Twinkle | Digital Commerce

Budgetplant verdubbelt conversieratio met nieuwe website

2019-09-16
1000562
  • [branded content]
  • 5:00

Toen Budgetplant het full service digital agency gracious inschakelde voor een nieuwe website en merkpositionering, werden de zaken meteen grondig aangepakt. Op advies van gracious schakelde Budgetplant over op een headless e-commerce platform. Het resultaat: de conversieratio werd meer dan verdubbeld.

Kwaliteitsgroen

Het in Venlo gevestigde Budgetplant is een van de grootste tuincentra van A-kwaliteit tuinplanten, haagplanten, mediterrane planten, potterie, bodembedekkers en basismaterialen voor de tuin in Nederland. De zaken gaan goed, mede doordat Budgetplant, zoals de naam al doet vermoeden, zich onderscheidt van de concurrentie door kwaliteitsgroen en een breed assortiment te leveren tegen competitieve prijzen.

Ambitieuze plannen

Ook voor de webshop had Budgetplant ambitieuze plannen, en er werd aangeklopt bij gracious. ‘We hadden behoefte aan een gebruiksvriendelijke website met duidelijke en transparante informatie waar klanten zich uitgebreid kunnen oriënteren op het gebied van planten, zegt e-commerce manager Nadine Teeuwen. ‘De hedendaagse consument heeft vaak weinig verstand van planten en wil zich graag uitgebreid oriënteren. De website is zo ontworpen dat ze door een goede sitenavigatie en keuzehulp een beslissing kunnen maken die bij ze past. De plantenliefhebbers weten ons wel te vinden, het ging ons erom om de gemiddelde consument met de website beter te kunnen bedienen.

Omnichannelstrategie

'Daarnaast is de nieuwe site een onderdeel van onze omnichannelstrategie. De webshop moet de aantrekkingskracht van de winkel vergroten: mensen moeten kunnen kiezen tussen het gemak van online bestellen en de beleving in de winkel. Als je wilt dat de niet-plantenkenner online bestelt, dan moet die wel goed geïnformeerd worden en moeten zaken als de maten van de planten, de prijs en de beschikbaarheid duidelijk worden gecommuniceerd.

'Budgetplant is dan ook, geheel anders dan gebruikelijk bij tuincentra, volledig transparant naar de klant over aanbod, maten van planten en natuurlijk de prijs hiervan. Tot slot was het onze wens om het merk opnieuw neer te zetten als een discounter van kwaliteitsgroen. We wilden van het oubollige imago afstappen, want het kleurengebruik was ouderwets.’

Futureproof

Naast een make-over van de webshop kreeg ook de achterkant van de website een flinke upgrade. Er werd overgestapt op Magento 2.3, aangezien vanaf volgend jaar de support wordt stopgezet voor Magento 1. Bovendien maakte Budgetplant op advies van gracious de keuze voor een headless website in combinatie met Progressive Web App (PWA).

Voor meerdere apparaten

Bij een headless website zijn front-end en back-end van elkaar gescheiden, wat als voordeel heeft dat het CMS puur wordt gevuld met content en er geen rekening meer gehouden hoeft te worden met zaken als sitestructuur en design. Het grote voordeel daarvan is dat een headless CMS ook voor meerdere apparaten gebruikt kan worden, zoals apps, smart watches en smart speakers.

‘Headless is futureproof, je ziet dat e-commercepakketten die kant op gaan’, zegt front-end developer Koen Hendriks van gracious. ‘Daarnaast ben je niet afhankelijk van de contentimplementatie, maar kun je bijvoorbeeld eerst een webshop bouwen en vervolgens aan de slag gaan met een app. Je hebt vooral meer mogelijkheden om door te ontwikkelen en kunt veel meer omnichannel aan de slag. Als je bijvoorbeeld een app wilt lanceren, dan hoef je niet heel je back-end om te gooien om dat werkende te krijgen.’

De omnichannelmogelijkheden waren een belangrijk argument om voor headless te kiezen, zegt Teeuwen. ‘Winkel en webshop moeten elkaar nog meer versterken. We willen de klant volledig en snel informeren over de planten, de prijzen, de beschikbaarheid, maar ook over het verzorgen van de planten. De consument verwacht tegenwoordig dat hij gemakkelijk online kan bestellen en het product kan afhalen in de winkel.’

Supersnelle site

De webshop van Budgetplant is dus headless en is daarnaast ook nog eens PWA ready. Een Progressive Web App is in een webtoepassing waarbij de gebruiker een app-beleving ervaart in de browser. Een PWA start je vanaf de browser en net als bij een native app kun je een icoon installeren op het startscherm. Een PWA is offline te benaderen en er hoeft niets worden gedownload, wat de site supersnel maakt. Volgens Hendriks is dat een groot pluspunt.

Grote voorsprong

‘Er zijn behoorlijk wat onderzoeken gedaan naar PWA. Op het moment dat de app op het startscherm staat levert dat veel meer conversie op, want je hoeft geen URL meer in te vullen. De gebruiker hoeft slechts een icoontje aan te klikken en zit in een app-like omgeving.’ Teeuwen is het met Hendriks eens. ‘Hoe sneller de website is hoe beter, en met deze nieuwe site liggen we voor op onze concurrentie. Er is geen bedrijf dat online handelt in planten die deze nieuwe techniek heeft, dus hebben we een grote voorsprong gepakt.’

Een andere belangrijke optie is de mogelijkheid om push notifications te sturen. Budgetplant is van plan om zowel online als offline klanten die een plant hebben gekocht via deze weg verzorgtips te sturen, ook zijn er bijvoorbeeld mogelijkheden om acties via push notifications te communiceren.

'Met het nieuwe headless e-commerceplatform liggen we nu flink voor op de concurrentie'

Goede investering

Sinds de lancering van de nieuwe website zijn er uitstekende resultaten geboekt. Ten opzichte van eenzelfde periode van een jaar geleden is de Time to First Byte gedaald van 683 milliseconden naar 36 milliseconden. In dezelfde periode is de gemiddelde tijd op een pagina met 598 procent toegenomen en is het bounce percentage afgenomen van 60,87 procent naar 39,97 procent. Als klap op de vuurpijl is de conversie met een toename van 119,29 procent meer dan verdubbeld.

Personalised content

‘We zijn heel blij met dat resultaat, maar een webshop staat nooit stil’, reageert Teeuwen. ‘We hebben nu de basis gelegd waar veel functionaliteiten al in zitten, maar we hebben ook behoefte aan nieuwe features. Daarbij verandert ook de consument en moet je slim nadenken over wat je ze nog meer kunt bieden. Het kan zijn dat we personalised content gaan aanbieden, want zo blijf je relevant voor de bezoeker.’

Geen afwachtende houding

De investering heeft zich duidelijk uitbetaald, ook voor gracious. Het bureau legde zich namelijk twee jaar geleden al toe op het bouwen van headless websites, toen iedereen nog een afwachtende houding aannam. De ontwikkeltijd van een headless site ligt voor gracious daarom een stuk lager dan voor een bureau nu pas in de techniek investeert, waardoor het bouwen van een headless e-commerce platform bij gracious niet duurder is dan het ontwikkelen van een traditioneel e-commerce platform.

Nog vrij nieuw

‘Headless is nog vrij nieuw in webshopland en we zijn een van de eerste, dus natuurlijk was dat spannend’, zegt Teeuwen tot slot. ‘Maar eindresultaat mag er wezen: een supersnelle webshop die heel gebruiksvriendelijk is. Met deze website heeft gracious ambitie getoond en hebben ze laten zien dat ze de expertise rondom headless ontwikkelen in huis hebben.’