Paysquare ondersteunt de nieuwste programma's Secure Code van MasterCard, Verified by Visa van Visa en J/Secure van JCB. Deze standaarden doen volgens de organisatie wat voorheen ontbrak: identificeren en authentiseren. Met andere woorden: deze systemen maken het mogelijk voor de kaartuitgevende instantie te checken of de koper ook de rechtmatige eigenaar is van de creditcard.
Verplicht
Volgens Michel van Westen van PaySquare gaat het bedrijf nog een stapje verder. 'Wij stellen deze standaard, de zogenaamde 3D-Secure, verplicht voor onze webwinkeliers, onze merchants. De techniek heeft namelijk zoveel voordelen, ook voor het vertrouwen van de merchants in acceptatie van de creditcard.' Volgens Van Westen hoeft de webwinkelier hier zelf niets ingewikkelds voor te doen. 'Er is speciale software ontwikkeld, de Merchant Plug-in. Deze MPI is in de meeste gevallen gekoppeld aan het betalingssysteem van de Payment Service Provider. De webwinkelier hoeft niets te implementeren, of iets dergelijks en de PSP biedt deze standaard aan middels de betaalpagina.'
Betwisten
Voorheen kon je bij een creditcardbetaling alleen nagaan of het saldo toereikend is en of de kaart niet als gestolen of geblokkeerd geregistreerd staat. Als de consument achteraf een aankoop ontkent, heeft de internetondernemer in veel gevallen geen sluitend bewijs om het tegendeel te bewijzen. Het is mogelijk voor de kaarthouder om een transactie te betwisten.'Bijna 70 procent van deze betwistingen heeft betrekking op twee redenen. De kaarthouder ontkent de aankoop of de kaarthouder herkent de transactie niet. Met dit systeem worden merchants van deze betwistingen gevrijwaard. Zelfs als de transactie heeft plaatsgevonden met een creditcard die geen deelnemer van 3D-Secure is, is de webwinkelier - in bijna alle gevallen- niet meer verantwoordelijk.'
Volgens PaySquare groeit het aantal deelnemende kaarthouders snel. In het komende nummer van Twinkle (6-2007) meer over deze ontwikkeling.
Echt of slecht
3-D Secure is een prachtige naam, goed te marketeeren en het systeem er achter heeft vast miljoenen gekost. Het kan dus ook niet anders dat dat de nieuwe standaard moet en zal worden in veilig betalen op afstand. Bedoeld om de webwinkelier met een gerust hart zijn spullen te laten versturen, immers de betaling is aan alle kanten gecheckt en gedekt , en de consument het vertrouwen te geven dat gevoelige data niet langer kwetsbaar is. Not dus!
In de praktijk zijn luxere goederen doelwit van creditcard fraudeurs. De aanbieders ervan hebben de handen vol om uit te vissen wie van de klanten echt is en wie slecht. Administratieve rompslomp, refunding als dagelijkse activiteit en vooral verantwoording afdragen aan de partijen die het geld moeten doorschuiven. Enig advies van de professionals die het betalingsverkeer tegen betaling uit handen nemen van de internetwinkelier en tevens verantwoordelijk zijn voor de goedkeuring van betalingen, zou dan op zijn plaats zijn.
Payment Service Provider PAGO in Duitsland doet in ieder geval enorm haar best om in geval van geconstateerde creditcardfraude achteraf, lekker makkelijk, de klant te wippen. Zij schromen zich er niet voor om éénzijdig contracten te beëindigen en op andermans geld te gaan zitten. Het heeft er de schijn van dat vooral deze aanbieder zelf geen geloof heeft in het eigen systeem, met name ook 3-D Secure, en de waterdichtheid ervan. Gevolg is dat je als ondernemer over de grens om je geld kunt gaan procederen, met onzekere afloop en tegen torenhoge kosten.
Behoed u daarom, PSP�s, voor het te vroeg hoog van de toren blazen over mooie oplossingen waarmee u uw klanten, klantrelaties of uw eigen goede naam ernstig in de problemen kunt brengen!