Twinkle | Digital Commerce

Hoe Picnic innoveert

2021-08-17
1000564
  • [branded content]
  • 3:39

’Een dag niet geleerd, is een verloren dag’, aldus Daniel Gebler, CTO bij Picnic. Met Amazon Web Services (AWS) als partner kan Picnic deze filosofie verder in praktijk brengen. Een cloudsysteem dat snel leert en gelijk verbeteringen doorvoert is precies wat de online supermarkt nodig heeft ‘in een tijd waarin groei van grootste belang is’.

Sinds 2015 timmert Picnic aan de weg. Het bedrijf introduceerde dat jaar een nieuwe manier van boodschappen doen. Het doel was om te overdenken hoe mensen voedsel kopen en een systeem te ontwikkelen waarmee boodschappen tegen de laagste prijs kunnen worden bezorgd, zonder bezorgkosten, en met een service waar klanten elke keer blij mee zijn. Maar Picnic is meer een techbedrijf dan een supermarkt. Een modern bedrijf dat iedere dag zich verder ontwikkelt en beter wordt.

Om dit proces te ondersteunen is er een partnerschap met AWS. Daniel Gebler legt uit waarom voor AWS is gekozen: ‘AWS was de eerste en grootste cloud service en biedt het meest complete cloud services pakket. Daarmee hebben ze dus veel kennis en geavanceerde tooling. Met behulp van AWS kunnen wij sneller innoveren en runnen we iedere week tientallen experimenten. Hoe meer experimenten we doen, hoe sneller we innoveren, en dit is juist die exponentiële groei die wij zoeken.’

Leren in het DNA

‘Het leren zit in het DNA van Picnic. Ieder doel kan zo snel mogelijk worden bereikt als je van klanten en data leert’, aldus Gebler. ‘We experimenteren op een kleine groep en rollen dan uit. De klant ondervindt daar geen hinder van, want onze nieuwe ontwikkelingen bereiken de klant pas als we zeker weten dat het werkt. Als de klant gelukkig is, zijn wij gelukkig. En of je nu een oude of nieuwe klant bent, iedere klant is even belangrijk en wij willen dat iedere klant dezelfde hoge kwaliteit service krijgt’.

Een groot voordeel van een cloud die snel leert is dat je snel veranderingen kan implementeren in je systemen. Een recent praktijkvoorbeeld was toen het kabinet aankondigde dat er geen alcohol meer na acht uur ’s avonds mocht worden verkocht. Binnen no time waren de systemen van Picnic erop ingesteld dat zich daardoor dus snel kon aanpassen aan de nieuwe regels.

Verder dan dat hebben wij snel nieuwe applicaties gebouwd zodat medewerkers die na de avondklok op de straat moesten de benodigde vergunning hadden, dat personeel tijdens de lunch niet in een groep aan tafel zat, maar met maximaal één andere collega, dat iedere werknemer geregeld werd getest, noem maar op. We kwamen werkelijk tientallen situaties tegen die in processen moesten worden gegoten, en waar dus nieuwe systemen voor moesten worden ontwikkeld.

Tenslotte is Picnic bekend van de machine learning die zij gebruiken om het fameuze melkmanrondje te realiseren. In het begin van de pandemie was het rustiger op de weg en konden de bezorgwagens snel bij de klanten komen. Nu wordt het drukker op de weg en moet, om het tijdschema te halen, rekening worden gehouden met meer tijd tussen de klanten. Het door Picnic in eigen huis ontwikkelde algoritme voor routeplanning houdt zelfs rekening met kleine en tijdelijke variaties in de stadslogistiek en de cloud implementatie maakt dagelijkse updates van de route logica mogelijk. Zo is het in deze tijd drukker rond de vaccinatielocaties en hebben bezorgers vermoedelijk meer tijd nodig om van A naar B te komen rond die plekken. Als dat één bezorger overkomt, wordt dat voor de volgende dag al geregeld. Terwijl de medewerkers al naar huis zijn, maakt het planningsalgoritme een nieuw ideaal melkmanrondje. Zo leert Picnic ook door terwijl er niemand aan het werk is.

Technische voorsprong

Picnic loopt voorop in de technische ontwikkeling en wil die voorsprong behouden en uitbreiden. Het bedrijf blijft dus zoeken naar innovaties. Die verbeteringen kunnen al in de details van de app zitten, waar de boodschappen kunnen worden besteld. Hoe kan je optimaal laten zien wat er in het assortiment te vinden is? Als de klant zoekt naar kaas of vleeswaren dan is het ook van belang dat er een logische vervolgkoop is. De app denkt mee en daarmee de klant tijdwinst oplevert? Die algoritmes worden iedere dag geleerd, verbeterd, weer opnieuw geleerd en weer verbeterd.

Picnic en AWS kijken nu vooruit. De samenwerking is eigenlijk pas net begonnen. Er is nog een markt te winnen. De volgende stap zijn de robotmagazijnen van Picnic. De eerste wordt straks in Utrecht geopend. Het belangrijkste bij het robotmagazijn is dat de medewerker niet naar het product gaat, maar het product naar de medewerker komt. Alles moet geautomatiseerd zijn, zodat het mandje optimaal gevuld kan worden en het liefst zo snel mogelijk.