Twinkle | Digital Commerce

Hoe kunnen we e-commerce duurzamer maken? De nieuwste trends besproken

2021-12-17
1000562
  • [branded content]
  • 3:47

Terwijl de e-commerce in Nederland blijft groeien, hebben consumenten ook steeds meer behoefte aan duurzame webshops en kiezen ze vaker voor meer duurzame bezorgopties. Merken die voorstander zijn van bijvoorbeeld biologisch katoen, recyclebare materialen en "slow fashion" hebben in 2021 een indrukwekkende groei doorgemaakt. Zij zijn het bewijs dat duurzaamheid loont en dat inspelen op de nieuwste e-commerce inzichten binnen de fashion en beauty branche essentieel is. In dit artikel lees je welke nieuwe trends er zijn om ook jouw e-commerce business duurzamer in te richten.

De rol van technologie binnen je marketingstrategie

Wanneer je als fashion of beauty retailer de concurrentie voor wil blijven, dan is het centraal stellen van de nieuwste technologieën in je marketingstrategie een vereiste. 25% van alle e-commercemerken gebruikt al Facebook al om producten te verkopen, Instagram introduceerde in 2020 shopping posts via de Shops-button en VR 'try it on'-functies worden al gebruikt door veel grote fashion en beautymerken, zoals Sephora en GAP.

Hightech oplossingen combineren met een lage impact op het milieu

Merken die slim hebben ingespeeld op de “duurzaamheidstrend” hebben hier het afgelopen jaar goed van geprofiteerd. De leggings van Girlfriend Collective, gemaakt van gerecyclede plastic flessen, zijn zeer populair, terwijl outdoorkleding leverancier Patagonia, bekend om zijn recyclingsysteem en toewijding aan hernieuwbare materialen, een gestage jaar-op-jaar groei van 13% heeft behaald.

Maar je boekt pas echt vooruitgang als je als fashion en beauty merk hightechoplossingen combineert met een lage impact op het milieu. Omdat veel shoppers door de COVID-19 pandemie online zijn gaan shoppen, hebben click-and-collect-services en 'try-before-you-buy'-systemen ertoe bijgedragen dat de grote retailers de milieu-impact van retouren tot een minimum konden beperken. Zo hebben Amazon Prime Wardrobe, Stitch Fix en Nordstrom allemaal 'try-before-you-buy'-systemen geïntroduceerd, terwijl fast fashion merken als Zara en H&M investeren in software om klanten nauwkeurigere informatie over pasvorm en maat te bieden.

De invloed van duurzaamheid voor de fashion en beauty e-commerce markt

Voor e-commerce retailers in de fashion en beautybranche vormt de stijgende vraag naar zowel technologische oplossingen als duurzaamheid een uitdaging. Terwijl klanten hun aankopen uiteraard nog steeds snel en eenvoudig willen ontvangen, blijkt uit onderzoek dat de helft van de consumenten ook uitsluitend wil winkelen bij retailers die duurzame bezorgopties bieden. Voor sommige retailers kan het aanbieden van langzamere maar meer duurzame diensten de e-commercebedrijven op de lange termijn ten goede komen. Daarnaast resulteert het ook in een andere mindset van shoppers, namelijk dat een "goede" bezorgdienst er een is die "goed" is voor de planeet, maar misschien niet de snelste.

Meer leveringen, minder bestelbusjes: het dilemma van duurzamere e-commerce

De grote vraag voor veel fashion en beauty e-tailers is hoe ze de snelste levering kunnen bieden zonder het milieu te veel te schaden? Een van de meest urgente problemen is het aantal bestelbusjes dat nodig is om aan de stijgende vraag naar online fashion bestellingen te voldoen. Om de meer duurzame click-and-collect optie aan te moedigen passen grote merken al hun bezorgstrategieën aan. Met behulp van QR-codes en geautomatiseerde opslagtechnologie heeft bijvoorbeeld Zara met succes een online pop-upwinkel in een winkelcentrum in Londen uitgeprobeerd om online en offline met elkaar te laten integreren.

Logistieke dienstverleners investeren steeds vaker in elektrische voertuigen om hun ecologische voetafdruk te compenseren. Zo heeft DPD zijn vloot van elektrische voertuigen bijvoorbeeld verdrievoudigd en introduceerde het 'Predict & Follow my Parcel'. Een dienst die tot doel heeft meerdere mislukte leveringen te stoppen - en onnodige ritten met bestelbusjes te voorkomen - door gebruikers in staat te stellen de levertijden en de bestemming te wijzigen, zelfs terwijl het pakket onderweg is. En online fast fashion gigant ASOS ontdekte dat het ongeveer 3 ton CO2 kon besparen door specifieke tijdslotleveringen en emissievrije elektrische voertuigen te implementeren, in vergelijking met een dieselbusje die dezelfde ritten maakt.

De toekomst is…

Naast de vraag van shoppers, wordt ook de druk van de overheid en lokale autoriteiten steeds groter om de hoeveelheid e-commercevoertuigen te verminderen. Zo heeft de burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo, Amazon en andere logistieke diensten publiekelijk aangevallen vanwege congestie en vervuiling. Wil je als e-commercebedrijf kunnen concurreren met Amazon? Dan is een écht duurzame levering de onderscheidende factor die klanten aantrekt - vooral in de fashion en beauty sector, waar veel vraag is duurzame opties.

Gebruik belangrijke e-commerce inzichten en analyses

Wil jij nog meer inzichten en analyses verkrijgen om je voor te bereiden op – een meer duurzame – toekomst van e-commerce? Download dan dit e-book vol met e-commerce trends van Asendia; dé e-commerce specialist voor zowel efficiënte als milieuvriendelijke internationale bezorgoplossingen. Zodat ook jij jouw onderneming kunt laten groeien op wereldwijde markten.