Twinkle | Digital Commerce

Appels en soepblikken scannen

2019-03-12
1000562
  • [case]
  • 3:52

Nee, echt vooruitstrevend was het niet te noemen toen supermarktketen Coop in april 2018 voor het eerst een applicatie op de markt bracht. Waar consumenten bij ’s lands grootste supers Albert Heijn en Jumbo al enkele jaren via de app boodschappen kunnen doen, haakte de Velpse onderneming pas later in. En dat is niet zonder reden. ‘We hebben gemak en fun samengebracht.’

De applicatie van Coop bevat namelijk een functie waar de concurrenten nog niet mee zijn gekomen: een productscanner met beeldherkenningstechnologie. Dat verdient een uitleg. Bij veel supermarktapplicaties kunnen consumenten al producten scannen en vervolgens in hun boodschappenmandje plaatsen. Alleen beperkt dit zich vaak tot het scannen van de barcode. En daar vond ontwikkelaar Incentro een gat in de markt, specifieker ‘Incentronaut’ Rogier van den Brink die ‘binnen enkele uurtjes’ van een idee naar een concept ging. De productscanner in de Coop-app scant namelijk niet een code, maar het volledige artikel. Of het nu een pak melk, blik soep of een losse appel is, de scanner herkent ze allemaal. Via machine learning wordt vervolgens het juiste product uit het assortiment van de supermarkt erbij gevonden. En zit het gescande product niet in het assortiment, dan zoekt hij het meest voor de hand liggende artikel erbij. Klinkt ingewikkeld? Is het ook. Maar werkt het? Absoluut. Van den Brink: ‘Coop had al een scanner op de backlog staan. Het leek mij wel handig om een scanner in te bouwen die niet alleen barcodes herkent, want niet alle producten hebben een barcode. En er zijn allemaal technologieën om producten op vorm te herkennen. Daarna heb ik in relatief korte tijd het concept in elkaar gezet en bij Coop gepresenteerd. Dat hebben we toen meteen geïmplementeerd.’

Eenvoudiger, sneller, leuker

Bij Coop waren ze positief verrast door Van den Brinks ingeving. De applicatie geldt daar namelijk als innovatiemotor en nieuwe initiatieven worden dan ook omarmd, vertelt e-commerce manager Jop van Sommeren. ‘Wij hadden behoefte aan een applicatie die meer op conversie gericht was, dus waar je sneller, intuïtiever en eenvoudiger je boodschappen kunt bestellen. In ons geval heb je te maken met veertig á vijftig items die je in je mandje stopt en dat is over het algemeen niet de leukste bezigheid. Maar de komst van deze productscanner maakt het boodschappen doen voor de klant eenvoudig, snel en ook nog leuker. Doordat het apparaat alle producten los kan herkennen is het een heel generieke productscanner geworden en daarnaast barcodeonafhankelijk. Daarmee neem je eigenlijk een voorsprong op de concurrentie.’

De opvallende productscanner werd binnen drie weken in de applicatie van Coop geplaatst. Dat kon zo snel omdat Incentro, dat al langer e-commerce partner is van Coop, drie dagen per week in Velp op kantoor bij de super in twee teams werkzaam is. Eén team is bezig met de webshop en het andere buigt zich over de app. Van den Brink maakt deel uit van het laatstgenoemde team. ‘Doordat wij bij Coop op kantoor zitten is er meer sprake van een dialoog binnen onze samenwerking en hebben wij meer verantwoordelijkheid.’ Van Sommeren vult aan: ‘Wij merken dat we met een partner op locatie veel makkelijker tot ideevorming komen. We kunnen nu ook strategischer kijken naar de markt en naar innovaties.’

Beeld en spraak

Wat ook opvalt is dat Coop juist met de beeldherkenningstechnologie kwam, toen e-commerce Nederland kennismaakte met een andere technologische ontwikkeling: voice commerce. Van Sommeren: ‘Wij negeren de ontwikkelingen in de markt natuurlijk niet. Alleen hebben wij gekozen om te beginnen met beeldherkenning. Je wilt het gewoon zo makkelijk mogelijk maar ook leuk maken. De ene keer scan je in de keuken een leeg bakje en de volgende keer spreek je in de auto wat in op je spraakcomputer en vul je daarmee je lijstje in. Daar willen we uiteindelijk naartoe, dat je op al die momenten van de dag aanwezig bent. Met de app liepen we in beginsel niet voorop. Met beeldherkenning doen we dat nu wel en we denken daar dan ook het verschil te kunnen maken.’

Hoewel de applicatie pas enkele maanden live is, is deze voor Coop, waar het offline aandeel veel groter is dan online, een succes te noemen. ‘Het merendeel van de online klanten bestelt momenteel via de app’, aldus Van Sommeren. ‘Er wordt bovendien erg positief op gereageerd. Consumenten zijn blij verrast dat ze met de productscanner hun boodschappenlijst kunnen vullen zonder dat ze iets hoeven in te tikken. In de toekomst zien we onze app als toevoeging voor het publiek dat fysiek bij ons winkelt; denk aan een boodschappenlijstje op basis van de winkelroute, of een productscanner die je ook kunt gebruiken als zelfscanner of om mee af te rekenen.’ En ook de scannerfunctie kan in de toekomst nog worden uitgebreid. Van den Brink: ‘Het hele assortiment van Coop is scanbaar, maar deels zijn de resultaten nog niet optimaal. Dat gaat verbeteren doordat er steeds meer foto’s van producten worden gemaakt – uit diverse hoeken, standen en achtergronden – waardoor het algoritme getraind wordt. Zo leert de productscanner als het ware bij.’