Twinkle | Digital Commerce

€1 miljoen omzet zonder personeel: 6 manieren

2022-03-22
1000562
  • [visie]
  • 9:46

Eén miljoen euro omzet zonder personeel: het is de droom van menig zzp’er. Je hebt niet de lasten die personeel met zich meebrengen, zoals ziekteverzuim, financiële risico’s en meer verantwoordelijkheid, maar wel de financiële baten van een gezond mkb-bedrijf met personeel en misschien nog wel belangrijker: vrijheid. Wie wil dat nou niet?

Tekst: Koen van der Velden | Illustraties: Donskussen.nl | Foto: Isifotografie

Helaas kom je als dienstverlener vaak moeilijk boven de twee ton omzet per jaar uit. Je werkt volgens het ‘uurtje factuurtje’-principe en hebt slechts een beperkt aantal uren die je kan inzetten. Hoe haal je nou dat omzetdoel met zeven cijfers zonder personeel aan te nemen? Dat vraagt om een ander businessmodel. Na tien jaar ondernemen heb ik door de verkoop van zachte producten met mijn bedrijf Donskussen.nl dit harde omzetdoel behaald. Uiteraard draait het niet alleen om omzet. Nog belangrijker is de winst, de vrijheid en het plezier dat je uit je bedrijf haalt. Op weg naar dit doel ben ik onder andere geïnspireerd geraakt door het boek van de Amerikaanse schrijfster Elaine Profeldt met de titel ‘Million-Dollar, One-Person Business’.

Voor dit boek heeft ze verschillende personen geïnterviewd die de magische omzetgrens van één miljoen dollar hebben overschreden. Volgens Profeldt zijn er 6 typen bedrijven die het meest geschikt zijn voor deze doelstelling.

1. E-commerce: verkoop je (eigen) product online en groei naar €1 miljoen omzet

E-commerce is nog steeds booming. Met name de flexibiliteit en de schaalbaarheid maken het aantrekkelijk om een webshop te hebben. In je eentje kan je al makkelijk twintig bestellingen verwerken en versturen per dag. Stel dat de waarde van een gemiddelde order €200 is, dan kan je dagelijks al €4.000 aan orders versturen, op een moment dat jou het uitkomt. Als je de verzending uitbesteedt, kost het je helemaal een minimaal aantal uren per week. Dat klinkt in theorie aantrekkelijk, maar hoe krijg je consumenten nou zo ver dat ze wat bij jou kopen, zonder dat ze je ooit hebben gezien? De tip van Profeldt is: zoek een niche. 

Zoek een niche

David Fairly is eigenaar van een Amerikaans bedrijf dat webshopovernames regelt. Hij geeft in het boek van Elaine Profeldt aan: ‘De gemiddelde persoon kan vrij eenvoudig succesvol zijn door iets niche-georiënteerd te doen. Hoe meer niche, hoe beter.’ Hij haalt de volgende voorbeelden aan van succesvolle webshops die hij heeft geholpen en die producten verkopen:

●             origamimaterialen (iets minder dan €1 miljoen omzet);

●             kauwgomballen (rond de €1 miljoen omzet);

●             slaapmaskers (rond de €1 miljoen omzet);

●             rubberen laarzen (omzet met 6 cijfers);

●             decoratieve brievenbusvlaggen (€500.000 omzet);

●             haardschermen (omzet met 6 cijfers).

Hoewel dit Amerikaanse webshops zijn met een grotere potentiële doelgroep dan in Nederland, is het opvallend dat een webshop in rubberen laarzen en een webwinkel in kauwgom dergelijke omzetten behalen. Vaak komen de beste ideeën voort uit dingen die je in je eigen leven tegenkomt. Ondernemers ontdekken dat er een beperkt aanbod is voor een specifiek product waar ze toevallig zelf naar op zoek zijn en zo ontstaan bedrijven.

Wees uniek

Het is soms jaloersmakend hoe uniek sommige merken zijn, zoals Tony Chocolonely, Coolblue of Apple. Het zijn merken die ergens voor staan. Tony staat voor slaafvrije chocolade, Coolblue voor service met een glimlach en Apple voor innovatieve producten. Wie kiest wordt gekozen. De sleutel tot succes in de e-commercesector is om een reputatie als specialist op te bouwen in een bepaalde niche, met daaromheen een community.

Overweeg de business-to-business markt

De meeste mensen denken bij e-commerce aan business-to-consumer, terwijl de business-to-business markt ook erg aantrekkelijk kan zijn.

2. €1 miljoen omzet met het (laten) produceren van goederen

Je zou denken dat het opzetten van een productiebedrijf gepaard gaat met hoge opstartkosten, veel personeel en een hoog risico. Vaak is dat ook het geval. Toch zijn er ondernemers die in hun eentje een productiebedrijf runnen en meer dan €1 miljoen omzet draaien. Een voorbeeld uit het boek van Profeldt: Rebecca en haar man Luis ontdekten dat de vader van Rebecca, die bijen verkoopt voor de export, niet het maximale uit de verkoop van honing haalde. Aangezien het voor hem een bijproduct (snap je? ;)) was, verkocht hij de honing voor relatief lage prijzen in vaten van 150 liter. Ze besloten de honing onder een eigen merk online te verkopen aan retailers, als gecertificeerde biologische honing.

