Twinkle | Digital Commerce

Notbranded: ‘Crossborder ondernemen is voor ons test and learn’

2024-08-28
1000562
  • 2:14

Op 17 september aanstaande is het alweer zover. Dan vindt in Mereveld in Utrecht het CrossBorder Event plaats. Monica Westerveld van Notbranded en Gerrit van Estrik van PostNL verzorgen die dag een sessie.

Wat zijn jullie plannen om verder de grens over te gaan?

Westerveld: ‘Notbranded is grenzeloos. Dat houdt voor ons dan ook in dat de wereld open ligt en dat we daar met Notbranded onze grootste groeikans zien. Voor ons houdt dat in: test en learn. Gewoon proberen, op basis van data learnings omzetten in actiepunten en dan de nieuwe markten bestormen met onze sieraden.’

Wat zijn actuele aandachtspunten / uitdagingen binnen jouw organisatie in relatie tot e-commerce over de grens?

Westerveld: ‘Voor Notbranded is de grootste uitdaging om onze interne operatie zo in te richten dat we klaar zijn om de ontzettende Internationale vraag die er is bij te kunnen benen. Wij werken daarom momenteel veel aan de interne (operationele) organisatie om verdere groei mogelijk te maken.’

Van Estrik: ‘PostNL is partner wanneer het gaat om (beginnen met) internationaal verzenden. Bij PostNL helpen we bedrijven zoals Notbranded de kwaliteit hoog te houden en zonder zorgen klanten over de grens te bedienen.’

Jullie hebben intussen aardig wat crossborder ervaring opgebouwd; waar zijn jullie met name trots op?

Westerveld: ‘Wij houden van cijfers en zijn vooral trots op wat we het afgelopen jaar hebben laten zien. We zijn internationaal meer dan 1000% gegroeid en dat gaat in 2024 alleen maar meer worden. Binnen 1 jaar hebben bepaalde markten de Nationale groei overschreden en zijn onze Internationale markten onze grootste groeimarkten geworden.’

Welk ander bedrijf bewonder je op het gebied van crossborder e-commerce?

Westerveld: ‘Rituals is voor mij een prachtig voorbeeld van een speler die Internationaal eindeloos blijft groeien. Waar je ook komt zie je Rituals.’

Met welke kernboodschap gaan de bezoekers van jouw sprekersessie naar huis?

Westerveld: ‘Crossborder e-commerce is grenzeloos. Bepaal je strategie, maar denk ook niet te moeilijk. Met een goed product en propositie ligt de wereld aan je voeten. Momenteel verzenden de Nederlandse web- winkels 50% wereldwijd, niet alleen binnen Europa. Cross border e-commerce is dus hot! Dit maakt dat internationaal verzenden een aantrekkelijke markt is voor NL-webshops.’

Van Estrik: ‘PostNL heeft een groot netwerk aan lokale partners waardoor we altijd kunnen kiezen voor de beste partners passend bij de behoefte van de webshops. We selecteren partners op basis van NPS, ESG-scores, marktreputatie en diensten. Met kantoren in onder andere België, Spanje, Groot-Brittannië, Italië en Duitsland maken we gebruik van lokale kennis en kennen we de behoefte van de ontvangers in het buitenland. Hierdoor zijn we de kennispartner voor webshops die nu of in de toekomst internationaal willen verzenden.’

Het CrossBorder Event vindt op 17 september 2024 plaats in Mereveld in Utrecht. Voor tickets en meer informatie: check de site van het CrossBorder Event.