Twinkle | Digital Commerce

Nieuw in de markt: Parazon.nl

2025-08-11
1000562
  • [interview]
  • 1:32

De jonge webshop Parazon.nl is gespecialiseerd in kwalitatieve parasols voor de particuliere markt. Medeoprichter Mark van Heusden zag een gat in het aanbod: ‘Veel mensen zijn klaar met parasols die al na één zomer kapotgaan of bij de eerste windvlaag omvallen.’

Het platform is ontwikkeld met maatwerk als uitgangspunt. Klanten kunnen online hun parasol namelijk volledig samenstellen: van formaat tot framekleur en van stofkwaliteit tot verlichting. Stofsamples worden op aanvraag gratis toegestuurd. ‘Elk onderdeel is los verkrijgbaar, zelfs jaren na aanschaf’, belooft Van Heusden. Deze benadering vraagt wel om een andere logistiek dan normaal, weet hij: ‘We maken vanwege al het mogelijke maatwerk vooral parasols op bestelling, maar we houden ook een basisvoorraad populaire modellen en kleuren aan voor snelle leveringen bij plotseling mooi weer.’

De uitdaging voor de webshop zelf lag volgens de medeoprichter in het toegankelijk maken van de vele opties per parasol, zonder de klant te overweldigen. ‘We hebben daar veel tijd en aandacht in gestoken, en horen van klanten dat dit goed is gelukt.’

Parazon bezorgt in een groot deel van Nederland met eigen transport. ‘Distributie was even een puzzel’, vertelt Van Heusden, ‘want je kunt dit soort grote en zware producten niet met een pakketdienst versturen. Bovendien merken we dat klanten veel waarde hechten aan service en ontzorging. Onze bezorgers zetten de parasol ter plaatse op, geven uitleg en nemen het verpakkingsmateriaal weer mee.’ Buiten deze regio werkt Parazon met vaste ZZP'ers.

Marketinginspanningen zijn gericht op SEO en social media. Daarnaast werkt Van Heusden met Google Ads, Google Shopping en advertenties via Meta en DPG Media. De grootste uitdaging blijft de afhankelijkheid van seizoenen: ‘Zodra de zon schijnt, willen mensen meteen een parasol. Maar je wilt als webwinkelier geen te grote voorraad, want dan blijft je magazijn vol in de winter.’