Twinkle | Digital Commerce

Jumbo bejubelt nieuwe persoonlijke winkelassistent

2020-10-12
1000562
  • 2:50

Naar verluidt als eerste retailer in Nederland biedt Jumbo zijn klanten sinds kort ‘vernieuwde navigatie in de winkel en assistentie-applicaties voor een gepersonaliseerde shopervaring’.

Hiervoor liet de supermarktketen zijn oog vallen op PS20, de zelfscanoplossing van leverancier Zebra Technologies. Jumbo constateert nu al een “uitzonderlijk hoog gebruik”. ‘In sommige winkels is zelfscannen al goed voor 70 procent van de omzet, en dit cijfer zal alleen maar toenemen.’

Klanttevredenheidsboost

First things first: vanwaar deze keuze? Wat was de aanleiding om de betreffende oplossing in gebruik te nemen? ‘Voor Jumbo was het tijd om te migreren van zijn vorige personal shopper-apparaten naar een nieuw platform dat nieuwe mogelijkheden en toepassingen voor hun klanten mogelijk maakt. De vorige systemen waren aan vernieuwing toe op basis van technologie en software’, stelt Frank de Jong, retail director bij Zebra Technologies, die aanvullend aangeeft dat zijn organisatie al jarenlang samenwerkt met de Veghelse supermarktketen. Met de inzet van innovatieve technologische ontwikkelingen beoogt Jumbo volgens hem een verbetering van de algehele klanttevredenheid.

Walkie talkie-achtige taferelen

Inhakend op die nieuwe mogelijkheden en toepassingen: wat heeft PS20 zoal in huis? De zelfscanoplossing bevat aan de voorzijde een geïntegreerde camera, die in combinatie met Philips LED-verlichting in de winkel wordt gebruikt voor een geüpdatete locatie- en navigatietoepassing. Anders gezegd worden klanten in de winkel begeleid met behulp van een kaart op het scherm. Daarnaast hebben gebruikers van dit apparaat ook toegang tot Jumbo’s “adviesdienst”: via Push to Talk activeren zij de microfoon van dit device en kunnen zij om hulp, aanbevelingen of productinformatie vragen. Een winkelmedewerker nabij ontvangt die melding, en reageert. Daarnaast passen winkelmedewerkers de oplossing ook toe voor orderpicking: de ingebouwde camera kan planken met lage voorraadniveaus lokaliseren die snel moeten worden aangevuld.

Michiel Kienjet, programmamanager Formule & Format bij Jumbo, geeft aan dat Zebra’s personal shopping-oplossing bedoeld is om de workflows in de winkel te stroomlijnen en de algehele winkelervaring te optimaliseren. ‘Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben click & collect, thuisbezorging en zelfscannen om voor de hand liggende redenen allemaal een aanzienlijke toename gekend. Wij verwachten dat de meeste van onze klanten die zelfscannen voor het eerst proberen, zullen overgaan op deze snelle en gemakkelijke manier van winkelen.’

Het is alsof je overschakelt van een oude Nokia naar de nieuwste iPhone

Vlotte boodschap

Hoewel het techproduct nog maar twee maanden geleden in gebruik is genomen in de winkels, is Jumbo nu al erg te spreken over de ervaringen hiermee en de bijkomende effecten. ‘Shoppers gebruiken de nieuwe persoonlijke winkelassistent graag, vooral hoe gemakkelijk ze toegang hebben tot informatie op het grote en kleurrijke scherm’, vertelt Kienjet. ‘Deze scanners zijn ook sneller dan de vorige en kunnen beter onleesbare barcodes scannen. Het is alsof je overschakelt van een oude Nokia naar de nieuwste iPhone.’ De formulemanager constateert zelfs een “uitzonderlijk hoog gebruik” van deze personal shopping-oplossing. ‘In sommige winkels is zelfscannen al goed voor 70 procent van de omzet, en dit cijfer zal alleen maar toenemen.’

Volgens de supermarktketen sluiten deze devices bovendien geheel aan bij de situatie waarmee we vandaag de dag moeten omgaan. ‘Ze zorgen voor een veiligere manier van winkelen met covid-19, terwijl klanten eenvoudig de juiste afstand kunnen aanhouden en hun ideale winkelroute in de winkel kunnen volgen.’ De gunstige bevindingen met de zelfscanner 2.0 tot nu toe krijgen dan ook een vervolg: komende tijd gaat Jumbo deze technologie verder uitrollen in al zijn Nederlandse en Belgische winkelvestigingen.