Het runnen van een webshop is één, maar ook de ‘achterkant’ (de afhandeling van orders, goed voorraadbeheer en de klantenservice) goed voor elkaar hebben, is niet voor ieder bedrijf iets logisch. Vaak voelt het toch als de wat minder leuke kant van het ondernemen. Bij Haibu, dé groothandel voor hair- & beauty-professionals, vonden ze daar al meer dan tien jaar geleden de perfecte partner voor: Gamp, de nummer 1 fulfilment-partij in de health, beauty & lifestyle-sector. En dat bleek een schot in de roos.
Beeld: Zuiver Beeld
“De valkuil, vooral bij e-commerce, is dat je álles wilt doen”, legt Ramon Nienhuis van Gamp uit. “En dat kan ten koste gaan van de juiste focus. Hierdoor gaat er veel tijd en energie zitten in logistieke activiteiten en orderafhandeling. De kwaliteit van veel goede webshops zit hem vaak in het commerciële gedeelte, dus het verkopen van producten. Óf in het inkoop gedeelte: precies weten waar ze spullen vandaan moeten halen, de juiste deals maken, de markt kennen. En dan is er dus weinig aandacht voor ‘de achterkant’.”
Meegroeien
Dat is het gedeelte dat al vanaf het begin van de samenwerking tussen Haibu en Gamp is gesplitst, omdat Haibu wist dat ze zich moesten richten op ‘de voorkant’. “Gamp is goed in het totale fulfilment gedeelte en de klantenservice en er is strategisch bepaald dat het beter is voor Haibu om te focussen op de juiste sterktes, zoals groei en klantbeleving”, zegt Mitchell te Velthuis van Haibu. “We zijn destijds op zoek gegaan naar een specialistische partij die daar wél goed in is. Een partner die de logistieke afhandeling en after sales uit handen kan nemen, en automatisch meegroeit met onze groei.” Want als je e-commerce bedrijft, dan heb je behoefte aan een partner die flexibel meegroeit, snapt dat groei belangrijk is én dat dynamiek en flexibiliteit in deze branche heel belangrijk is.”
Waardevol
Zo hebben deze bedrijven te maken met omvangrijke actieperiodes, zoals Black Friday, maar ook met kansen die ze willen grijpen in de markt. Te Velthuis: “De dynamiek die daarbij komt kijken, is compleet anders dan de dynamiek in een fysieke winkelstraat. De e-commercewereld is zó dynamisch en dus heb je partners nodig die die dynamiek snappen en daar optimaal in kunnen meebewegen. Die partner is Gamp voor ons. Door in overleg in te spelen op drukkere actieperiodes, het aanbieden van unieke leverbeloftes (bijvoorbeeld voor 23.59 uur besteld, de volgende dag in huis) of het verwerken van bulkzendingen (naar zakelijke klanten) kan Haibu qua logistiek alle kanten op om de klant zo optimaal mogelijk te bedienen. Als je dat gevoel hebt bij elkaar, dan is dat heel waardevol.”
Dat verloopt allemaal heel soepel, meldt hij. “Omdat je al zoveel jaar met elkaar samenwerkt, kan je lezen en schrijven met elkaar. Door de intensieve ervaring zijn de processen goed op elkaar afgestemd. Enerzijds door goede automatisering en afstemming, anderzijds door ervaring en communicatie. Samen wordt er gekeken naar (nieuwe) unieke leverbeloftes om de klanten van Haibu zo optimaal mogelijk van dienst te zijn. Daarbij is het gunstig dat Gamp dichtbij de grens met Duitsland ligt. Dit is perfect vanwege de ambities van Haibu om door heel Europa te verkopen. Dit gedeelte verzorgt Gamp ook voor Haibu.”
Snel geleverd
Te Velthuis benadrukt dat de samenwerking tussen Haibu en Gamp een unieke mix te noemen is. “Qua klantenservice als het magazijn. We zorgen ervoor dat we artikelen snel inslaan, dat de orders snel de deur uit kunnen en dat klanten snel van een reactie worden voorzien. Naast reguliere orders biedt Gamp via haar verzendopties ook B2B-leveringen aan; bezorgd binnen kantoortijden en altijd met handtekening. Ideaal voor kapsalons en overige zakelijke klanten.
Het is voor Haibu heel waardevol dat Gamp alle pakketjes verstuurt met gepersonaliseerde tape van Haibu. Hierdoor zit er ook een stuk visuele branding op de verzenddoos. Ook voegt Gamp flyers toe aan bestellingen die een stuk beleving creëren bij het unboxen.”
