Twinkle | Digital Commerce

Hoe groot wordt de greep van AliExpress?

2019-12-04
1000562
  • 5:04

AliExpress goes global. Moederbedrijf Alibaba heeft aangekondigd dat verkopers uit de hele wereld hun producten op het platform kunnen aanbieden. Meer concurrentie dus. Moeten Nederlandse webshops daar huiverig voor zijn, of biedt de komst van de Chinese gigant ook voldoende kansen?

De nieuwe koers van b2c-platform AliExpress wordt bestempeld als world to world. De Aziatische webreus mikt dan ook op een significante groei van het aantal aangesloten shops. Wat betekent dat voor de Nederlandse webwinkelier? Fabian Nijlant ziet vooral voordelen. Hij is expert op het gebied van Chinese e-commerce en marktplaatsen en eigenaar van Playhead China, dat ondernemers die de stap naar China willen nemen begeleidt. ‘Het is een interessante ontwikkeling voor Nederlandse bedrijven, want het betekent meer mogelijkheden om - via AliExpress - zelf wereldwijd te gaan verkopen.’ Fred Sengers, China-deskundige en voormalig hoofdredacteur van MarketingTribune stelt dat de impact van China als aankoopland nog wel eens wordt overschat: zó veel omzet zien Nederlandse webwinkeliers nog niet weglekken naar AliExpress en consorten. ‘Van alle crossborder uitgaven gaat 31 procent naar een Chinese webshop. Dat lijkt heel wat en we staren ons blind op de groeipercentages, maar van de totale online bestellingen in Nederland komt slechts iets meer dan 1 procent uit China.’ Maar het groeit. ‘Vooral onder jongeren en jonge gezinnen komt iets bestellen via AliExpress steeds vaker voor. Dus die trend zie ik wel doorzetten. Het grote nadeel van bestellen in China is natuurlijk de levertijd. Nu komt alles nog met de boot; goedkoop maar langzaam. Spoor kan de levertijd verkorten, daarom is het interessant dat Alibaba nu een trein naar Luik laat rijden, waar het een dc bouwt. Maar de grote sprong voorwaarts komt als ze de snellopende artikelen op voorraad in Europa gaan opslaan. Dan kunnen ze die producten vrijwel net zo snel leveren als andere aanbieders.’ Alibaba anticipeert hiermee ook op de stijgende kosten van verzending, zegt Sengers. ‘Nu er een akkoord is in de Internationale Post Unie zullen die de komende jaren hoger worden; het wordt dus duurder om een individueel pakketje uit China naar Nederland te sturen. Alibaba ondervangt dit door in bulk goederen naar Europa te versturen en hier verder te distribueren.’

Kwaliteitseisen

Martijn Hos, beleidsadviseur op de afdeling belangenbehartiging & beleid bij Thuiswinkel.org, is stellig: als AliExpress zich aan dezelfde regels houdt als waaraan Nederlandse retailers moeten voldoen, vindt hij hun activiteiten prima. ‘Concurrentie is goed, maar alleen als er sprake is van een gelijk speelveld. En dat is allerminst het geval.’ Marcel Landeweerd, oprichter van Webwinkelkeur, zegt dat niet alleen de huidige lagere posttarieven voor oneerlijke concurrentie zorgen, maar dat er ook massaal btw wordt ontdoken en dat veel producten niet aan de Europese veiligheidseisen voldoen. Hos beaamt dat: ‘Chinese producten voldoen lang niet altijd aan de Europese kwaliteitseisen waar bedrijven hier wel aan moeten voldoen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit sloot in Nederland bijvoorbeeld al convenanten met bol.com en Marktplaats, zodat die partijen toezicht houden op wat derden op hun platformen verkopen. Zulke convenanten moeten er ook komen met platformen uit andere werelddelen.’ Daarnaast ziet Hos een taak weggelegd voor de Belastingdienst om ervoor te zorgen dat AliExpress net zo goed belasting afdraagt als Nederlandse (of Europese) webwinkeliers, iets wat volgens hem nu onvoldoende gebeurt. Jan-Willem van der Sterre, ceo van webwinkel UV-Fashions, geeft ook aan dat het gevaar zit in oneerlijke concurrentie zoals wel of geen importtarieven op lager geprijsde items. ‘Maar dit houden we niet tegen’, meent hij.

