Twinkle | Digital Commerce

8 vragen die elke sitebezoeker binnen 10 tellen stelt

2019-02-19
1024512
  • 9:32

Het aantal mogelijkheden om de aandacht van bezoekers op jouw website te trekken, is beperkt. Als je hen niet binnen de eerste paar seconden redenen geeft om te blijven, kan je hen kwijtraken. Dat komt omdat gebruikers binnen enkele milliseconden beslissen of ze op de terugknop drukken.

Tekst: Lisanza Faccilongo

Jouw homepage is dus dé kans om ze op je site te laten blijven en hen meer te laten weten over je bedrijf en wat het te bieden heeft. De startpagina van een bedrijf is immers goed voor 50 procent van het totale aantal pageviews van de hele website. Helaas heb je slechts minder dan een minuut om de bezoekers ervan te overtuigen dat jouw site hun tijd waard is.

Dus, wat kan je doen om ervoor te zorgen dat je meteen een positieve indruk maakt en het maximale percentage bezoekers behoudt? Het begint met het beantwoorden van een aantal basisvragen en het voldoen aan de nieuwsgierigheid van de gemiddelde bezoeker. Je wil er vooral voor zorgen dat jouw bezoekers niet te hard moeten zoeken om basisinformatie terug te vinden. Hier volgen acht specifieke vragen waar elke bezoeker in 10 seconden een antwoord op wil.

1. Wat verkoop je?

Eerst en vooral willen de bezoekers meteen weten welk product of dienst je aanbiedt. Op het moment dat ze op jouw website terechtkomen, moet dit overduidelijk zijn en moet er absoluut geen giswerk bij komen kijken. De informatie wordt 'above the fold' gepresenteerd – dit betekent dat je het meteen ziet zonder te moeten scrollen – zodat je in een paar seconden de kern van de boodschap begrijpt. Het punt dat ik hier probeer te maken, is dat jouw eerste prioriteit moet zijn om uit te leggen wie je bent en welk product of dienst wordt geleverd.

Hieronder het bewijs dat dit het allerbelangrijkste is:

Deze informatie niet duidelijk vermelden of bezoekers dwingen om door jouw site te bladeren, is gewoon je vingers branden.

Als bezoekers onmiddellijk het doel van de website begrijpen, is directe tekst de beste manier om hen zover te krijgen dat ze de volgende stap zetten. In feite zou je in staat moeten zijn om alles wat je nodig hebt in één tot drie zinnen samen te vatten, als algemene regel. 

Neem bijvoorbeeld een kijkje op de homepage van Spotify:

De headline illustreert het doel van het merk om muziek voor iedereen toegankelijk te maken. Vervolgens geeft het bezoekers de mogelijkheid om gratis het product uit te proberen. Aan de bovenkant hebben bezoekers de keuze tussen zich aan te melden voor een premium lidmaatschap, hulp te krijgen of in te loggen. Het zou bijna onmogelijk zijn voor een bezoeker om afgeleid te worden op deze pagina. Als je twijfelt tussen het maken van een lange, informatieve startpagina of een korte startpagina zoals die van Spotify, bedenk dan dat korte homepages regelmatig langer presteren dan langere.

2. Waarom zouden ze er om geven?

De headline is het eerste wat een gebruiker op jouw pagina zal lezen. Maar jouw doel moet niet alleen zijn om je bezoekers met die eerste (twee) zin(nen) aan te zetten om contact op te nemen. Het échte doel van een headline is om hen te dwingen om te blijven lezen en zich door jouw pagina te bewegen. Met andere woorden moet het ervoor zorgen dat ze meer willen leren. Maar gezien het feit dat gemiddeld vijf keer zo veel mensen de headline van een pagina lezen als de body, zijn veel sites niet succesvol in het bereiken van dit (nochtans eenvoudig) doel. De meeste consumenten zijn gewend om dezelfde basisslogans en marketingclaims te horen, dus de beste manier om hun aandacht te trekken is om iets te schrijven dat opvalt.

Na het vaststellen van wat jouw aanbod inhoudt, zullen je bezoekers nog meer betrokken zijn. Hoe zal dit product of deze dienst hun leven verbeteren en welke nadelen kunnen ze met zich meebrengen? Met andere woorden, wat zit er voor hen in en waarom zouden ze erom geven? Dit is waar je jouw waardepropositie moet communiceren, wat in feite betekent waarom zij zaken met jou moeten doen. Het komt erop neer dat je jouw product of dienstverlening moet promoten op een manier die consumenten inspireert om het te kopen. Een waardepropositie is geen slogan. Ik raad aan om even te brainstormen om te bepalen wat de belangrijkste redenen zijn waarom iemand jouw product of dienst zou willen kopen. Maak dit dan overduidelijk op je website.

