Twinkle | Digital Commerce

HemdVoorHem.nl blijft groeien in ‘gigantische niche’

2019-06-11
1000562
  • [interview]
  • 3:58

Toen er zo’n beetje alleen nog maar zwarte, blauwe en witte overhemden online te koop waren, sprong Michiel Snoek in een niche: strijkloze overhemden met extra lange mouwen, alleen voor mannen. Nog wel.

‘Zo’n tien jaar geleden had ik voor mijn werk een net overhemd nodig met extra lange mouwen. Alleen had je daar destijds weinig aanbieders voor. Toen zag ik de kans om er zelf een webshop in te beginnen.’

Aan het woord is Michiel Snoek, oprichter van online herenmodeshop HemdVoorHem.nl. Vanuit een beperkt online aanbod van lange herenoverhemden zag hij een gat in de markt: strijkvrije overhemden met extra lange mouwen. ‘Destijds waren er online bijna alleen nog maar zwarte, blauwe of witte overhemden te koop’, geeft hij aan hoe onvolwassen de markt toen nog was, en hoe specifiek HemdVoorHem.nl. ‘Ik ben maar gewoon thuis begonnen op een overgebleven kamertje.’ Later kwamen er nog shirts, ondergoed en sokken bij. Maar wel binnen de niche: fashion, men only, online only.

‘Onlangs hebben we ons assortiment uitgebreid met parfum’, vervolgt Snoek. ‘Maar dat is meer omdat mensen dat graag als cadeau aan mannen willen geven. Het is niet zo dat wij alles voor mannen willen verzorgen.’

Gigantische niche

Toen Snoek begon met HemdVoorHem.nl, was hij één van de weinigen die online mode aanbood. Nu is de markt veel volwassener geworden. ‘De afgelopen jaren zijn er veel aanbieders bijgekomen. Dat maakt het voor ons lastiger, omdat wij in een gigantische niche zitten. Toch groeien we jaarlijks minstens 20 procent. Daar ben ik trots op. Wij maken ook winst, alleen investeren we alles wat in de plus staat.’

Hem en haar

Zo’n investering is de shop HemdVoorHaar.nl, het vrouwelijke equivalent van de mannenshop. Deze shop staat nog in de steigers –officiële lancering eind 2019 – en richt zich op blouses voor vrouwen. ‘Wij krijgen ook vanuit vrouwelijke klanten de vraag om kleding met extra lange mouwen aan te bieden’, vertelt Snoek. Voor die doelgroep wil hij ook meer inzetten op social media. ‘Dat zijn ideale kanalen om vrouwen te benaderen. Mannen zitten toch minder op Instagram. Op het gebied van socials kunnen we zeker verbetering boeken, Dat houdt het werk ook interessant; als je in alles de nummer één bent, dan ben je klaar.’ HemdVoorHem.nl is een veelgehoorde maker van radioreclame. Snoek: ‘Dat is de eerste stap in onze mediacampagne. Mogelijk komt daar ook televisiereclame bij.’

Blauwe Monsters

Toch zijn publieksmedia niet het belangrijkste om klanten te bereiken. Dat doet HemdVoorHem.nl primair online. Toen Snoek met de webshop begon, bestonden er nog maar weinig online-marketingbureaus. ‘Je had ze wel, maar dat waren vooral cowboys’.

Een webshop is eigenlijk ook gewoon pure marketing

Daarom richtte Snoek samen met compagnon Dennis Stokman online marketingbureau Blauwe Monsters op. Snoek: ‘Met Blauwe Monsters zijn wij binnen de zoekmachines altijd iedereen een stap voor, dat zorgt ervoor dat er veel organisch zoekverkeer naar onze site geleid wordt. Omdat HemdVoorHem.nl jaarlijks best hard groeit, ben ik operationeel niet meer erg betrokken bij Blauwe Monsters, alleen als aandeelhouder. Dennis runt dat bedrijf en ik ben mij meer gaan richten op HemdVoorHem.nl. Een webshop is eigenlijk ook gewoon pure marketing.’

Hoofdpijndossier retouren

Ook HemdVoorHem.nl heeft te maken met het hoofdpijndossier voor online fashionstores: retouren. Een retour kost een webwinkel gemiddeld 10 tot 15 euro. Bij HemdVoorHem.nl is het ‘beheersbaar’, aldus Snoek.

‘Ik denk ook dat je dat zelf goed in de hand kunt houden. Zo zijn goede productafbeeldingen van belang. Een voorbeeld: bij ons werden rode overhemden het meest teruggestuurd. Dat kwam omdat de kleur in de afbeelding iets afweek van de daadwerkelijke kleur. Als de klant dan het artikel ontving, bleek het net anders te zijn dan de foto en stuurde hij het pakketje terug. Daarom hebben wij nu alleen zelfgemaakte productfoto’s van hoge kwaliteit. Dan zie je de retouren meteen afnemen.’

Volgens Snoek kun je als webwinkelier de hoeveelheid retouren beïnvloeden door de klantreis te optimaliseren. ‘Zo hebben wij een ruildienst. Daarmee voorkom je dat klanten veel bestellen en veel terugsturen, omdat ze het meteen kunnen omruilen. Ook deze dienst zorgt voor aanzienlijk minder retouren.’

Leveranciers

Op de vraag of HemdVoorHem.nl plannen voor een stenen winkel heeft, reageert Snoek stellig: ‘Ik zou geen fysieke winkel openen. Ik zie daarin voor ons geen toekomst. Het is niet per se een grote investering, maar je ziet nu bijvoorbeeld wel dat veel fysieke spelers sneuvelen. Wij moeten gewoon in onze niche blijven.

'Wat ik als grootste bedreiging zie voor de online fashion retailers is dat leveranciers met eigen webwinkels komen. Velen bieden een zeer uitgebreide collectie en ze zijn soms ook verbazingwekkend agressief met de prijs. Het is dan ook belangrijk dat je als webwinkel waarde blijft toevoegen. Dus goede productinformatie, maar ook advies.

'Ten slotte zie je dat er ook een ontwikkeling gaande is op het gebied van online platforms. Of wij ook bij platforms zullen aansluiten? Dat is lastig te zeggen. Aan de ene kant heb je op een platform niet de omzet die je anders wel hebt, anderzijds bereik je er wel veel meer mensen mee. Maar dat ze er zijn en dat ze groter worden, dat zien wij ook. Dus wie weet.’