Dankzij de samenwerking kunnen orders snel afgehandeld worden. “De hele orderafhandeling van de klanten, dat gebeurt helemaal automatisch. Die flow loopt prima en die ontzorging daarin scheelt een heleboel gedoe. Ook biedt Gamp een same day delivery optie aan, vanuit Trunkrs. Hierdoor kunnen we vanuit Haibu dezelfde dag nog bestellingen bij klanten afleveren.”
Focus op je business
Communicatie is in de hele samenwerking een belangrijke factor, concludeert Nienhuis. “Dagelijks contact hoeft daarbij niet, dankzij de goede samenwerking. Gamp heeft een support afdeling, dat is het eerste aanspreekpunt voor onze klanten waar ze overal mee terechtkunnen. Deze vragen worden dan binnen één werkdag opgepakt, de support afdeling ontzorgt de klant dus. Op die manier versterken we elkaar en kunnen we de beloftes naar de klant waarmaken. Hierdoor verloopt alles erg soepel. Dat is heel fijn, want dan hoef je je niet bezig te houden met dat soort details. Daardoor kun je de focus volledig leggen op je bedrijf.”
Te Velthuis: “Maar laten we realistisch zijn: het gaat ook niet altijd zonder horten of stoten. Er zijn ook wel eens ‘struggles along the way’. Dat is ook niet erg, dat hoort bij de snelheid waar het e-commerce landschap zich in beweegt. Het gaat erom dat je er op een optimale manier met elkaar uitkomt. En dat hebben we met Gamp altijd wel gehad.”
Wat dat betreft voelt het wel een beetje als een huwelijk, lacht hij. “Tot de dood ons scheidt. En dat is fijn, want als het goed zit en je hebt beiden het gevoel dat je op de juiste route meegroeit, dan is dat prima. Dan is dat precies wat een samenwerking zou moeten zijn. Dan kan je zelf je energie steken in waar je kracht ligt, waar je toekomstroute ligt en wat de juiste keuzes zijn voor jou als webshop.”
Gamp is wat hem betreft dan ook een perfecte partner voor grotere webshops, die bijvoorbeeld tussen de 200.000 en 400.000 pakketjes per jaar versturen. “Die webshops kunnen hier prima terecht, omdat Gamp al voor dit soort klanten werkt en heel flexibel op hun behoeftes kan inspelen. Daarnaast is Gamp óók een goede match met webshops die kleiner zijn en vanaf 5000 pakketjes per jaar versturen. Deze webshops willen optimaal ontzorgd worden om goed te kunnen groeien, en dat maakt Gamp de ideale partner.”
Gamp
Met meer dan 15 jaar e-fulfilment-expertise is Gamp dé nummer 1 fulfilmentpartij in de health, beauty & lifestyle-sector. Gamp is gevestigd in Groenlo, strategisch gelegen in Oost-Nederland en centraal in West-Europa. Hierdoor kan er snel geleverd worden naar Nederland, België, Duitsland en overige Europese landen.
Nieuwe klanten profiteren van een snelle aansluiting en kunnen na overleg snel live. Bovendien biedt Gamp volledige data-inzichten, waarmee in partnership structureel toegevoegde waarde wordt geleverd.
Gamp kan ook de klantenservice voor webshops uit handen nemen. Deze service is 7 dagen per week beschikbaar en handelt klantvragen af via chat, mail, telefoon, WhatsApp en social-mediakanalen.
Sinds 2023 is Gamp gevestigd in een modern nieuwbouwpand, waarbij duurzame fulfilment centraal staat.
Fun fact: Gamp is Engelse ‘slang’ voor paraplu. Dat past perfect bij het ontzorgende, beschermende en faciliterende karakter van onze dienstverlening.
Haibu
Haibu biedt een compleet en diep assortiment: meer dan 20.000 unieke producten van ruim 200 topmerken, waaronder A-merken (Goldwell, L’Oréal Professionnel, Schwarzkopf, Wella, Kérastase, Babyliss Pro, Kevin Murphy, Olaplex, etc.) én exclusieve labels zoals Elleure en Haibu Essentials. Alles in één webshop: verzorging, styling, tools, salonbenodigdheden, make-up, nagelproducten, haarkleuring en nog veel meer. Groothandel Haibu levert aan zowel particuliere als zakelijke klanten.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Gamp