Consumenten managen hun inbox zorgvuldig, en verwachten dezelfde instelling van marketeers. Dat blijkt uit onderzoek van Return Path. ‘E-mail is nog altijd een effectief kanaal en consumenten kunnen e-mails waarderen, mits de inhoud relevant voor hen is’, zegt Stephanie Miller van Return Path.
Uit het jaarlijkse onderzoek naar vakantiemailings, dat voor de derde keer gehouden werd, komt naar voren dat 17 procent van de respondenten blij was aanbiedingen voor vakanties via e-mail te ontvangen. ‘Dat consumenten hun inbox zorgvuldig managen is goed nieuws voor marketeers die segmenteren, targetten en triggeren in hun berichten. Marketeers die aan grote, algemene bestanden mailings sturen doen het niet goed, luidt de conclusie.
Opbouwen relatie
Iets meer dan de helft, 51 procent, van de consumenten opent een e-mail als ze al eerder een waardevolle e-mail hebben ontvangen van de marketeer. Dat impliceert dat e-mail draait om het opbouwen van een relatie, meent Miller. Volgens haar moeten marketeers e-mail benaderen ‘als campagnes of een manier om een verhaal te vertellen’, waarbij ze zich focussen op relevantie voor de klant.
Unsubscribe
Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten de unsubscribe-link in e-mail weten te vinden. Als ze geen behoefte hebben aan de mailings gebruiken ze deze link om de mail als spam aan te duiden’. ‘En dat is goed nieuws, want dat betekent dat consumenten weten hoe ze met marketeers moeten communiceren’, aldus Miller. Overigens zegt dit niets over wat de consument vindt van het merk, maar meer over de manier waarop ze met e-mail omgaan, menen de onderzoekers.
Teveel mail
Ondanks het feit dat consumenten aangeven best e-mail te willen ontvangen, vinden ze wel dat ze in de periode voor de feestdagen teveel mail hebben gehad. 37 procent van de respondenten zegt meer e-mail te hebben ontvangen dan verwacht.
De algemene conclusie van het onderzoek luidt dat er in 2007 meer gesegmenteerd, gemeten en getest moet worden. ‘Het belangrijkste voor marketeers is dat ze het komende jaar de tijd nemen om te achterhalen wat de klant wil en hoe het bedrijf van waarde kan zijn voor hen’, aldus Miller.
Bron: DM News
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Consumenten willen relevante e-mail'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.