Twinkle | Digital Commerce

Vers van de visafslag

2021-06-15
1000562
  • [branded content]
  • 3:52

In januari van vorig jaar stond projectmanager Leonieke Batenburg op het punt om richting Londen te vertrekken om te helpen met de opening van een nieuw Pesca-restaurant. Maar het liep allemaal net even anders. Corona sloeg toe, en de deuren bleven gesloten. Niet alleen in Londen, maar ook in Amsterdam. Maar wie slaapt, vangt geen vis. Daarom gooiden zij en haar team razendsnel het roer om. Nu bezorgt Pesca samen met PostNL verse maaltijdboxen door heel Nederland. Een hele omschakeling, weet Leonieke, maar dat heeft zich dubbel en dwars uitbetaald.

Meld je aan voor de gratis digitale ontbijtsessie over foodbezorging of foodfulfilment.

Meld je gratis aan

Vliegende start

Lang voor de pandemie had het team achter visrestaurant Pesca al plannen om maaltijden thuis te bezorgen. Toen het restaurant noodgedwongen de deuren moest sluiten, besloten ze de stap te wagen, vertelt Leonieke. “Eigenlijk ben je dan een heel nieuw bedrijf aan het opzetten. We zijn gestart in Amsterdam, gewoon door onze maaltijden zelf te bezorgen. Daarna volgden Deliveroo en Uber Eats. En al snel dachten we: dit kan beter. Er gaat namelijk niets boven verse vis. Dus wat als we de ingrediënten thuis afleveren, zodat mensen zelf aan de slag kunnen met koken?”

Daarmee ontstond het volledig nieuwe concept Pesca at Home, en dat vereiste ook een nieuwe bezorgpartner. “Daarom namen we contact op met PostNL. Normaal gesproken kost het 2 of 3 maanden om zo’n bezorgtraject op te zetten, maar voor ons hebben ze dat proces versneld. Binnen een maand konden we de eerste bestellingen al laten bezorgen.”

Vers van de afslag in speciale koelboxen

Met een product dat toch echt het lekkerst is wanneer het vers van de visafslag komt, was Pesca ook kritisch op hun bezorgpartner. “We willen onze vis natuurlijk ook vers bij mensen thuis afleveren. Dat betekent dat de speciale koelboxen voor vers- en diepvriesproducten die we van PostNL krijgen, de temperatuur tijdens de hele reis op 2 graden moeten houden. Dat hebben we natuurlijk getest. Zo hebben mijn collega Erik en ik een testbox naar onze ouders gestuurd, in Zeeland en Rotterdam. Er zitten 2 koelelementen in elke koelbox, en die kun je opschalen naar 3 als het nodig is. Maar met 2 koelelementen hebben we al elke test doorstaan.”

Ook duurzaamheid speelt bij Pesca een belangrijke rol, vertelt Leonieke. “We werken veel samen met Schmidt Zeevis Rotterdam, dus de vis komt van dichtbij. Op die manier houden we de lijntjes zo kort mogelijk. En voor onze verpakkingen gebruiken we zo min mogelijk plastic. We merken dat PostNL daar ook in meedenkt. Zo nemen ze de lege koelboxen weer mee terug, zodat we die kunnen hergebruiken.”

Daarom namen we contact op met PostNL. Normaal gesproken kost het 2 of 3 maanden om zo’n bezorgtraject op te zetten, maar voor ons hebben ze dat proces versneld tot 1 maand

Restaurantbeleving in eigen huis

En met zo’n versbox halen klanten niet alleen ingrediënten van Pescakwaliteit in huis. Ze krijgen ook de volledige restaurantervaring. Echt Pesca at Home, legt Leonieke uit. “We willen mensen die beleving, met dat stukje extra dat Pesca zo kenmerkend maakt, thuis meegeven. Zo ontvangen ze een muzieklijst, een kaarsje om erbij aan te steken, en drukken we de menukaarten op mooi, hard papier. En klanten krijgen de box met een strik eromheen, zodat het écht een cadeautje is om thuis te ontvangen. Daar krijgen we veel leuke reacties op.”

Natuurlijk ontdekten de chefs ook dat niet elk recept zich goed leende voor de gemiddelde keuken. Ook daar is dan ook flink mee getest, vertelt Leonieke. “We hebben gerechten geschrapt waarvoor je restaurantapparatuur nodig had die de meeste mensen thuis niet hebben. Dus we hebben veel geïnvesteerd in het zoeken naar recepten die thuis net zo lekker smaken als bij ons in het restaurant.”

Boordevol ideeën voor de toekomst

De deuren van Pesca zijn gelukkig weer geopend om gasten als vanouds in het restaurant te ontvangen. Maar ook nu blijft Pesca at Home bestaan, vertelt Leonieke. “Ik denk dat dit een heel mooie deur is die open is gegaan, en eentje die veel toekomstperspectieven biedt.” Concrete plannen zijn er al, zoals een betaalbaar verse-visabonnement én een uitbreiding naar de B2B-markt. “Er zijn al bedrijven die 200 boxen bij ons afnemen voor al hun personeel, en we hopen dat op den duur nationaal te kunnen doen. Dat is echt productie draaien, dus dan willen we uitbreiden naar een distributiecentrum. Dat doen we in goed overleg met PostNL, zodat we samen die groei kunnen doormaken.”

Meer mooie, inspirerende verhalen van ondernemers lezen? Download het magazine en lees alles over hun succes en de foodbezorging van PostNL.