Twinkle | Digital Commerce

Duurzaamheid in fashion en beauty e-commerce: hoe pak je dat aan?

2021-11-12
1000562
  • [branded content]
  • 4:11

Terwijl de e-commerce in Nederland blijft groeien, groeit ook het bewustzijn van de ecologische voetafdruk van e-commerce bij de consument. Consumenten hebben namelijk steeds meer behoefte aan duurzame webshops en kiezen steeds vaker voor duurzamere bezorgopties. Merken die voorstander zijn van biologisch katoen, recyclebare materialen en "slow fashion" hebben een indrukwekkende groei doorgemaakt. Zij zijn het bewijs dat duurzaamheid loont, en inspelen op de nieuwste e-commerce inzichten binnen de fashion en beauty branche essentieel is. In dit artikel lees je welke stappen je kunt maken om ook meer milieuvriendelijke oplossingen binnen deze branche te omarmen.

De rol van technologie binnen je marketingstrategie

Wanneer je als fashion of beauty retailer de concurrentie voor wil blijven, dan is het centraal stellen van de nieuwste technologieën in je marketingstrategie een vereiste. 25% van alle e-commercemerken gebruikt al Facebook al om producten te verkopen, Instagram introduceerde in 2020 shopping posts via de Shops-button en VR 'try it on'-functies worden al gebruikt door veel grote fashion en beautymerken, zoals Sephora en GAP.

Hightech oplossingen combineren met een lage impact op het milieu

Naast het toepassen van de nieuwste technologie trends is er een duurzaamheidstrend die de fashion en beauty industrie nu misschien meer dan ooit beïnvloedt. Merken die snel op deze trend hebben gereageerd, hebben hier al goed van geprofiteerd. De leggings van Girlfriend Collective, gemaakt van gerecyclede plastic flessen, zijn zeer populair, terwijl outdoorkleding leverancier Patagonia, bekend om zijn recyclingsysteem en toewijding aan hernieuwbare materialen, een gestage jaar-op-jaar groei van 13% heeft behaald.

Je boekt pas echt vooruitgang als je als fashion en beauty merk hightechoplossingen kan combineren met een lage impact op het milieu. Omdat veel shoppers door de COVID-19 pandemie online gingen shoppen, hebben click-and-collect-services en 'try-before-you-buy'-systemen ertoe bijgedragen dat toonaangevende retailers de milieu-impact van retouren tot een minimum konden beperken. Zo hebben Amazon Prime Wardrobe, Stitch Fix en Nordstrom onlangs allemaal 'try-before-you-buy'-systemen geïntroduceerd, terwijl fast fashion merken als Zara en H&M investeren in software om klanten nauwkeurigere informatie over pasvorm en maat te bieden.

De grote vraag voor veel fashion en beauty e-tailers is hoe ze de snelste levering kunnen bieden zonder het milieu te veel te schaden?

Welke invloed heeft duurzaamheid op de fashion en beauty e-commerce markt?

Voor e-commerce retailers in de fashion en beautybranche vormt de stijgende vraag naar zowel technologische oplossingen als duurzaamheid een uitdaging. Terwijl klanten hun aankopen uiteraard nog steeds snel en eenvoudig willen ontvangen, blijkt uit onderzoek dat de helft van de consumenten ook uitsluitend wil winkelen bij retailers die duurzame bezorgopties bieden. Voor sommige retailers kan het aanbieden van langzamere - maar duurzamere diensten de e-commercebedrijven op de lange termijn ten goede komen. Daarnaast kan het ook leiden tot een verandering in de mindset van shoppers dat een "goede" bezorgdienst er een is die "goed" is voor de planeet - maar misschien niet de snelste.

Meer leveringen, minder bestelbusjes: het dilemma van duurzamere e-commerce

De grote vraag voor veel fashion en beauty e-tailers is hoe ze de snelste levering kunnen bieden zonder het milieu te veel te schaden? Een van de meest urgente problemen is het aantal bestelbusjes dat nodig is om aan de stijgende vraag naar online fashion bestellingen te voldoen. Om de meer duurzame click-and-collect optie aan te moedigen passen grote merken al hun bezorgstrategieën aan. Met behulp van QR-codes en geautomatiseerde opslagtechnologie heeft bijvoorbeeld Zara met succes een online pop-upwinkel in een winkelcentrum in Londen uitgeprobeerd om online en offline met elkaar te laten integreren.

Voor consumenten die geen gebruik kunnen maken van afhaalpunten, investeren logistieke dienstverleners steeds vaker in elektrische voertuigen om hun ecologische voetafdruk te compenseren. DPD heeft zijn vloot van elektrische voertuigen bijvoorbeeld verdrievoudigd en introduceerde 'Predict & Follow my Parcel'. Een dienst die tot doel heeft meerdere mislukte leveringen te stoppen - en onnodige ritten met bestelbusjes te voorkomen - door gebruikers in staat te stellen de levertijden en de bestemming te wijzigen, zelfs terwijl het pakket onderweg is. In 2020 ontdekte online fast fashion gigant ASOS dat het ongeveer 3 ton CO2 kon besparen door specifieke tijdslotleveringen en emissievrije elektrische voertuigen te implementeren, in vergelijking met een dieselbus die dezelfde ritten maakt.

De toekomst is…

Naast de vraag van shoppers, wordt de druk van de overheid en lokale autoriteiten steeds groter om de hoeveelheid van e-commercevoertuigen te verminderen. Zo heeft de burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo, Amazon en andere logistieke diensten publiekelijk aangevallen vanwege congestie en vervuiling. Voor e-commercebedrijven die willen concurreren met Amazon, zou een echt duurzame levering de onderscheidende factor kunnen zijn die klanten aantrekt - vooral in de fashion en beauty sector, waar duurzame opties wenselijk zijn.

Hoewel er niet een kant-en-klare oplossing is voor een meer duurzame e-commerce, zijn e-tailers in de fashion en beauty industrie wél in staat om meer verantwoorde diensten te leveren die goed worden ontvangen door consumenten die willen investeren in meer duurzame opties. Van duurzame verpakkingen tot het verkleinen van de ecologische voetafdruk van de reis van elk pakket.

Gebruik belangrijke e-commerce inzichten en analyses

Wil jij nog meer inzichten en analyses verkrijgen om je voor te bereiden op – een meer duurzame – toekomst van beauty e-commerce? Download dan dit handige e-book van Asendia – dé e-commerce specialist voor zowel efficiënte als milieuvriendelijke internationale bezorgoplossingen – voor alle e-commerce inzichten uit de beauty markt. Zodat ook jij jouw onderneming kunt laten groeien op wereldwijde markten.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Asendia