Twinkle | Digital Commerce

De long tail van internetaanbieders

2017-05-26
  • 1:39

Chris Anderson schreef het boek The Long Tail. Steeds meer artikelen die vroeger uit de handel werden genomen omdat er te weinig vraag naar was, blijven in de verkoop. Door internet zijn de verkoopkosten vrijwel nihil en is de markt vrijwel onbegrensd.

Eigenlijk geldt dit ook voor bedrijven. Als de verkoop op de ene plaats stagneerde moesten de ondernemers op zoek gaan naar nieuwe markten, met alle problemen en risico's van dien. Nu - met internet - hoeft dat niet meer. De markt blijkt immens groot en de kosten zijn juist erg klein. Zie daar de grote keuzemogelijkheden van de klanten. Gewenste producten zijn altijd wel ergens te koop, al is het op Marktplaats.

Dit is ook de charme van internet, want iedereen kan een webwinkel beginnen. Dromen kunnen worden waargemaakt. Het overkwam Claudia Bruil van Kleertjes.com. Maar het overkwam ook de grote partijen op internet, van Hyves tot Alex. De klant bepaalt opeens het succes en de oprichters zijn verrast en natuurlijk blij. Steeds meer nieuwe aanbieders dienen zich aan en maken hun dromen waar. Niet eens met als doel groot te worden, te groeien of geweldig zakelijk succes. Maar gewoon omdat het leuk is of omdat ze een leemte hebben ontdekt in het aanbod.

Deze thuiswinkels maken internet steeds leuker en veelzijdiger. De dynamiek begint nu pas echt en door de lage (kosten)drempel kan iedereen webwinkelier worden. Dit vraagt natuurlijk wel om regels en kwaliteitsstandaarden, maar daar is Thuiswinkel.org gelukkig voor.

De long tail, die eigenlijk producten betrof is nu ook een long tail voor internetaanbieders, enkele grote en heel veel kleinere. Steeds meer kleine aanbieders van Ikbenmama.nl, Goedkoophardlopen.nl
tot Ikdoehetook.nl. Gaat het bij artikelen vaak om niche- of overjarige producten, bij de bedrijven zijn het parels. Iedere nieuwe webwinkel is dan ook een verrassing voor de toekomst.
En een gevaar voor de bestaande aanbieders!

Prof. dr. Cor Molenaar is hoogleraar aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9 2007