Consumenten willen gemiddeld 1,70 euro extra betalen om pakketten op een duurzame manier thuis te laten bezorgen. In totaal is 34 procent van de consumenten bereid om extra te betalen voor bezorgen met bijvoorbeeld elektrische voertuigen of de fiets.
Dat blijkt uit onderzoek van Q&A Retail. Ruim de helft van de ondervraagden is bereid tussen de 50 eurocent en 1 euro extra te betalen voor een duurzame bezorgmethode, een kleine aantal consumenten is bereid tot 5 euro extra te betalen. Gemiddeld gaat het dus om 1,70 euro.
Het percentage (34 procent) consumenten dat bereid is om te betalen voor groene bezorging is al enkele jaren stabiel.
Uit het onderzoek – waaraan 2.800 Nederlandse respondenten meededen – komt verder naar voren dat PostNL veruit de meest populaire bezorgdienst is onder consumenten. 55 procent geeft de voorkeur aan die bezorgdienst. De nummer twee in de lijst – DHL – volgt op grote afstand met 19 procent.
Pakket te laat? Webwinkel de klos
De belangrijkste aspecten voor bezorging zijn volgens consumenten het nakomen van de beloofde levertijd en een pakket zonder beschadigingen afleveren. Ook vindt men het belangrijk om het pakket te kunnen traceren en eenvoudig te retourneren. 78 procent van de consumenten wil het liefst een pakket thuis laten bezorgen. Als een pakket te laat wordt bezorgd, rekent bijna een kwart van de consumenten de retailer hier meteen op af en kiest de volgende keer voor een concurrent.
Dat laatste (te laat bezorgen) gebeurde tijdens de feestdagen overigens opvallend vaak. Zo is volgens het onderzoek voor Sinterklaas het aantal cadeaus dat te laat is bezorgd met 47 procent toegenomen ten opzichten van 2022 en voor Kerst zelfs 82 procent. In totaal werden rond Sinterklaas 5 procent en rond Kerst 7 procent van de pakketten te laat bezorgd.
Beeld: Webwinkel Vakdagen 2024 @Jaarbeurs, Jelle Kempe
Het onderzoek biedt met de uitkomsten mooie kansen voor retailers en bezorgers door in de checkput de optie voor bezorger naar keuze en duurzame bezorging aan te bieden. We zien verder ook een brede prijsdifferentiatie mogelijkheid afhankelijk van de doelgroep.
Je reactie op Frank Quix:
Ik ben benieuwd hoe de meting heeft plaatsgevonden. Qua klantgerichte oplossing ligt DHL ruim voor op PostNL. Van de laatste krijg ik vooraf geen dagdeel voor bezorging. Ook gebeurt het dat je aan het eind van de dag een email krijgt dat je op de planning staat voor de volgende dag. Kan je weer een dag thuis blijven. Kan je dat niet, dan krijg je te horen dat het pakket de volgende af te halen is op een voor hen handig pick-up point. Waardeloos!Bij DHL krijg je aankondiging met een dagdeel én je kunt als het je niet uitkomt in die mail direct zelf een keuze maken uit verschillende pick-up points. Dit werkt super.Als de webshop mij laat kiezen tussen PostNL en DHL, dan is mijn keuze nu DHL!
Je reactie op Stef Bouwhuis:
@ Stef,
PostNL geeft geen dagdeel maar een tijdsvenster van 2 uur. Daarnaast is een retailpunt superhandig als je toch niet thuis bent. En dan heeft PostNL er volgens mij 10 x zo veel als DHL.
Je reactie op Sven:
Correctie: DHL heeft meer servicepunten dan PostNL. Verder communiceert DHL 1 en 2 uurs tijdvensters en een pushbericht in de app 15 min voor aankomst (bij groot deel van de ontvangers) in haar MijnDHL app.
Je reactie op Henrik: