Twinkle | Digital Commerce

Toegankelijkheid grootste webshops laat te wensen over

2021-12-15
1000562
  • [nieuws]
  • 3:15

De grootste webwinkels in Nederland zijn slecht toegankelijk voor mensen met een beperking. Dat blijkt uit een onderzoek naar vijftien van de grootste webshops uit de Twinkle100, uitgevoerd door Level Level met ondersteuning van Twinkle. Bij 8 van de 15 onderzochte webshops is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een bestelling te plaatsen als je blind bent.

Internetbureau Level Level voerde een intensief onderzoek uit naar de top van de Twinkle100, de ranglijst met de grootste online verkopers in ons land van e-commerce vakblad Twinkle. Zij stelden hierbij de vraag: kan een bezoeker die alleen een toetsenbord of een schermlezer gebruikt een bestelling doen? Dat bleek onmogelijk bij de webshops van Ikea, Zalando, Jumbo, About You, Hema, de Bijenkorf, wehkamp en MediaMarkt. Het best uit de test komen Apple en H&M: bij die webwinkels kun je alle stappen van een bestelling goed uitvoeren.

Lees hier het volledige onderzoek, inclusief hoe de scores zijn berekend.

Eén fout heeft grote gevolgen

De belangrijkste redenen waardoor een bestelling niet kan worden afgerond zijn interactieve panelen en pop-up vensters die niet zichtbaar zijn met een schermlezer of onbereikbaar met een toetsenbord, waardoor essentiële informatie onleesbaar is en betaalinformatie niet kan worden ingevoerd; buttons en afbeeldingen die alleen visueel begrijpelijk zijn maar door een schermlezer simpelweg als “knop” worden voorgelezen; en het ontbreken van visuele focus wanneer je met de tab-toets over een pagina navigeert. Volgens toegankelijkheidsdeskundige Rian Rietveld van Level Level, die het onderzoek uitvoerde, is het opvallend dat er zelden een check wordt gedaan voor de hele website. “Daardoor kan één fout consequenties hebben voor het gehele besteltraject.”

Opvallend is dat ook bij de sites waar ogenschijnlijk wél aandacht is besteed aan toegankelijkheid nog veel mis gaat. Foute HTML-codes en gebrekkige controles zorgen dat het voor mensen met een beperking vaak een flinke puzzel is om een bestelling te plaatsen. Volgens Rietveld is de oorzaak van het probleem vaak een gebrek aan kennis bij developers en organisaties. “Toegankelijkheid wordt niet gegeven op de opleidingen voor developers. Zij komen daardoor van school zonder de wetenschap dat er mensen zijn die een website op een andere manier gebruiken dan met een muis. En doordat ze die kennis op school al niet meekrijgen, komt het bewustzijn ook niet bij de bedrijven waarvoor ze gaan werken.”

Waarom dit onderzoek?

De Nederlandse wetgeving gaat veranderen. Tot nu toe moesten alleen websites van de overheid toegankelijk zijn voor iedereen, maar vanaf de zomer van 2022 moeten lidstaten van de Europese Unie de European Accessibility Act (EAA) in hun wetgeving opnemen. Dat houdt in dat ook bedrijven en organisaties (uitgezonderd zijn organisaties met minder dan 10 werknemers en een jaarlijkse omzet van minder dan 2 miljoen euro) hun website toegankelijk moeten maken voor iedereen. Vanaf juni 2025 zal de nieuwe wetgeving worden gehandhaafd.

Enkele reacties op het onderzoek

Alle genoemde bedrijven hebben het onderzoek kunnen inzien en gelegenheid gekregen om te reageren. De volledige reacties van alle bedrijven zijn opgenomen in het onderzoek. De complete reacties van alle bedrijven zijn opgenomen in het onderzoek.

Wehkamp: “We erkennen de mogelijkheid om ook de benoemde doelgroep met een beperking beter te servicen. We nemen de suggesties dan ook ter harte en gaan bekijken hoe we de toegankelijkheid voor deze doelgroep kunnen verbeteren.”

Hema: “De afgelopen jaren zijn voor Hema uitdagend geweest. Daarom is er minder geïnvesteerd dan we hadden gewild in de onze webshop en dat zien we helaas nog steeds terug. (…) Inmiddels is een grote inhaalslag ingezet, met als doel om in 2025 volledig te kunnen voldoen aan de nieuwe regelgeving.”

Ikea: “Naar aanleiding van de nieuwe Europese richtlijnen staat dit onderwerp op wereldwijd niveau al bij Ikea op de agenda en we ondersteunen de geplande wetgeving. In Nederland gaan we naar aanleiding van de resultaten van dit onderzoek kijken waar lokaal de mogelijkheden liggen om de toegankelijkheid te verbeteren.”

Een uitgebreide analyse van het onderzoek is te lezen in het decembernummer van Twinkle magazine. Voor de volledigheid is het artikel hier te raadplegen.