Twinkle | Digital Commerce

De kansen voor webshops op het mobiele web

2017-05-26
  • 4:21

Mobile 2.0, iets voor u?

Mobiel internet is in opkomst. Wat zijn de -kansen voor webshops op het mobiele web? Hoe ga je om met verschillende -webbrowsers en toestellen. Moet je überhaupt wel een aparte mobiele site -ontwikkelen? Dit artikel tracht enkele prangende vragen te beantwoorden.

Tekst: Geert-Jan Smits

In de media duikt de term 'mobile 2.0' op. Blijkbaar is er iets gaande en zit er (weer) een revolutie in de lucht. Mobiel internet 2.0 refereert aan de verwachting dat in de komende tien jaar mobiel internet de belangrijkste toegangspoort zal worden tot het web (zoals al in Japan en Zuid-Korea het geval is). Verder wordt de term geassocieerd met open standaarden, open source, lage prijzen, locatiebewust (locatiebewuste applicaties) en one-click toegang tot het mobiele web.

Rudy de Waele (M-trends.org) ziet met name een aantal technologische redenen voor de opkomst van mobiel internet: 

•          de snelle penetratie van 3G/UMTS (3G is een standaard voor draadloze netwerken);

•          de migratie van ouderwetse analoge telefonie naar internettechnologie (VOIP: gebruikmaken van het internet om spraak te transporteren);

•          de beschikbaarheid van betaalbare WiFi mobiele telefoons (WiFi: draadloos datanetwerk).

Daarnaast zijn er de marktstatistieken die spreken voor de snelle groei van mobiel internet:

•          er zijn drie keer zoveel mobiele telefoons als pc's en hun aantal groeit twee keer zo snel. De nieuwe modellen hebben allemaal toegang tot internet;

•          twee derde van de wereldpopulatie leeft binnen het bereik van een mobiel netwerk;

•          grote spelers betreden de markt voor mobiel internet: Apple (iPod, iPhone) en Microsoft (Zune).

Te nemen hobbels

Mobiel internet kent echter ook zijn beperkingen.

Hieronder noemen we er vijf:

1) Gebrek aan standaarden - Momenteel zijn er nog geen standaarden voor mobiele webbrowsers. Er zijn er (te) veel, die allemaal net iets van elkaar verschillen (Opera Mobile, Minimo, Windows Mobile, Zenzui, Safari, Open Wave). Daarnaast zijn er nog geen standaarden in url's die bedrijven gebruiken voor hun mobiele website.

2) Gebrek aan schermruimte - De grootte van het beeldscherm beperkt de hoeveelheid informatie die je kunt communiceren. Het kopiëren van de internetsite naar een mobiele variant lijkt daarmee niet direct logisch.

3) Gebrek aan kennis van het mobiele web - Tot op heden lijken de techneuten het voor het zeggen te hebben: maken wat mogelijk is, in plaats van luisteren naar de behoeften van de consument. Programmeurs moeten rekening houden met de (nog) trage verbinding en de beperkte schermgrootte. Plaatjes zijn vaak te zwaar en de meeste mobieltjes ondersteunen (nog) geen javascript (objectgeoriënteerde programmeertaal). Daarnaast gelden voor een mobiele website andere usabilityregels dan voor een website bestemd voor een 17 inch beeldscherm.

4) Grote verscheidenheid aan mobiele devices - Er bestaan grote verschillen tussen de mobiele apparaten. Dit maakt het programmeren niet eenvoudig. De schermresoluties verschillen, de oudere telefoons ondersteunen maar 256 kleuren.

5) Internetsnelheid/hoge kosten - De huidige snelheid van het mobiele web is te laag en de kosten te hoog.

Standaarden

Concluderend lijkt er vooral grote behoefte te zijn aan open en uniforme standaarden. W3C is daartoe een initiatief gestart (W3C Mobile Web Initiative). 'The Mobile Web Initiative's goal is to make browsing the web from mobile devices a reality. W3C and mobile industry leaders are working together to improve web content production and access for mobile users and the greater web', aldus Tim Berners-Lee, W3C-directeur.

Ook het Nederlandse Open Mobiel Internet (waar onder andere ABN Amro, ANWB, De Telegraaf en Rabobank aan deelnemen) werkt aan standaarden om mobiel internet beter toegankelijk te maken.

De toekomst

Telecomproviders bieden steeds vaker abonnementen met onbeperkt internet tegen een vast bedrag (rond de tien euro per maand). De schermen worden groter (zie bijvoorbeeld Apple's iPhone) en bovendien zijn er initiatieven om tot meer standaardisering te komen (Open Mobiel Internet en dotMobi).

Recent onderzoek van Jungle Rating onder 53 banken, verzekeraars, webshops en publishers laat zien dat slechts 13 procent een mobiele variant biedt. Daar zit geen enkele webshop tussen...

De vraag blijft natuurlijk in hoeverre de consument behoefte heeft aan een mobiele webshop. En zo ja, welke fasen van het koopproces dan het meest interessant zijn om mobiel te ontsluiten (informeren, vergelijken, adviseren, bestellen en/of service verlenen). Ander recent onderzoek van Online Publishers Association onder 6.000 consumenten toont aan dat men op het mobiele web vooral op zoek is naar nieuws en (product)informatie. Het is maar de vraag of een mobiele webshop dezelfde moet zijn, met dezelfde informatie, producten, functionaliteit en bestelmogelijkheden als de bestaande internetsite. Het is zoeken, proberen en experimenteren. En uiteindelijk zal de consument bepalen welke mobiele vorm succesvol zal zijn.

Neckermann.mobi

Stephan de Bruijn van Neckermann Nederland geeft op weblog Marketingfacts.nl aan dat de focus ligt op het verbeteren van de internetsite zelf. Toch heeft Neckermann wel degelijk een mobiele website (Neckermann.mobi), maar in het Duits. De mobiele site heeft een grote gelijkenis met de huidige internetsite. In het hoofdscherm kun je kiezen uit: Zoeken, MijnNeckermann, Winkelen, Direct bestellen, Contact, Service en Winkelmandje. Onder 'Winkelen' vind je dezelfde hoofdnavigatie als op de site van de 'grote broer'. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen het aanbod op de internetsite en de mobiele variant. Het enige verschil is dat je pas op de productdetailpagina van de mobiele site een foto van het artikel kunt vinden. Deze foto kun je vergroten. De productinformatie is identiek, al ontbreekt detailinformatie over kleuren, maten, materiaal en wasinstructies. Ook ontbreken de alternatieven (cross-selling en up-selling mogelijkheden; suggestive selling).

Clicks:

•          http://neckermann.mobi

•          http://otto.mobi

•          mmm.abnamro.nl  

•          mmm.rabobank.nl

•          pda.ihotels.nl

•          www.snsbank.nl/pda

•          www.w3.org/mobile

•         www.m-trends.org

Geert-Jan Smits is directeur van het Nederlandse internetadviesbureau Jungle Rating

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4- 2007