Ben jij er als retailer of brand al klaar voor? Shoppen op social media wordt booming in 2021. In 2020 was deze social shopping trend al goed voor een markt met een omzet van 89,4 miljard dollar en naar verwachting zal dit de komende zeven jaar groeien naar maar liefst 604,5 miljard dollar. In China is de impact op dit moment al enorm; 11,6% van de verkopen vindt hier plaats via social met een totaal van $186,04 miljard in 2019. Het verschil met Nederland? De volledige winkelervaring – van product ontdekking tot aan het afrekenproces – vindt al rechtstreeks plaats op de social media platformen.
Tekst en beeld: Adwise
Dankzij de lage instap maakt dit de weg vrij voor het ontstaan van frictieloze commerce en een veel kortere customer journey, want social is het perfecte medium voor inspiratie én aankoop. De verwachting is dat social commerce zich in 2021 ook in Nederland verder zal ontwikkelen. Wat kun je er nu al mee en hoe speel je in op deze trend? Thijs Wolbers en Milou Grunder van Adwise vertellen je hier graag alles over.
COVID-19 als aanjager
Door COVID-19 is het shopgedrag veranderd. Eén op de drie Nederlanders deed tijdens de crisis meer én grotere online bestellingen. De verwachting is dat deze stijgende lijn zich doorzet. 20-40% van de Nederlanders geeft aan ook na de coronacrisis vooral online te blijven winkelen. Logisch dus dat bedrijven nu meer dan ooit investeren in social shopping. Ook social platformen staan niet stil en lanceren de ene na de andere nieuwe feature om social commerce voor retailers te kunnen faciliteren.
Wat is er allemaal al mogelijk en wat komt er aan?
Met Facebook en Instagram Shops is het mogelijk om je productaanbod binnen je Facebookpagina of Instagram-profiel weer te geven. De producten worden gekoppeld via een catalogus of direct ingeladen vanuit een website via shopping partners. Wanneer je shop is ingericht tag je vervolgens de producten in een afbeelding of video. Met een enkele ‘tap’ komt de gebruiker direct terecht bij de productdetails. Afrekenen kan vervolgens op de website en binnenkort zelfs zonder de app te verlaten.
Dezelfde ontwikkeling zien we op Pinterest met Shop the Look. Dit platform biedt aanvullend ook de Shop with your Camera feature aan. Je maakt dan een foto van een product waarna Pinterest gerelateerde producten voor je opzoekt die je vervolgens ook gelijk kunt aanschaffen. Naast Instagram, Facebook en Pinterest kunnen natuurlijk YouTube en WhatsApp niet achterblijven. Op WhatsApp wordt binnenkort ook een shopping feature uitgerold. Je stuurt dan een bericht naar een bedrijf, dat op zijn beurt antwoordt met een link naar een productcatalogus. De shopper kan vervolgens items aan zijn of haar winkelwagentje toevoegen en direct afrekenen vanuit de app. Ook YouTube werkt aan het taggen van producten in video’s, zodat je vanuit daar tot een aankoop kunt overgaan. Snapchat en TikTok passen net als de andere platformen social shopping toe. Denk aan shoppable AR lenses op Snapchat of Shoppable video ads op TikTok.
Een andere feature die in de toekomst een grote rol lijkt te gaan spelen binnen social commerce is live shopping. In China is livestream shoppen op dit moment al goed voor bijna $ 70 miljard omzet. Influencers testen hier producten en filmen hun sessies live op social media. Kijkers kunnen de gepromote producten vervolgens rechtstreeks in de app aanschaffen. De moderne variant van Teleshopping dus. Shoppable livestreams zijn in Amerika al uitgerold op TikTok en ook Instagram en Facebook werken aan een combinatie tussen shopping en livestreamen.
Hoe speel je hierop in?
Bij Adwise helpen we onze opdrachtgevers met het ontwikkelen van social playbooks waarin we uiteenzetten hoe we het social commerce speelveld voor hun doelgroep optimaal kunnen inzetten. Hoewel het op dit moment dus nog niet mogelijk is om in Nederland rechtstreeks op de social platformen tot een aankoop over te gaan, verwachten we dat dit er wel snel aan zit te komen. Daarom is het belangrijk om je alvast voor te bereiden en te leren van de mogelijkheden die er nu al zijn. De genoemde ontwikkelingen laten zien dat dit hét moment is om op deze trend in te haken.
Eén van onze adviezen is daarom om ervoor te zorgen dat je op een centrale plek je productinformatie beheert. Op die manier kun je eenvoudig social commerce integreren op de verschillende platformen. Middels shopping tools, catalogi en campagne management tools kun je snel opschalen. Achteraf wijzigen of elk platform apart opzetten kost op de langere termijn veel meer tijd en geld. Start daarom kleinschalig zodat je de concurrentie voor bent. Let wel op dat je geen succes zult behalen met het simpelweg integreren van social shopping op je kanalen. Het is belangrijk dat je creatieve content on point is om je doelgroep aan te spreken. Social platformen zijn nog altijd bedoeld om middels engaging content waardevolle relaties en connecties aan te gaan met je klanten. Dit zie je goed terug bij lokale boetiekjes die op Instagram hun eigen medewerkers inzetten om producten aan te prijzen. Door de producten te taggen in hun posts of op Reels ontdek je op dit platform snel nieuwe items; aankopen vinden daar nu zelfs vaak plaats via DM. Dit is hét bewijs dat investeren in persoonlijke content zorgt voor het versterken van de connectie tussen jou, je doelgroep en natuurlijk de aankoop. Het is een kwestie van tijd voordat het ook mogelijk wordt om rechtstreeks op social een bestelling te plaatsen; frictieloze commerce dus. Zorg dat je er op tijd bij bent!
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Adwise.