Twinkle | Digital Commerce

Heineken schrapt banen, investeert in online

2021-02-10
1000562
  • [nieuws]
  • 0:56

Bierbrouwer Heineken gaat het komende jaar 8.000 mensen ontslaan. Daarnaast investeert het bedrijf in digitale bierverkoop en technologie.

De banen die geschrapt gaan worden, maken zo’n 10 procent uit van het gehele aantal arbeidsplaatsen bij Heineken, zo weet Het Parool. In Nederland gaat het om zo’n 300 banen. De operatie wordt Evergreen genoemd en moet zo’n 2 miljard euro kosten besparen. Vervolgens moet het plan jaarlijks 350 miljoen euro besparen.

Online bier

Er wordt dit jaar ook geïnvesteerd bij de bierbrouwer, en dan vooral in digitale bierverkoop, zoals via het Nederlandse Beerwulf. Dit verkoopkanaal zag vorig jaar zijn omzet bijna verdubbelen, in het Verenigd Koninkrijk verdrievoudigde de omzet. Bij alle d2c-platforms (Beerwulf, Six2Go en Drinkies) verdrievoudigde het aantal orders. Er wordt dit jaar door de bierbrouwer ook geïnvesteerd in het alcoholvrije aanbod en alternatieve drankjes als cider en hard seltzer.

Vorig jaar maakte Heineken 204 miljoen euro verlies, bij een omzetdaling van bijna 17 procent tot 23,8 miljard euro. Dat kwam mede doordat de bierbrouwer cafébazen te hulp schoot door huurkwijtschelding bij de eigen Nederlandse zaken en afschrijvingen op pubs in Groot-Britannië.