Door de toegenomen vraag, kon het stel het niet meer alleen aan. Ook de hoeveelheid honing van Rebecca's vader was niet meer toereikend genoeg. Ze besloten om biologische Braziliaanse honing te importeren en te verkopen onder de naam Bee Well. Naast de productie besteedden ze het verpakken uit aan een co-packer. Hoewel de kosten hiervan 16% van de totale productiekosten beslaan, hebben ze door deze zet relatief weinig overheadkosten. Het risico is minimaal en daarnaast is het bedrijf ook vrij schaalbaar. Wil je ook graag de productie van jouw product uitbesteden? In Amerika kan je via de site van Maker’s Row in contact komen met duizenden fabrikanten. Het Nederlandse alternatief is Tech2B.cc. Vaak werken deze fabrikanten ook met kleine afnames.

3. Informatie en contentcreatie: €1 miljoen omzet door de verkoop van je eigen of externe kennis

Als je veel kennis hebt over of een grote interesse in een bepaald onderwerp dat ook anderen kan interesseren, dan kan je die kennis (online) verkopen in de vorm van videos, boeken, seminars of een podcast. Veel van deze informatieverkopers zijn hiermee begonnen omdat ze zelf niet de informatie konden vinden waar ze naar opzoek waren. Profeldt interviewde Sol, de eigenaar van Examine.com. Sol liep tegen het probleem aan dat er veel onderzoek over supplementen te vinden is, maar dat geen enkele partij deze informatie heeft samengebracht. Zelf had Sol niet voldoende kennis over voeding om dit te doen, daarom huurde hij experts in, zoals freelance consultants met specialisaties op bijvoorbeeld het gebied van hart- en vaatziekten en volksgezondheid. Hij ontdekte dat het inhuren van dure, maar gespecialiseerde freelancers hem het leven vele malen makkelijker maakte.

De grafisch ontwerper die hij inhuurt vraagt €150 per uur. Echter, hij bespaart daar veel tijd mee, aangezien deze ervaren ontwerper minder feedbackrondes nodig heeft en sneller kan werken. Daarnaast krijgt hij er meer kwaliteit en duidelijkheid voor terug. Ben je opzoek naar professionele freelancers? Kijk dan eens op Upwork.com of het Nederlandse Freelancer.nl.

Maak het schaalbaar

Examine.com is begonnen met het verkopen van een groot e-book genaamd ‘The Supplement Goals Reference Guide’, waarin verschillende onderzoeken op het gebied van supplementen zijn verzameld en uitgelegd. Het boek werd verkocht voor €49 per stuk. Hiermee verkoopt hij in één jaar voor meer dan €200.000 aan e-books. Het e-book bleek voor veel klanten echter te pittig om te lezen. Daarom bracht Examine.com de Research Digest uit. Dit is een tweewekelijkse nieuwsbrief voor professionals over de meest recente onderzoeken op het gebied van voeding. De nieuwsbrief kost €30 per maand. De kosten van een online nieuwsbrief zijn relatief laag, doordat de marketingkosten laag zijn. Hij gebruikt de e-maillijst die hij door de jaren heen al heeft opgebouwd. Zoek je een systeem waarmee je eenvoudig maandelijks kan factureren of betalingen kan innen? Kijk dan eens op de site van Mollie recurring en Moneybird.

4. Zakelijke dienstverlening: €1 miljoen omzet door verkoop van diensten aan de zakelijke markt

Voor eenmanszaken in de dienstensector, zoals grafisch ontwerpers, marketeers of ontwikkelaars is het vaak moeilijk om een schaalbaar bedrijf op te zetten. De omzet van een dienstverlener wordt over het algemeen beperkt door het aantal uren dat diegene kan werken. Volgens Profeldt zijn er twee manieren om door de €1 miljoen grens te breken, namelijk:

1.            Door gebruik te maken van automation, uitbesteden of hulp van andere zzp’ers;

2.            door een hoger uurtarief te rekenen dan je concurrentie.

In het boek lezen we over mevrouw Grossman, eigenaar en enig werkneemster van een marketingbureau met €2 miljoen omzet. Zij betaalt relatief hoge uurtarieven om de beste freelancers te krijgen voor elk project. Haar in Amerika gevestigde bedrijf ‘The Present’ verkoopt diensten op het gebied van marketing, video, social media en logo design. Ze gebruikt diverse tools om online met haar klanten en freelancers in contact te komen. Een groot concurrentievoordeel is dat ze specialisten uit verschillende tijdzones in haar talentenpool heeft, waardoor ze opdrachten voor klanten relatief snel kan opleveren. Je kunt eenvoudig toegang krijgen tot dit soort netwerken. Denk bijvoorbeeld aan het eerder genoemde Upwork.com.

