Nederlandse consumenten gaven in het derde kwartaal van 2019 455 miljoen euro uit aan buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie.
Die cijfers nemen jarenlang al gestaag toe, blijkt uit onderzoek van het CBS. Het valt wel op dat Nederlanders in het derde kwartaal minder uitgeven aan webshops in het buitenland dan in het tweede en vierde kwartaal. Zo werd in het tweede kwartaal van 2019 nog net iets meer dan een half miljard euro uitgegeven.
Experimentele methode
Maar als de kwartaalcijfers vergeleken worden met hetzelfde kwartaal in 2018 namen de bestedingen wel met 20 procent toe. Het CBS benadrukt dat de cijfers volgens een experimentele methode zijn berekend. Daardoor zijn de cijfers voorlopig. De cijfers worden berekend op basis van de btw-aangiften. Daarbij geldt een drempelbedrag van 100.000 euro per jaar.
Over deze cijfers kan de cbs uitspraken doen. Waar ik benieuwd naar ben in hoeveel omzet buiten de eu doet in de eu. Deze spelers hoeven geen btw af te dragen en kunnen dit extra aan marketing uitgeven. Wat gebeurd er over 5 jaar dat de non eu webshops het overnemen. Zij hebben 21% extra voordeel.