Twinkle | Digital Commerce

Webwinkeldienst Yahoo kan toeloop niet aan

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:13

De afdeling e-commerce van Yahoo kampte maandag in de Verenigde Staten met storingen, dat meldt de Automatiserings Gids. Oorzaak was volgens het bedrijf een onverwacht grote toeloop van klanten bij de aangesloten webwinkels. Sommige consumenten konden daardoor hun bestellingen niet afronden en kregen te horen dat ze het later nog maar eens moesten proberen.

De storing kwam op een slecht moment. De maandag na de nationale feestdag Thanksgiving day (vorige week donderdag heet ook wel 'Cyber Monday'. Op die dag is traditioneel sprake van een piek in de aankopen via internet.

De Yahoo Merchants Solutions worden in de VS veel gebruikt door kleine en middelgrote winkeliers die snel en goedkoop een simpele webwinkel willen inrichten. Zo'n 40.000 bedrijven maken er gebruik van tegen betaling van 40 dollar per maand. Onbekend is hoeveel winkels door de storing zijn getroffen en hoeveel klandizie zij zijn misgelopen.

Aan de storing was geen waarschuwing van de zijde van Yahoo vooraf gegaan, zoals doorgaans wel gebeurt als zich problemen dreigen voor te doen door overbelasting van het systeem. Na diverse aanpassingen in de configuratie konden klanten in de loop van de dag allemaal weer gebruik maken van de infrastructuur, zij het trager dan normaal.

Yahoo heeft zich verontschuldigd voor "mogelijk ongerief" en heeft tevens beloofd zijn bedrijfsprocessen te verbeteren om verdere storingen te voorkomen.