Twinkle | Digital Commerce

Van springkussen tot grafkist

2021-03-16
1000562
  • [interview]
  • 3:52

Je kunt het zo gek niet bedenken of PickThisUp heeft het wel eens vervoerd. De transportoplossing ging in 2015 van start met als doel verspilling van lege ruimte in auto’s en bussen tegen te gaan. Inmiddels staat het bedrijf vooral bekend om het vervoer van ongebruikelijke producten.

De onderneming begon net als vele andere met een persoonlijk probleem, vertelt Arjen van der Zee, oprichter en ceo van PickThisUp. ‘Ik had een setje velgen met winterbanden nodig voor mijn auto en als je die een beetje goedkoop wil aanschaffen, kom je al snel uit op Marktplaats. Daar vond ik een set die werd aangeboden in Middelburg, terwijl ik zelf in Sneek woonde. Dat is zo’n beetje de grootst mogelijke afstand die je in Nederland kunt afleggen. Ik heb toen verschillende transportbedrijven benaderd, maar negen van de tien konden me niet helpen. Of ze werkten niet voor de consument, of ze konden niet overweg met losse items die niet op een pallet waren verpakt. De goedkoopste optie zou me alsnog 150 euro kosten, waarop ik besloot toch maar zelf de weg op te gaan. Op de terugweg vroeg ik me af of dit slimmer en beter kon, en was het zaadje geplant voor wat nu PickThisUp is.’

Deelplatform

Het bedrijf begon als een deelplatform voor kofferbakken, legt de oprichter uit: ‘Privé verhuurde ik mijn huis op Airbnb, auto op Snappcar en spullen via Peerby. Waarom dan niet je lege kofferbak via PickThisUp? Het oorspronkelijke idee was gebruik te maken van ruimte in auto’s die toch al op de weg waren. Op die manier kwamen er geen nieuwe reisbewegingen bij en benutten we ongebruikte ruimte. Daar hebben we ons tweeënhalf jaar op stukgebeten, waarna we tot de conclusie kwamen dat we met dat concept geen bedrijf konden bouwen. Maar er zat wel potentie in en dus hebben we hulp gezocht bij het Amsterdamse Startupbootcamp. Zo hebben we het juiste recept gevonden voor ons bedrijf: een platform voor professionele koeriers die grote, lompe of gekke producten kunnen vervoeren. Zowel consumenten als webshops lopen vast wanneer een product groter is dan de maximale postpakketomvang van 150 centimeter, of als het niet op een pallet kan. Daar willen wij een oplossing voor bieden.’

Diversiteit

Inmiddels zijn er circa 1.400 koeriers aangesloten bij PickThisUp. Wanneer consumenten of bedrijven een aanvraag plaatsen op de website van het bedrijf, krijgen ze direct een prijsindicatie. Daarna ontvangen ze aanbiedingen van maximaal drie koeriers. Die prijs is afhankelijk van hoe goed de koerier de rit kan combineren. De groep koeriers is erg divers, meldt Van der Zee: ‘Dat gaat van hogeschooldocent en gepensioneerde tot professionele (ZZP) koeriersbedrijven. Door die diversiteit kunnen we ook voor kleinere items een aantrekkelijke prijs bieden.’ Soms komt het voor dat iets niet lukt. ‘Er is altijd een maximum. We zitten sowieso met een maximale lengte van 4,5 meter, want daar houden de meeste voertuigen op.’ Toch wordt de ondernemer soms verrast: ‘Er komt wel eens een aanvraag binnen waarvan we denken dat niemand erop gaat reageren. Denk aan een complete keuken die ook nog gemonteerd moet worden, of een huizenhoog springkussen. Maar er komt vrijwel altijd een koerier met een creatieve oplossing.’ Maar, die creativiteit kan ook een nadeel hebben: ‘We willen voor elk probleem een oplossing vinden en soms gaat dat ten koste van de focus.'

Springkussen

Wonen en inrichting is veruit de grootste productgroep die via PickThisUp wordt bezorgd. ‘Maar ook witgoed, tuinartikelen, e-bikes en pallets met zonnepanelen zijn populair.’ Gevraagd naar het vreemdste wat PickThisUp ooit heeft vervoerd, heeft Van der Zee wel een paar voorbeelden: ‘We hebben een tijdje een vaste klant gehad die in- en verkoper was van postduiven. Deze dieren moesten in een speciale doos met gaten en rechtstreeks vervoerd worden. Ook hebben we eens een grafkist afgeleverd bij het Franse zomerhuis van een klant die erg ziek was. Verder staat een springkussen zo groot als een woonhuis ook wel op het lijstje van bijzondere vervoerde producten.’

Het komende jaar gaat PickThisUp zich nog meer richten op de zakelijke markt. ‘Zakelijke klanten, met minimaal drie bestellingen per week, krijgen bij ons een vaste professionele koerier met een minimale rating van 4.7 aan hun account gekoppeld. De chatfunctie maakt het mogelijk om contact te kunnen houden tussen afnemer en koerier, denk dan aan foto’s over de afleversituatie of wanneer de koerier vertraagd is door een file. Verder willen we dit jaar een 24/7 spoedkoeriersdienst opzetten, het retourtransport uitbreiden en een luxe bezorgdienst lanceren. Dat is dan bedoeld voor duurdere meubels met een hogere verzekering en koeriers die ook kunnen monteren en demonteren, dus zich meer richten op het specialistische werk’, besluit Van der Zee.

Quick Bites
- PickThisUp is opgericht in 2015.
- De onderneming heeft circa 30.000 klanten.
- Sinds de oprichting heeft het bedrijf naar eigen zeggen 338.290 kg CO2, 59.340 uur en 156.545 euro bespaard.
- Enkele bedrijven die gebruikmaken van PickThisUp zijn Naduvi, Eichholtz, BVA Auctions en Pretameubler.