Landeweerd ziet vooral gevaar voor de kleinere ondernemingen. ‘Platformen als bol.com en Amazon zullen meer concurrentie ervaren. Ze zullen lagere prijzen gaan hanteren. De rekening hiervan wordt meestal betaald door de kleinere ondernemers die hun marges steeds een beetje zien slinken. Dat zien we in de praktijk helaas vaak: platformen maken de regels voor verkopers steeds een beetje scherper.’

Lokalisatieslag

Er wordt vaak gezegd dat Nederlandse webshops het voordeel hebben hun landgenoten beter te begrijpen en dat hun klantdata specifieker zijn dan die van zo’n grote internationale speler. Nijlant: ‘Alibaba is eigenaar van China’s meest populaire b2c-marketplace Tmall. De backend van Tmall biedt merchants een enorme hoeveelheid data over zowel klanten als concurrenten. AliExpress is technisch gelijk aan Tmall. De mogelijkheden die Tmall biedt, zullen dus ook beschikbaar komen voor merchants op AliExpress. Het is nog de vraag of al deze functies aangepast worden aan de Nederlandse markt. Als deze lokalisatieslag ontbreekt, kan bol.com als lokale speler met kennis van de markt, hier voordeel uit halen.’ Hos van Thuiswinkel.org: ‘Nederland beschikt over een formidabele e-commerce infrastructuur en daarmee hebben Nederlandse webshops nog een behoorlijke voorsprong op spelers uit andere landen. Lokale retailers spreken de taal en kennen bijvoorbeeld koop- en leveringsvoorkeuren beter. Maar in dit geval geldt “size matters” ook. Met zijn immense investeringskracht kan Alibaba enorm veel geld in z’n operatie pompen om snelle aanpassing aan de Nederlandse markt te realiseren. Ik verwacht dan ook dat de Chinezen snel zullen leren.’

Slimme keuzes

Hoe kunnen Nederlandse webwinkels de concurrentie aangaan? Hos: ‘Door vooral slimme keuzes te maken. Veel kleinere spelers zullen het moeilijk krijgen als deze grote ondernemingen de Nederlandse markt betreden. Concurreren met deze kapitaalkrachtige platformen lijkt een kansloze missie als je zelf niet in een niche werkzaam bent. Wat dan een succesvolle gedacht kan zijn is “if you can’t beat them, join them”. Steeds meer bedrijven gaan voor zowel zakelijke- als consumentenverkopen gebruikmaken van platformen, aangezien deze een groter bereik hebben. Dus waarom niet je spullen verkopen via een platform als AliExpress als dat echt voet aan de grond heeft in Nederland?’

Het is daarbij wel zaak om een goede strategie te hanteren, tipt Hos. ‘Welk assortiment gebruik je hierbij, welk platform zet je in, enzovoort. Tegelijkertijd ontstaan daarmee ook afhankelijkheden van het platform, aangezien je zelf geen data meer verzamelt en minder goed een band kunt opbouwen met je klanten. De positie van de verkoper op een platform wordt overigens wel versterkt door de “Platform-to-Business”-verordening die in 2020 van kracht zal worden. Daarmee moeten platformen in elk geval transparanter worden over hun handelen en kunnen zij derden niet zomaar meer achterstellen.’

Eigen store-homepage

De ‘discount retailer’-positionering zal – vanuit Nederlands oogpunt – veranderen als zich meer merken gaan vestigen op AliExpress, meent Nijlant. ‘Nu openen nog vooral Chinese merken een “official store” op het platform, maar je ziet er ook al de eerste Spaanse lokale merken actief worden met een eigen winkel. In vergelijking met Amazon of bol.com biedt AliExpress veel meer mogelijkheden om je merk te laten zien, bijvoorbeeld door middel van een eigen store-homepage en volledige vrijheid in het tonen van je productcontent. Dat opent direct de deur naar een wereldwijd publiek.’