Verhoog je uurtarief voor een hogere omzet

Sommige dienstverleners, zoals consultants, groeien door hun uurtarief te verhogen. Een andere manier om te groeien, is door je diensten in een pakket aan te bieden. Denk daarbij aan een adviesgesprek samen met een online trainingsprogramma. Het adviesgesprek kost je bijvoorbeeld één à twee uur per klant en het trainingsprogramma is een eenmalige investering. 

Zarayda Groenhart is een mooi voorbeeld. Ze biedt via haar Video Business school het zogenaamde ‘Zichtbaar vrij pakket’ aan. Het grootste deel van het pakket is een eenmalige investering geweest voor Zarayda. Middels de maandelijkse groepscoachcalls biedt ze toch een persoonlijke ervaring. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te begrijpen dat ze een leuk uurtarief heeft. Jos Burgers geeft op de site van de Rabobank nog een aantal tips over het verhogen van je uurtarief.

5. Particuliere dienstverlening: €1 miljoen omzet met je hobby of passie

Je kunt hierbij denken aan een hondenuitlaatservice, een acteur, een kapper of een fitness coach. Vaak zijn dit bedrijven die diensten verlenen aan particulieren. Over het algemeen is het verdienmodel het verkopen van uren. Dat betekent niet dat je de omzet niet schaalbaar kan maken, je moet alleen creatief zijn. Een voorbeeld uit het boek van Profeldt is een salon voor wenkbrauwen. Toen de eigenaar een aantal jaren geleden begon, ging hij vooral naar klanten toe. Ieder jaar begon zijn zaak beter te lopen en uiteindelijk maakte hij dagen van vaak wel twaalf uur. Hoewel zijn klanten hem goed betaalden, werd hij onder andere door reistijd beperkt in verdere groei. Hij besloot een exclusieve studio te openen waar hij €115 per ‘style sessie’ vraagt. Klanten komen nu naar hem toe en dat maakt een groot verschil. Maar zijn grootste doorbraak was een overeenkomst met een spaconcern met vier locaties. Joey leerde de stylisten van deze spa’s zijn methode, in ruil voor een deel van de winst van het concern. Naast de overeenkomst met de spa verkoopt hij ook zijn eigen wenkbrauwenmake-up. De productie hiervan heeft hij uitbesteed aan een gespecialiseerde fabriek. Alles bij elkaar heeft dit ervoor gezorgd dat hij zonder personeel €1 miljoen omzet heeft behaald. Wil je ook andere een skill leren? Via Udemy.com kan je je online cursus over de hele wereld verkopen. Dat is pas schaalbaar.

6. Miljoen(en) omzet in de vastgoed met huurinkomsten

De vastgoedmarkt is een meer traditionele manier om geld te verdienen, waarvoor ook relatief veel financiële middelen nodig zijn. Daarnaast wordt het al snel lastig om meerdere panden in je eentje te beheren. Tenminste, dat zou je denken. Profeldt noemt in haar boek, Cory. Hij ontdekte dat mensen die met vervroegd pensioen gaan vaak één overeenkomst hebben: ze bezitten vastgoed. Hij verkocht zijn bedrijf en met de inkomsten kocht hij zijn eerste huis in zijn woonplaats. Hij koos bewust niet voor woningen middenin en rondom het centrum, maar juist voor woningen daar buiten, die niet al te duur waren. Bijna 20 jaar later bezit hij 116 woningen, waarmee hij meer dan een miljoen euro per jaar omzet. Hij kan al het werk alleen aan, omdat hij alleen woningen heeft in de buurt van zijn woonplaats en omdat hij het onderhoud uitbesteedt aan een vastgoedbeheerbedrijf. Huurders kunnen hun reparatieverzoeken insturen via bepaalde software, die de aanvraag automatisch doorstuurt naar het vastgoedbeheerbedrijf.  

Geen personeel betekent niet dat je het alleen kan

Een bedrijf zonder personeel betekent niet dat je alles zelf doet. Nadler van Tools4Wisdom.com geeft aan: “You need a team to accomplish your dream”. Zijn webshop in unieke planners draait meer dan €1 miljoen omzet. Vanaf het begin huurt hij grafisch ontwerpers in om zijn planners te ontwerpen. Daarnaast laat hij zijn planners door een printbedrijf drukken en sturen naar de klant, waardoor Nadler operationeel niet of nauwelijks betrokken is. Hierdoor kan hij zich focussen op de groei en ontwikkeling van nieuwe planners.

Conclusie: maak je bedrijf schaalbaar en focus op de kernactiviteiten

Het boek van Profeldt heeft mij geïnspireerd om zoveel mogelijk te focussen op de taken die ik zelf goed kan. Helaas voor mij zijn dat alleen de marketing en de klantenservice. De andere taken gaan mij minder goed af en besteed ik dus liever uit. Denk aan de orderverwerking, productie, administratie, design en de retouren. Sinds het uitbesteden van deze activiteiten houd ik veel meer tijd over om aan het bedrijf te werken in plaats van in het bedrijf. Door het uitbesteden van deze operationele zaken is het bedrijf schaalbaar geworden.

Koen van der Velden begon op 17-jarige leeftijd zijn bedrijf Donskussen.nl waarmee hij tien jaar later 1 miljoen euro omzet per jaar behaalt.