Twinkle | Digital Commerce

EVBox met verbeterde bedrijfsprocessen en 360-graden klantbeeld klaar voor verwachte groei

2021-04-28
1000562
  • [branded content]
  • 3:39

Het van oorsprong Nederlandse EVBox timmert met zijn laadoplossingen voor elektrische auto’s hard aan de weg. Het bedrijf is nu zelfs Europees marktleider met een installatie van meer dan 250.000 laadpunten wereldwijd, en 750 medewerkers in negen landen.

Het Amsterdamse bedrijf ziet de vraag naar elektrisch rijden en daarmee ook de benodigde infrastructuur hiervoor toenemen. Om hieraan te gaan voldoen, hebben ze zichzelf het doel gesteld om in 2023 tenminste één miljoen laadpunten gerealiseerd te hebben.

Deze ambitieuze doelstelling om de duurzame mobiliteit te ondersteunen vraagt om schaalbare oplossingen en bedrijfsprocessen, en een focus die van B2C naar B2B wordt uitgebreid.

Met de implementatie van Salesforce Sales Cloud beschikt EVBox over kwalitatief betere gegevens, betere processen en heeft het meer zicht op het verkoopproces. Een betere prioritering van leads, samenwerking met partners en een minder foutgevoelig bestelproces zorgt ervoor dat er consistenter gewerkt kan worden en klanten meer kwaliteit ervaren.

Het maken van offertes verloopt veel efficiënter en sneller. Bovendien bevatten ze minder fouten sinds EVBox Salesforce Configure Price Quote (CPQ) gebruikt. Het oude, complexe proces met veel handmatige stappen resulteerde gemakkelijk in fouten die pas opgemerkt werden bij het installeren van de laadpaal. Met het standaardiseren en automatiseren van dit proces worden nu altijd de juiste producten en diensten op de offerte gezet. Zo worden teleurgestelde klanten en extra kosten vermeden!

Verbeterde customer journeys met afgestemde businessprocessen

Ondanks de uitzonderlijke groei wil EVBox alle klantcontacten en processen goed in kaart blijven houden. De productie is vergroot en het is belangrijk om de bedrijfsprocessen continu te optimaliseren en efficiënter te maken. Hiervoor heeft EVBox vijf verschillende typen klanten geïdentificeerd. Klantgroepen met ieder een eigen customer journey. De klanten die ze bepaald hebben zijn de autobezitter, de beheerder van een parkeergarage etc, de grondeigenaar, de installateur en de automobiel industrie. Voor al deze klanten wil EVBox de specifieke businessprocessen verbeteren om ze nog beter en klantgerichter te bedienen. Het resultaat? Meer tevreden klanten en natuurlijk meer omzet!

Voorbeelden van het aanpassen aan de verschillende klantbehoeften zijn er genoeg. Bijvoorbeeld autofabrikanten die graag hun eigen logo en kleur op de laadpalen willen. Of installateurs die iedere dag het gemak ervaren van goed en compleet uitgevoerde orders met dozen waar alle (voorgemonteerde) onderdelen in zitten, zodat het installeren snel en efficiënt uitgevoerd kan worden.

Een ander voorbeeld is het toegenomen gebruiksgemak voor de autobezitter (bijvoorbeeld informatie op een app). Maar ook snellere installatie en op maat gemaakte laadpalen; alles om de customer journeys van klanten te optimaliseren.et resultaat mag er zijn; de klantenbinding en omzetgroei van EVBox zijn beiden significant toegenomen.

360-graden klantbeeld

Het vastleggen en verzamelen van alle gegevens uit de offertesystemen, resourceplanning, marketingautomatisering en facturering in het Salesforce CRM resulteert in steeds betere, adequate en eenduidige data. Bestellingen kunnen worden gevolgd in alle stadia van het proces, en ook medewerkers van de gecentraliseerde klantenservice hebben inzicht in deze gegevens. Het resultaat hiervan is dat klanten sneller antwoord op hun vragen krijgen. Door ook de informatie vanuit de klantenservice en de gewenste customer journeys te koppelen, heb je een goed inzicht hoe de klanten jouw producten en diensten ervaren. EVBox analyseert deze continue stroom aan informatie om nieuwe inzichten te ontdekken en nog betere en gepersonaliseerde customer journeys te bouwen.

Partnercommunities leiden tot betere relaties

Een groot aantal van hun klanten (beheerders van parkeerterreinen etc, steden en autofabrikanten) bereikt EVBox indirect via distributeurs en resellers. Ook deze partners moeten inzicht hebben in de customer journeys van hun klanten, om te weten hoe ze leads het best kunnen nurteren en prioriseren, aan de klantverwachting kunnen voldoen en de juiste offertes uitbrengen. EVBox moet met vele honderden partners samenwerken en ze up-to-date houden.

Om dit goed te kunnen doen hebben ze Salesforce Community Cloud ingericht als centraal informatieplatform voor alle partners. "Met onze partnercommunity gaan we ons echt onderscheiden: concurrenten kunnen wel je producten nabootsen, maar niet je relaties", aldus Hugo Pereira, Chief Growth Officer van EVBox. "Als we onze partners beter ondersteunen, zijn die meer tevreden over onze samenwerking en krijgen we meer business."

Met het opzetten van schaalbare en efficiëntere bedrijfsprocessen, nieuwe inzichten in partnerrelaties, de customer journeys en klantenservice kan EVBox beter geïnformeerde beslissingen nemen en zo doorgroeien naar hun gestelde doel voor 2023. "Dankzij Salesforce weten we precies hoe we het op dit moment doen en ook wat onze toekomstige strategie oplevert. Zo kunnen we elektrisch rijden voor meer bedrijven, steden en particulieren mogelijk maken en daarmee een steentje bijdragen aan emissievrij vervoer", aldus Pereira. "Bij EVBox zien we een toekomst voor ons waarin een groene laadinfrastructuur ons dagelijkse vervoer van stroom voorziet."

Ben je geïnteresseerd in andere klantverhalen van Salesforce? Die vind je hier!