Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Japan

2021-09-28
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:14

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: DoorDash klopt op Japanse deur.

Oké, Japan is qua e-commerce omvang zeker geen kleintje en wordt met online grootmachten als Rakuten zeker niet overgeslagen. Dus waarom dan in deze rubriek? Wel, naast dat het goed past in een uitgave die net na de bomvolle sportzomer – met Japan als olympisch gastland – uitkomt, was er wel degelijk in de afgelopen maanden een ontwikkeling gaande die je mogelijk hebt gemist.

Want begin juni maakte de Amerikaanse maaltijdbezorger DoorDash, de grootste van dat land, bekend voor het eerst naar Azië uit te breiden. Daarbij koos het niet voor e-commercereus China, maar voor Japan. Specifiek voor de stad Sendai: ‘Onze strategie is altijd geweest om lokale economieën te versterken. Vooral in de voorstedelijke markten, die van oudsher te weinig aandacht kregen, maar waar de vraag wel groot is’, aldus het bedrijf. Inwoners van Sendai kunnen bij de lancering meteen bij honderden aangesloten restaurants bestellen. DoorDash wil – indien succesvol – de dienst naar meer steden uitbreiden. DoorDash kiest er dus voor om te starten in een Aziatische markt waarin het denkt harder te kunnen groeien dan in de grootste e-commercemarkt van Azië: China.

150 miljard euro

Maar is dat wel zo? China is qua oppervlakte uiteraard een stuk groter dan Japan, en het inwonersaantal is ook tien keer zo groot, maar Japan staat steevast in de top e-commercemarkten ter wereld. Het land staat bekend om zijn uitstekende e-commerce infrastructuur en aanbod, en beschikt daarnaast over grote platforms die stevig kunnen concurreren met de gevestigde orde. Daarnaast is de bevolking enorm online georiënteerd. Van de 126,3 miljoen inwoners had – gemeten in januari 2020 – 92 procent toegang tot internet. Daarnaast koopt driekwart van de bevolking weleens wat online. Volgens Statista was de e-commercemarkt in 2019, twee jaar geleden dus, in Japan goed voor ongeveer 19,4 biljoen Japanse yen, omgerekend circa 150 miljard euro.

C2c-platforms populair

Dan de populaire platforms. Uit de meest recente gegevens blijkt dat Amazon Japan op basis van maandelijkse bezoekcijfers het grootst is, met 597 miljoen sitebezoeken. Nipt daarachter vinden we het Japanse platform Rakuten met 532 miljoen sitebezoeken. Ook Yahoo (meerdere verkoopplatforms), Mercari en DMM zijn er populair, maar deze sites worden wel aanzienlijk minder bezocht dan de twee populairste platforms. Mercari is een c2c-platform waar mensen van/aan elkaar spullen kunnen kopen en verkopen. DMM is juist groot geworden met de verkoop van digitale producten, zoals e-books en games. Japan is één van de weinige grote e-commercemarkten waar c2c-platforms zo populair zijn.