Twinkle | Digital Commerce

Stockfotografie

2017-05-26
180101
  • 3:22

Iedere webwinkelier is het er wel over eens dat een webwinkel zonder afbeeldingen geen webwinkel is. Goed gebruik van productfoto’s verfraait webshops niet alleen, het heeft direct ook positieve invloed op je omzet. Maar soms zoek je net even meer.

Soms wil je net iets laten zien, uitbeelden of illustreren dat niet in eigen materiaal te tonen is. Een van de mogelijkheden die je dan hebt is het gebruik van zogeheten stockfoto’s.

Voor- en nadelen van stockfoto's
Uit onderzoek blijkt dat foto’s waar mensen het meest naar kijken scherp en kleurrijk zijn, datgene tonen wat relevant is, eenvoudig te gebruiken zijn, in relatie staan met de inhoud en ‘magnetisch’ zijn. Eigenschappen die foto’s magnetisch maken en je als het ware naar het beeldscherm toetrekken zijn lachende en toegankelijke gezichten, mensen die naar de camera kijken, sexy lichamen en lichaamsdelen, lekker eten en duidelijke instructies of informatie.

Dat soort foto's heb je niet altijd op voorraad en ze zijn soms niet te betalen. Met stockfoto's heb je dat probleem niet. Ze zijn vrijwel altijd betaalbaar en alle genoemde eigenschappen zijn meestal prima in stockfoto's verwerkt. Je website wordt al snel warmer, prettiger en mooier met zo'n stockfoto.

Het grootste nadeel is dat je de kans gaat lopen de boel te bedriegen. Dat is niet alleen vervelend voor de klant, het kan je ook extra retouren en negatieve feedback opleveren. Op Dutchcowgirls staat bijvoorbeeld een mooi voorbeeld omschreven wat er kan gebeuren als je iets anders toont dan de klant krijgt. Vaststaat dat de foto’s bij de producten ook daadwerkelijk díé producten moeten bevatten.

Voor alle foto’s in je webwinkel die niet dienen als productfoto kun je zogeheten stockfoto’s gebruiken. Let dan wel op de volgende valkuilen.

Vermijd clichés
Het laatste wat je wilt is je webwinkel een uitstraling meegeven waarbij klanten denken: 'Hé, dat heb ik al eens gezien.' Vermijd dus de clichématige stockfoto’s zoals deze elf. Naast de plekken waar je standaard stockfoto's vindt, zijn eigenlijk altijd de eerste paar resultaten op generieke zoektermen verkeerd. Gebruik zoekopties, zoek wat verder dan de eerste vijf resultaten op je zoekterm en neem er even de tijd voor om een goede foto te vinden. 

Let op de licenties
Denk niet dat je vrij foto’s kan gebruiken als er ‘royalty-free’ bij staat. Stocksites gebruiken tegenwoordig een model zonder royalties, oftewel vaste bedragen voor elke kopie of publicatie van een foto. Maar gebruikers dienen nog steeds, hetzij eenmalig, te betalen voor het gebruik van de foto. En daarna zijn ze ook niet altijd zomaar van jou. Je mag ze misschien gebruiken, maar lang niet altijd onbeperkt bewerken. Kijk dus goed naar de aanwezige licenties en voorwaarden voordat je een stockfoto kosteloos gebruikt voor je webwinkel.

Te perfect
Pas op met stockfoto's die te ideale situaties tonen. Op stockfoto's worden groepsfoto's standaard van verschillende nationaliteiten getoond, zien alle oudere mensen er nog fit en gelukkig uit en zijn alle kinderen blij en lief. Dat is mooi om te zien, maar geeft mensen die al een tijdje op het internet rondkijken soms een wat te perfect gevoel, en hoeft natuurlijk ook helemaal niet aan te sluiten bij jouw webwinkel. Amerikanen zijn er soms gek op, maar in Nederland vinden we perfectie soms best een beetje gek eigenlijk.

Laat ze matchen met je website
Bij veel stockfoto-websites kan je kiezen om bij bepaalde zoekresultaten alleen foto’s met een bepaalde kleur of vorm te tonen. Maak gebruik van deze vaak verborgen optie en laat zo je stockfoto’s goed matchen met andere foto’s en de rest van je website.

Gebruik ze alleen aanvullend
Het is prima om een gevoel te creëren, maar verander niet de werkelijkheid. Om een voorbeeld te noemen: een stockfoto is prima om een klant uit te beelden, maar gebruik nooit een stockfoto om jezelf, je bedrijfspand of je eigen product te laten zien want daarbij ga je bijna altijd in de fout.

Gebruik ze niet te veel
Daarmee vervallen wij al in herhaling, op onze vorige tip. Als je dat al vervelend en saai vindt dan wil je niet weten hoe mensen het ervaren als ze na drie pagina's van je website, naar de zesde stockfoto zitten te kijken. Het is bijna drank. Eentje per dag is prima, maar bij zes per dag heb je professionele hulp nodig...