiezenders verschijnen. Sites als Justin.tv, Mogolus.com en Kyte.tv maakten dit mogelijk.
Retailers kunnen niet achterblijven. Sinds enige tijd zien we vooral in Amerika en Engeland dat de grotere webshops eigen televisiezenders op het web starten. Vaak om een platform te bieden voor productvideo's. Maar we zien ook initiatieven die meer onafhankelijke content bieden. Hieronder volgt een beschrijving van de voorlopers op het gebied van web-tv.

Belegger.tv
Een voorloper in Nederland op het gebied van web-tv is Belegger.nl. De uitgever startte in november 2007 de televisiezender Belegger.tv. De site wil journalistiek onafhankelijke informatie bieden over beleggen, zowel voor de beginner als de gevorderde belegger. Hiermee wordt Belegger.nl meer en meer een multimediaal platform, want naast web-tv beschikt de onderneming over een goedlopend(e) website en magazine.

Volgens Janneke Willemse, hoofdredacteur van Belegger.nl, biedt videocontent de bezoeker echt iets anders dan de informatie op de website of in het magazine. De videocontent 'wordt je verteld' en biedt in feite een 'ontspanmoment'. Maar als je het doet, moet je het goed doen, aldus Willemse. Je hebt meerdere camera's nodig, een studio, een vormgever voor de leader, titel, bumper en het begeleidende muziekje, een redacteur en een aantal cameramannen. Willemse vertelt dat voor een filmpje van drie minuten wel vijf personen een dag bezig zijn! Een groot bezoekersaantal is daarmee noodzakelijk om rendabel te kunnen zijn. Aangezien Belegger.nl onderdeel is geworden van Sanoma Men's Magazines, kan het bedrijf gebruikmaken van de reeds aanwezige studio, waardoor investeringen in specialisten en apparatuur niet nodig waren.

• De cijfers: Belegger.tv trok in de eerste maand (november 2007) al 22.000 unieke bezoekers. Het best bekeken filmpje trok 7.000 beleggers. Een gemiddeld filmpje duurt drie tot vier minuten (vijf minuten blijkt in de praktijk al te lang). De gemiddelde tijd dat een bezoeker op de website verkeert, bedraagt tweeënhalve minuut. Adverteerders reageerden enthousiast op het initiatief en de eerste banners zijn al zichtbaar.

Babytv.com
BabyTV biedt een mix van productvideo's en informatieve programma's die aanstaande ouders helpen de zwangerschap te doorstaan. Hiernaast biedt BabyTV een complete programmering van live-uitzendingen. Een slecht slapende baby? Daar heeft Babytv.com de oplossing voor. De online-televisiezender heeft gekozen om daadwerkelijk een apart tv-kanaal te lanceren onder een ander adres dan de eigen webshops (Babyuniverse.com, Epregnancy.com). Door de informatieve video's los te koppelen van de commerciële omgeving, wekken ze vertrouwen en suggereren deze onafhankelijkheid. Maar uiteraard is de webshop vanaf elk gedeelte van de site eenvoudig te bereiken. Daarnaast verdient de online-televisiezender geld met banners en affiliatemarketing.

Buy.com
De populaire website Buy.com heeft gekozen om binnen de webshop een televisiezender te starten. De uitzendingen zijn vooral productbeoordelingen, in een soort Tell Sell-omgeving. Je kunt de top tien van dvd's, boeken, games en camera's bekijken. Daarnaast zijn er exclusieve interviews te zien, bijvoorbeeld met de Scorpions. Onder elke video staat een duidelijke verwijzing naar de productpagina waardoor de consument het betreffende product eenvoudig kan aanschaffen. En op de productpagina zelf kan de bezoeker de video eveneens bekijken. Zo zijn web-tv en webshop mooi en effectief met elkaar verbonden. In Engeland zien we twee elektronicashops, Comet en Dixons, die beide een tv-zender aanbieden. In beide gevallen ligt de nadruk - net als bij Buy.com - op productvideo's.

Qvc.com
QVC TV live is één van de grootste multichannel-retailers in de wereld en zendt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar programma's uit. Het bedrijf maakt uitzendingen in de UK, Duitsland en Japan. De omzet bedroeg in 2006 meer dan een miljard dollar. Het is ongelooflijk, maar het lijkt er op dat van elk product een video beschikbaar is. De website heeft zijn eigen televisiegids. Je kunt live tv kijken, maar ook uitzendingen uit het verleden terugzien. De video's zijn perfect geïntegreerd binnen de productomgeving. Kijken en kopen vormen een logische combinatie.

Geld verdienen met web-tv
Internettelevisie in de webshop is alleen maar interessant als het geld oplevert. Gelukkig zijn er vele mogelijkheden. Allereerst kun je in of naast de video aandacht schenken aan een relevant product en een link tonen naar de betreffende productpagina. Daarnaast zijn er de advertentie-inkomsten. Dit kan voorafgaande aan de uitzending (pre-roll) of mid-roll; een videoadvertentie van tien tot dertig seconden die wordt getoond tijdens een 'pauze' in de uitzending. Een andere mogelijkheid betreft opt-in iconen (ad bugs): kleine buttons waarop je klikt en die je dan kunt vergroten tot een klein scherm binnen het videoscherm. Tot slot zijn er de vertrouwde banners; advertenties in de buurt van het window.



Best practice-tips

• Onderzoek allereerst de omvang van de potentiële doelgroep, is deze groot genoeg?
• Peil de interesse van -adverteerders.
• Onderzoek de inkomstenbronnen: webvertising -(banners), video advertising (pre, mid, post roll) en/of affiliatemarketing.
• Maak een duidelijke keuze: onafhankelijke informatie bieden of productgerichte video's.
• Zorg voor een heldere -aansluiting van de video met de eigenlijke webshop, zorg dat getoonde of behandelde producten eenvoudig in de webshop kunnen worden aangeschaft.


Geert-Jan Smits is directeur van internetadviesbureau Jungle Rating

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2008