Twinkle | Digital Commerce

Directebanking baart banken 'extreme zorgen'

2017-05-27
171130
  • [nieuws]
  • 2:41

In een brief aan het Duitse Payment Network heeft de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) haar zorgen geuit over de entree van Directebanking in Nederland. De veiligheid van het internet als koopkanaal staat volgens de banken op het spel.

Directebanking werd begin dit jaar gelanceerd in Nederland, met de ambitie serieus te gaan concurreren met het dominante iDeal.

Zelfde werking
De werking van beide betaalmethoden is voor de klant nagenoeg hetzelfde: zonder zich te registreren kan hij een internetaankoop afrekenen met behulp van zijn pincode en op basis daarvan verstuurde 'signeercode', die hij via zijn paslezer of per sms ontvangt.

Buiten de eigen bank
Via slimme software kan Payment Network er voor zorgen dat betalingstransacties naar grote hoeveelheden banken tot stand komen, in binnen- en buitenland. Verschil met iDeal is dat webshoppers die Directebanking gebruiken, hun vertrouwelijke bankgegevens afgeven buiten de internetomgeving van de eigen bank.

3x kloppen
Dat is tegen het zere been van de NVB, die consumenten via campagnes als 3x kloppen juist waarschuwt voor de gevaren daarvan: 'Het risico is dat klanten er aan gewend raken', aldus Gijs Boudewijn in een reactie aan Twinkle. Het hoofd betalingsverkeer en veiligheidszaken van de NVB stelt dat de banken de controle over internetbankieren dreigen te verliezen, ook omdat ze zelf niet kunnen zien of een bedrag direct door een klant of na tussenkomst van Directebanking is bijgeschreven.

Moreel appèl
Feitelijk doen de banken een moreel appèl aan Payment Network om met Directebanking te stoppen. Boudewijn: 'Het gaat niet om de vraag of het bedrijf wel of niet bonafide is, want daar twijfelen we niet aan. Wat we willen voorkomen is dat andere nieuwkomers op dezelfde manier bankgegevens binnenkrijgen en daar minder netjes mee omgaan. Dat heeft consequenties voor de veiligheid van internet als kanaal.'

Argumentatie
Boudewijn wil de exacte inhoud van de brief aan Payment Network niet prijsgeven, noch de argumentatie en eventuele vervolgstappen daaruit. 'Directebanking moedigt klanten aan de sleutel tot hun digitale kluis uit handen uit handen te geven. Dat stellen we aan de kaak. Meer kan ik er op dit moment niet over zeggen.'

Geen verrassing
Andrea Anderheggen, COO van Payment Network en gister als spreker aanwezig op het Online Betaal Congres in Utrecht, zegt dat de brief van de NVB niet als een verrassing kwam: 'In de andere landen waar we Directebanking hebben uitgerold, speelde precies hetzelfde. Op zo'n brief uit Nederland konden we dus wachten.'

Standaard antwoord
Payment Network heeft een standaard antwoord op zulke brieven, aldus Anderheggen: 'We nodigen de banken van harte uit om met ons samen te werken, waar ze zelf ook van kunnen profiteren. Ze houden dan de volledige controle en kunnen bovendien door ons worden aanbevolen. Maar zolang ze dat niet willen gaan we gewoon op dezelfde weg door.'

Niet te stoppen
'We zijn juridisch noch technisch af te stoppen', vervolgt Anderheggen. 'In Duitsland zijn we inmiddels de tweede betaalmethode en neem maar van mij aan dat die Duitsers sceptisch zijn als het om veiligheid gaat. Er zijn ons nul komma nul fraudegevallen bekend. We bewaren dan ook helemaal geen data van klanten.'

Gelegenheidsargument
Volgens Anderheggen gebruiken de Nederlandse banken de veiligheidsrisico's als gelegenheidsargument ter bescherming van iDeal, dat al enige tijd werkt aan een entree in het buitenland. Boudewijn op die beschuldiging: 'Dat is absoluut geen issue. We zijn juist voor marktwerking, zolang het maar niet ten koste gaat van de veiligheid.'