Twinkle | Digital Commerce

Meer dan kortingen: hoe culturele momenten e-commerce in de Benelux beïnvloeden

2025-07-18
1000562
  • [branded content]
  • 4:16

De e-commercekalender is geëvolueerd tot een dynamisch instrument dat het hele jaar door relevant is. Wereldwijd blijkt dat 78% van het aankoopgedrag niet wordt gedreven door promoties, maar door merkvoorkeuren die inspelen op individuele behoeften, routines en waarden – een opkomende trend die ook in de Benelux steeds zichtbaarder wordt.

Deze opvallende bevinding komt uit het nieuwe rapport: The New E-Commerce Calendar, dat we hebben ontwikkeld in samenwerking met Canvas8, een adviesbureau gespecialiseerd in gedragsinzichten. Voor het onderzoek zijn meer dan 9.000 shoppers in 13 landen ondervraagd, waaronder 1.009 respondenten in de Benelux. De resultaten laten een heel ander beeld zien van wanneer, waarom en hoe mensen winkelen dan dat we tot nu toe aannamen, en bieden vooral suggesties voor hoe merken hierop kunnen inspelen.

Shoppers in de Benelux geven het minst om kortingen

Maar liefst 66% van de consumenten in de Benelux maakt zich geen zorgen om het mislopen van aanbiedingen tijdens de uitverkoop. Dit is het hoogste percentage van alle onderzochte regio's, met een wereldwijd gemiddelde van 57%. Daarnaast zegt slechts de helft van de shoppers in de Benelux uit te kijken naar uitverkoopmomenten, het laagste percentage van alle regio's en ruim onder het wereldwijde gemiddelde van 61%.

Wereldwijd blijven consumenten prijsbewust, maar veel van hen raken vermoeid: 39% zegt zich overweldigd te voelen door de hoeveelheid promoties en een kwart vermijdt winkelen actief tijdens grote uitverkoopmomenten. Voor merken betekent dit dat succes niet langer ligt in het overal aanwezig zijn met promoties en kortingen, maar in het op het juiste moment en op de juiste manier aanwezig zijn. Met tools zoals Intuit Mailchimp kunnen bedrijven die momenten met grote impact op authentieke en nauwkeurige wijze identificeren, plannen en activeren.

Prijs is belangrijk, maar andere elementen ook

In deze praktische kalender met relevante momenten voor de Benelux, staat dat hoewel prijs nog steeds een belangrijke factor is voor shoppers in de Benelux (71%), maar dat er genoeg andere elementen meespelen bij het doen van een aankoop. Dit zijn productkwaliteit (67%), functionele relevantie (36%), gratis en snelle levering (32%) en persoonlijke ervaring met het product (32%). Door de stijgende kosten van levensonderhoud zijn consumenten in de Benelux niet alleen prijsbewust, maar ook strategisch. Ze gaan niet alleen op zoek naar de laagste prijs, maar nemen ook vertrouwen, gemak, ervaring en emotionele resonantie mee bij het kiezen van een merk.

Bovendien doen consumenten in de Benelux het hele jaar door aankopen voor allerlei gelegenheden. Niet verrassend waren Black Friday (73%) en kerstavond (62%) de momenten waarop consumenten het meest kochten. Ook de zomeruitverkoop (60% in Nederland, 58% in België en Luxemburg) en Moederdag (60% in Nederland en België, 59% in Luxemburg) bleken hoog te scoren. Daarnaast spreiden shoppers hun uitgaven over een breed scala aan categorieën. De sectoren waar het meeste geld werd uitgegeven, zijn onder meer voedingsmiddelen en dranken (65%), mode en accessoires (49%) en elektronica (40%). Deze balans onderstreept een markt die essentiële behoeften combineert met persoonlijke voorkeuren.

Hoe marketeers duurzame betrokkenheid kunnen stimuleren

Deze uitgebreide kalender is niet alleen een aaneenschakeling van verkoopmomenten, maar ook een matrix van verschillende motivaties. Dit maakt dat het niet slim is voor merken om aan elk mogelijk verkoopevenement deel te nemen, maar om zich te onderscheiden met relevantie, geloofwaardigheid en zorg. Maar hoe kom je daar? Er zijn vier belangrijke strategische onderdelen waarmee merken in de Benelux rekening moeten houden als ze hun klanten op een slimme manier willen betrekken.

  1. Consistentie: de nieuwe e-commercekalender biedt bedrijven de mogelijkheid om hun waarden en propositie krachtig over te brengen, verder dan enkel en alleen wat ze verkopen. Ze moeten zich op een manier profileren die hun identiteit versterkt in plaats van ondermijnt. Hoewel de de invulling per moment kan verschillen, moet de kalenderstrategie van een merk als geheel altijd de bedrijfsmissie weerspiegelen. Overweeg of de geselecteerde kalendermomenten uiteindelijk de kernwaarden van het bedrijf versterken.
  2. Relevantie: ga er niet vanuit dat klanten automatisch geïnteresseerd zijn in een actie. De meest succesvolle merken zijn niet alleen zichtbaar tijdens de promotie- of marketingperiode, maar bouwen vooraf momentum op en houden het gesprek daarna gaande. Bedenk dus hoe je klanten effectiever en authentieker bij het verhaal kunt betrekken.
  3. Beloning: grote retailers gebruiken de e-commercekalender om nieuwe klanten te werven met aantrekkelijke aanbiedingen. Maar voor merken met een kleiner budget ligt de echte waarde in het koesteren van loyale klanten en het creëren van unieke VIP-ervaringen. Segmentatie kan hierbij een cruciale rol spelen. Door hoogwaardige klanten te identificeren op basis van aankoopfrequentie, totale besteding of betrokkenheid, kunnen merken unieke en gerichte voordelen aanbieden: vroege toegang tot uitverkoop, exclusieve kortingen of gratis verzending. De boodschap van een merk moet worden afgestemd op het koesteren van de beste en meest loyale klanten.
  4. Intentie: effectieve campagnes sluiten aan bij hoe klanten denken, voelen en winkelen gedurende het jaar. Daarbij draait het om het begrijpen van de 'missies' achter elk moment. Evalueer wat er kan worden geleerd van eerdere campagnes en verschillende aankoopgegevens, patronen of reactietrends om te bepalen hoe je klanten de volgende keer het beste kunt aanspreken.

Consumenten in de Benelux tonen een pragmatische instelling en vinden persoonlijke relevantie belangrijk. Maak gebruik van deze kennis om met een slimme aanpak het vertrouwen en de loyaliteit van klanten op te bouwen. Door goed te luisteren naar wat echt belangrijk is voor consumenten en daar bewust op in te spelen, kunnen merken meer doen dan alleen verkopen: ze kunnen hun plaats verdienen.

Download het volledige rapport