Twinkle | Digital Commerce

Automatisch verpakken op maat

2020-11-18
1000562
  • [branded content]
  • 4:00

Razendsnel op maat verpakken en de keten duurzamer maken, dat is waar de verpakkingsmachines van Quadient voor staan. Deze slimme inpaksystemen scannen in 3D de afmetingen van online bestellingen en vouwen er automatisch een doos op maat omheen.

Beeld: Zuiver Beeld

Quadient, dat voorheen de naam Neopost droeg, is een beursgenoteerd bedrijf dat in 1924 werd opgericht en wereldmarktleider is op het gebied van oplossingen voor post- en pakketverwerking. In 2014 zette het bedrijf de eerste stappen in automatisch verpakken. De aanleiding was de alsmaar groeiende verbazing en irritatie over de veel te grote verzenddozen bij online bestellingen. Zo vertelt Nijboer: ‘Vroeger waren er standaard dozen, die altijd te groot waren en daarom opgevuld werden met opvulmateriaal als plastic of papier. Met onze machines wordt een pakket 3D gescand en wordt er vervolgens een doosje op maat omheen gevouwen. Op die manier wordt er bespaard in volume, opvulmateriaal en geld.’

CVP Everest

Onlangs introduceerde Quadient een nieuwe inpakmachine met de naam CVP Everest, naast de al bestaande machine CVP Impack (voorheen de CVP-500). Het grootste verschil tussen de twee systemen? De snelheid, aldus Richard Nijboer, Director of Sales and Operations bij Quadient: ‘De CVP Impack kan 500 pakketten per uur inpakken en de kleinste doos die hij kan maken is 24 cm bij 28 cm en 10 cm hoog. De CVP Everest kan wel 1.100 pakketten per uur verwerken en kan een kleiner doosje vouwen, namelijk 24 cm bij 18 cm bij 5 cm hoog.’ Daarnaast is ook het dichtmaken van de doos verschillend. ‘Bij de CVP Impack wordt tape gebruikt, maar wanneer de snelheid zoveel hoger ligt is het met tape niet te doen. De CVP Everest maakt dozen dus dicht met lijm, dat gaat sneller. Door de grote volumes die onze machines kunnen verwerken, kun je als retailer ook de belofte ‘vandaag besteld is morgen in huis’ nakomen.’

Volume besparen

Inmiddels verpakken de machines voor webshops in meer dan tien landen, waaronder bij Ingram Micro, die de logistiek verzorgd voor grote webshops als bol.com en de Bijenkorf. ‘Een van de voordelen is dat je productiviteit bespaart’, aldus Nijboer. ‘Met onze machines gaat inpakken een stuk sneller, en daardoor kun je personeel voor andere dingen inzetten.’ Een ander voordeel is het besparen op volume, zo legt Nijboer uit: ‘Het aantal pakketten blijft gelijk maar de volume die het inneemt is kleiner. Bij Blokker hadden ze voorheen bijvoorbeeld 12 vrachtwagens nodig om pakketten op te halen. Nu zijn er dat 9, terwijl er nog steeds evenveel pakketten worden verstuurd. Daardoor besparen ze enorm in vervoersmiddelen, wat je ook weer met je verzendpartner kunt bespreken. Ook voor hen betekent het namelijk minder kosten voor dezelfde hoeveelheid aan pakketten.’

Met onze machines kun je de belofte ‘vandaag besteld, morgen in huis’ nakomen

Duurzaamheid

De volumebesparing is niet alleen positief ten opzichte van de kosten, het heeft ook een positief effect op het milieu. Nijboer legt uit: ‘Er wordt enorm veel lucht verplaatst door te grote verpakkingen. Daardoor zijn er ook meer vrachtwagens op de weg. Door het gebruik van onze machines, past er meer in één vrachtwagen en hoeven er daardoor minder wagens de weg op. Dat bespaart CO2. Daarnaast is er minder verpakkings- en opvulmateriaal nodig, waardoor het milieu minder belast wordt met afval van zowel de distribiteur als de consument. Zo is er minder karton nodig doordat de machine precies gebruikt wat er nodig is voor het pakket. Daarnaast spaar je zo’n 50.000 tot 100.000 euro uit aan vulmateriaal.’

Voorraad

Ten slotte is er ook een voordeel qua voorraad en opslag. ‘Wanneer er met de hand wordt ingepakt, is het afhankelijk van het product wat voor doos je gebruikt. De meeste bedrijven hebben verschillende dozen, met bijvoorbeeld tien verschillende afmetingen. Die moet je ook op voorraad hebben, ergens opslaan en ze moeten vervolgens ook weer aangevuld worden. Bij de machines van Quadient hoeft men alleen het karton in de machine te stoppen en de bestelling klaar te leggen. De rest is geautomatiseerd.’

Toekomst

Voor de toekomst staan er nog veel ontwikkelingen op de planning. Zo wil Quadient in de toekomst de stap eruit halen waarbij een operator het product klaarlegt voor de machine. ‘We willen uiteindelijk dat producten ook automatisch bij de machine terechtkomen. Dat kan bijvoorbeeld met robotica en transportbanden. Daarnaast zien we dat er een trend is op het gebied van een persoonlijke boodschap bij een bestelling leveren. Dat is ook begrijpelijk, zeker in deze tijd. Wanneer een klant een pakketje bestelt bij een webshop, is de levering van het product het enige contactmoment dat zo’n winkel heeft met zijn klant. We zijn momenteel op zoek naar de beste manier hoe we zo’n persoonlijke boodschap het beste mee kunnen leveren. Dat kan bijvoorbeeld door een bedrukking op het karton voordat we het als een doosje vormen. Ten slotte zijn we ook bezig om meer variatie in de doostypes aan te bieden. Stel dat je een internationale webshop hebt en je wil een doosje met een niet echt kwetsbaar product verzenden binnen Nederland, kan ik me voorstellen dat je ander karton wil gebruiken dan wanneer het product kwetsbaarder is en internationaal wordt verzonden.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Quadient.