Twinkle | Digital Commerce

'Vertrouwen online betalen te laag'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:41

Hoewel het vertrouwen van consumenten langzaam stijgt, is het nog steeds te laag, meent de Thuiswinkel Organisatie. ‘Voor consumenten is er het risico op diefstal van persoonlijke gegevens en voor thuiswinkeliers het risico op niet betalen. Er is nog steeds geen gezamenlijke aanpak van internetfraude’, meldt de brancheverenigingDe branchevereniging pleit voor een landelijk meldpunt voor internetfraude en heeft een aantal aanbevelingen en oproepen opgesteld. Deze punten moeten zorgen voor een toename in het online betalen.

Dat blijkt uit de nieuwe position paper  van Thuiswinkel.org, dat morgen gepresenteerd wordt  tijdens het Online Betaal Congres in Media Plaza in Utrecht.  

Bestaande producten

De thuiswinkelorganisatie pleit voor het vergroten van de naamsbekendheid van iDeal. Daar moeten Currence en de banken voor zorgen. Daarnaast meldt de organisatie dat als meer banken iDeal gaan voeren, iedere consument dit kan gebruiken. Op dit moment is dat nog niet mogelijk. Het is niet duidelijk of dit in de nabije toekomst wel het geval zal zijn. Daarnaast pleit Thuiswinkel.org  voor minimaal een halvering van (interchange) creditcardtarieven. Die zijn op dit moment veel te hoog, aldus de branchevereniging. Bovendien wil het een verduidelijking van chargeback-regels.

Nieuwe producten

De branchevereniging wil in de toekomst een goedkope online betaalmethode, voor grote én kleine thuiswinkeliers, via e-mail of internetbankieren waarmee veilig en direct betaald kan worden. Daarnaast hoopt het op een online automatische incassomachtiging als officieel product en een digitale handtekening om de identiteit van de consument vast te stellen. Thuiswinkel.org ziet in de toekomst ook graag een bankonafhankelijke standaard voor micro- en mobiele betalingen

Maatschappelijke ontwikkelingen

Ook op het gebied van maatschappelijke ontwikkelingen heeft de branchevereniging een aantal wensen. Zo wil het een landelijk meldpunt voor internetfraude. Daarnaast wil het de thuiswinkelbranche versterken door zijn positie gesprekspartner bij bancaire discussies over online betalen te behouden en verder uit te breiden. Naast meer transparantie over kosten en opbrengsten van betalingsverkeer moet er volgens Thuiswinkel.org ook toezicht van derden op marktwerking en technologie komen.