Update 30-5, 13.45 reactie Mintel.
Multichannel is key. Het is niet de eerste keer dat retailers dat te horen krijgen, maar als u een kleine 3.000 pond (4.500 euro) neertelt voor het rapport dat dit uitwijst, weet u het zeker. Maar dan weet u meteen een hoop meer, hoor.
Mintel European Retail Intelligence heeft de Europese homeshopping-markt (19 landen) onderzocht en kwam tot de conclusie dat die wordt gedomineerd door online-retail. Uitkomsten die voor ons land gestaafd worden in de Thuiswinkel Markt Monitor. Mintel becijferde dat er in de Europese homeshopping-markt 81 miljard euro omgaat.
Wie de inhoudsopgave doorscrollt, is wel even bezig, en snapt de forse prijskaart die aan het rapport hangt.
Ik zal kijken of we voor Twinkle een summary - het hele rapport is wat hoog gegrepen, ben ik bang - te pakken kunnen krijgen.
Contact gehad met Mintel. Voor vragen kunt u terecht bij:
Mette Holm
Account Executive - Holland
Mintel International Group
Phone: 0044 207 606 6000
Email: mholm@mintel.com
Iets meer over het onderzoek (de opzet en enkele definities) vindt u hier Home Shopping - Europe - April 2007 (Word-document).
Speciaal voor Aad Weening: In this report we use data provided by the leading European trade associations EMOTA and FEDSA. ;-)
Doe mij maar een kopietje......
Beste Marieke, je artikeltje over het Mintel onderzoek gelezen. Ik zou wel eens willen weten hoe Mintel de gegevens vindt en hoe Mintel thuiswinkelen of homeshopping precies definieert. Sommigen vinden dat dat beperkt blijft tot goederen on en offline, anderen rekenen er ook de hele diensten sector bij. De cijfers van EMOTA over de 22 aangesloten landen was over 2005 al ruim 75 miljard, waarbij dan sommigen inderdaad alleen goederen hadden gerekend, anderen de ruime definitie (al) hanteerden. Over 2006 zal dat zo rond de 90 miljard zijn. Een ander voorbeeld: Duisland gaat uit (via onderzoek van de BVH, de duitse thuiswinkel) van ongeveer 26 miljard, inclusief 6 miljard online. Forrester berekende 22 miljard alleen online. Dat betekent voor Duitsland dus ongeveer 40 miljard totaal. Mijns inziens al een veel beter cijfer dan dat van de BVH. Duitsland is beslist niet (veel) lager dan de UK. Dus de homeshopping markt in Europa zal naar schatting boven de 100 miljard euro liggen. Het wordt tijd dat een ieder in ieder geval dezelfde definitie hanteert en ook zijn best doet die cijfers te vergaren. De Mintels en de Forresters van deze aarde zouden daarbij zeer behulpzaam kunnen zijn. Hartelijke groeten Aad
Dag Aad,
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb er al eens een stukje aan gewijd dat de branche gebaat zou zijn met eenduidige naamgeving en definities. Ik hoop dat wanneer ik (een uittreksel van) het rapport krijg, ook de onderzoeksmethode daarin staat vermeld. op de site staat alleen dit: The coverage provided by each report is as accurate, relevant and up-to-date as possible, combining in-house sector expertise with retailer performance data, taken directly from industry and trade sources.