Twinkle | Digital Commerce

Online shoppen voor Sinterklaascadeaus

2017-05-26
500669
  • 1:53

Sinterklaas is weer in het land. Daarmee gepaard gaat de traditionele eindejaarsdrukte in de Nederlandse winkelstraten. De vraag is echter hoe lang consumenten nog bereid zijn om die volle winkelstraten te trotseren op zoek naar een cadeau. TNS Nipo onderzocht de mate waarin consumenten hun Sinterklaascadeaus online aanschaffen.

Door: Vincent Maret, Marleen Jonkers & Hilde Doting-van der Hout

Van de ondervraagde consumenten zegt 61 procent Sinterklaas te vieren. Gemiddeld verwachten de Sinterklaasvierders tien cadeautjes te kopen. Eén op de vijf consumenten kiest daarbij (deels) voor de aanschaf via internet. Hoewel ruim de helft van deze groep aangeeft dat het hierbij om een klein deel van de cadeaus zal gaan, denken vier op de tien kopers dat zij de helft tot het merendeel van de cadeaus online gaan aanschaffen. Consumenten die cadeaus kopen via internet verwachten dat ze daaraan bijna 60 procent van het totaalbedrag uitgeven. Boeken en cd's zijn de meest genoemde online geshopte cadeaus.

Kansen voor de webwinkelier
Slechts een kleine groep consumenten (19 procent) heeft in het verleden wel eens online Sinterklaascadeaus gekocht. Een kwart van alle consumenten denkt in de toekomst vaker een deel hiervan online aan te schaffen. We zien dat de groei van Sinterklaasaankopen online voor ongeveer de helft wordt veroorzaakt door consumenten die in het verleden al een online-aankoop deden voor 5 december en voor de helft door consumenten die dat nog nooit eerder gedaan hebben.

Inspiratie
Als het gaat om het opdoen van inspiratie, dan moet de digitale snelweg het afleggen tegen de winkelstraat. Bijna acht op de tien consumenten geeft aan op zoek te gaan naar een specifiek product op het internet, tegenover 20 procent die aangeeft zich tijdens het surfen te laten inspireren. Of de stijgende internetaankopen voor Sinterklaas ervoor gaan zorgen dat de drukte in winkelstraten tijdens de feestdagen over enkele jaren verleden tijd is, valt daarom te betwijfelen. Wellicht zou een inspirerende online-cadeauafdeling een oplossing zijn voor de webwinkelier. Met daarin verschillende, verrassende categorieën presentjes, toegespitst op een aantal typen ontvangers. Zo kan de webklant toch rondsnuffelen en inspiratie opdoen, net als in die drukke winkelstraten.



Over het onderzoek

Het onderzoek is gehouden onder een representatieve groep van 553 consumenten van vijftien jaar
en ouder.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9 2007