Online retailer Shein heeft 2 miljard dollar (omgerekend zo’n 1,85 miljard euro) opgehaald in zijn laatste fondsenwervingsronde. De waardering van het bedrijf ligt nu op 66 miljard dollar (61 miljard euro), ongeveer een derde minder dan een jaar eerder.
Dat meldt The Wall Street Journal. Vóór de laatste fondsenwerving die vorige week werd afgesloten, werd Shein een jaar geleden voor het laatst gewaardeerd op 100 miljard dollar (zo’n 92 miljard euro). Een van de redenen dat de waardering gedaald is, is dat de online retailer geconfronteerd wordt met een toenemende druk van Amerikaanse wetgevers op zijn arbeids- en milieupraktijken. Volgens Shein zelf genereerde het bedrijf vorig jaar voor 23 miljard dollar (zo’n 21 miljard euro) aan inkomsten en had het een nettowinst van 800 miljoen dollar (ruim 740 miljard euro). Dit jaar hebben ze als doel de omzet met veertig procent te laten groeien.
Eerder deze maand schreven we al dat Shein een adres in Ierland heeft waar het hoofdkantoor voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika gevestigd is. Ook is er een plan om dit jaar zo’n dertig pop-ups te gaan hosten in deze regio.
De waardering van SHEIN was vorig jaar al gedaald tot $65-$85 miljard toen een aantal private beleggers hun aandelen verkochten dus dat nieuws is niet helemaal nieuw. De lagere waardering heeft vooral te maken met een afgenomen winstgevendheid van 7,5% in 2021 naar 3,2% in 2022. Ondanks toenemende omzet is SHEIN's winst in 2022 omlaag gegaan van $1,1 miljard naar $700 miljoen. De oorzaak zijn vooral stijgende kosten voor logistiek en klantenwerving. Ook nieuwe spelers als Temu zijn een serieuze bedreiging (Temu heeft SHEIN in de VS al ingehaald in de charts voor shopping apps) en een van de redenen dat SHEIN nu versneld een marktplaats uitrolt. Temu heeft namelijk ook kleding, 20-45% goedkoper dan bij SHEIN, maar daarnaast nog tientallen andere productcategorieën.