Sinds het uitbreken van de coronapandemie is het aantal modewinkels in Nederland met 10 procent gedaald. De hardste klappen zijn gevallen bij winkels in schoenen, damesmode en kinderkleding.
Dat blijkt uit transactiedata van ABN AMRO. Het onlinekanaal is voor fysieke winkels een grote concurrent, al vlakt de groei van de totale bestedingen aan kleding – zowel online als fysiek – wel af. De krimp komt volgens ABN AMRO door de verplichte sluiting van winkels tijdens de coronapandemie en de groei van online verkoop. Ook de hoge inflatie en kostenstijging als gevolg van de oorlog in Oekraïne hielpen niet mee.
Opvallende groei is er juist voor winkels in tweedehandskleding. Daar nam het aantal met bijna 11 procent toe. Uit onderzoek zou blijken dat vooral vrouwen en jongeren openstaan om tweedehands kleding te kopen. De verwachting van de bank is dat de toename van de verkoop van tweedehands kleding aanhoudt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Aantal modewinkels sinds corona met 10 procent afgenomen’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.