Vakgenoten vragen vaak naar de best practices op het gebied van user experience. En dan willen ze het liefst de gouden tips die leiden tot een flinke conversieverhoging. Je weet wel, tips als ‘je moet nooit header images of carrousels gebruiken’, ‘oranje buttons werken het best’, ‘je moet schaarste of tijdsdruk bij je gebruiker creëren’ of ‘je moet de gebruiker feedforward geven’.
Tekst: Thomas Daamen
De afgelopen jaren heeft Online Dialogue heel veel experimenten gedaan voor verschillende bedrijven in uiteenlopende sectoren. Hieruit blijkt dat best practices goede ideeën zijn, maar lang niet altijd het beoogde resultaat opleveren. Wat zijn nou de fabels, valkuilen en laag hangend fruit binnen user experience (UX-)design?
Fabels
De fabels die de ronde doen over best practices op het gebied van UX en conversion rate optimization (CRO) starten vaak met succes cases die geleid hebben tot een enorme uplift in conversie. De vraag is of deze best practices daadwerkelijk breed toepasbaar zijn. Een verbetering op je site is afhankelijk van de context: het soort product of dienst, de prijs, de propositie en de gebruikers. Dit is in elke situatie anders en de kans dat deze best practices ook op jouw organisatie van toepassing zijn, is dus beperkt. Het kan wel goede input zijn voor jouw testideeën.
Valkuilen
Een grote valkuil is om de ontwerpkeuzes op jezelf te projecteren: ‘wat zou ik doen?’, ‘vind ik dit duidelijk?’, of ‘zou ik dit logisch vinden?’ Wat jij vindt en denkt is niet relevant. Jij staat vaak dicht bij het product of dienst. Door je vakgebied kijk je met andere ogen en daarom ben je niet objectief: jij bent niet de gebruiker!
Gelukkig ben je niet op jezelf aangewezen. Je gebruikers helpen je graag met feedback. Stel ze vragen of gebruik online tools zoals een exit survey waarin je vraagt wat ze ervan weerhoudt om een aankoop te doen.
Laaghangend fruit
Ben je nog steeds op zoek naar laaghangend fruit? Iets wat altijd werkt? Een koud kunstje is het oplossen van ontwerp- en technische fouten. Dit zijn optimalisaties die zo voor de hand liggen dat je ze sowieso kunt implementeren. Denk aan een doodlopend bestelproces doordat een bepaalde foutmelding optreedt, het niet of langzaam laden van belangrijke productafbeeldingen, een verplicht formulierveld dat niet zichtbaar is en missende zoekresultaten door ontbrekende productattributen.
De gouden tip
Carrousels verwijderen kan ook een negatieve impact op conversie als gevolg hebben. En de beste kleur voor een button is niet voor elke website hetzelfde. De gouden tip is dan ook: blijf altijd testen! Houd een vinger aan de pols bij het implementeren van nieuwe functionaliteiten, zorg dat het technisch klopt. Test bij de gebruiker en ga niet te snel af op resultaten en best practices van anderen. Er zit vast een kern van waarheid in, maar het betekent niet dat het voor jou toepasbaar is.
Webanalisten
Dit artikel is geschreven door Thomas Daamen, user experience expert bij Online Dialogue, voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel is hier te lezen.
Kan iemand de deur dicht doen?