3. Wat zijn de kosten?

Laten we zeggen dat je de interesse van een bezoeker hebt gewekt door uit te leggen wat je product of dienst is en wat de voordelen ervan zijn. Op dat moment willen de bezoekers sowieso weten hoeveel het kost. Hoewel je niet per se de prijs op jouw homepage hoeft te tonen, moet je er wel voor zorgen dat jouw bezoekers met één klik informatie over de prijs kunnen terugvinden. Een voorbeeld hiervan is om in het navigatiemenu een pagina te maken met "pricing" als titel. Door hen random te laten zoeken, zullen ze alleen maar gefrustreerd raken en zullen velen de website verlaten vooraleer ze jouw deal in detail hebben kunnen bekijken. Ik heb het zelf al meermaals meegemaakt dat ik erg geïnteresseerd was in een product, maar dat ik geen concrete prijzen kon vinden. Het is ongelooflijk vervelend en ik ben dan meestal geneigd om gewoon bij een concurrent te gaan zoeken.

4. Wat onderscheidt jou van je concurrenten?

Laten we eerlijk zijn. De meeste industrieën zijn verzadigd met concurrenten die continu strijden om de aandacht van een beperkte doelgroep. Zelfs kleine niches kunnen gemakkelijk tien of zelfs meer topbedrijven hebben die allemaal vechten om hun deel van de taart. Bovendien zijn de verschillen tussen bedrijven onderling meestal miniem. Daarom willen veel consumenten een beetje meer weten over het verhaal van jouw bedrijf, de achtergrond, de teamleden, de waarden enzovoort. Vandaar is het belangrijk om je snel te onderscheiden van andere concurrenten en een unieke merkidentiteit te creëren. Hoewel het niet praktisch is om lange details op je startpagina te zetten (dit is meestal uitgelegd op de "over ons"-pagina), is het slim om kort te laten zien wat jou bijzonder maakt.

5. Kunnen ze met gemak door jouw site browsen?

De gemiddelde online shopper heeft de aandachtsspanne van een goudvis. Als het aankomt op het surfen op internet, moet het intuïtief zijn en moeten bezoekers in staat zijn om zich binnen enkele seconden te oriënteren - niet binnen enkele minuten. In feite geldt volgende regel: "nadat ze op de website van een bedrijf terechtkomen (via een referral site), zal 50 procent van de bezoekers het navigatiemenu gebruiken om zich te oriënteren". Als de navigatie van jouw site te complex is, zal het jou alvast geen voordelen opleveren. Probeer ook "cognitieve overbelasting" te voorkomen, wat in feite betekent dat bezoekers ‘verlamd’ raken als er te veel opties zijn om uit te kiezen. De kernidee van navigatie is om het zo eenvoudig mogelijk te houden, zodat bezoekers zich gemakkelijk door jouw site kunnen bewegen zonder al te veel mentale energie te verbruiken.

Als je jouw headline plaatst, moet je er ook voor zorgen dat deze “above the fold” uitsteekt, ongeacht de browser of het toestel dat een bezoeker gebruikt. Dit betekent dat je headline meteen de eerste indruk op elke bezoeker moet kunnen maken. Als bezoekers appreciëren wat ze zien, zullen ze verder scrollen en dus ook verder leren over jouw product, dienst en/of bedrijf. Misschien zullen ze zelfs actie ondernemen. Maar als dat eerste ogenblik niet genoeg is om hen ervan te overtuigen dat jouw bedrijf hun tijd waard is, zullen ze niet de moeite nemen om verder te scrollen. Dit betekent dat het essentieel is om jouw meest aansprekende argumenten te plaatsen binnen het bovenste deel van uw pagina.

6. Wie gebruikt het nog?

Sociaal bewijs is een 'psychology hack' die tegenwoordig veel gebruikt wordt. Consumenten willen de goedkeuring van een product of dienst vooraleer ze er hun zuurverdiende centen aan uitgeven. Jij wilt dat waarschijnlijk ook. Als je in staat bent om bekende gebruikers of klanten te vinden, zal je waarschijnlijk de andere bezoekers op hun gemak stellen. Ze zullen ook meer geneigd zijn om te blijven verkennen, wat jouw kans op verkoop kan vergroten. Maar hoe kan je sociaal bewijs leveren? Een van mijn persoonlijke favorieten is om eenvoudigweg de logo's van sommige merken waarmee je zaken hebt gedaan op je website te plaatsen. Andere effectieve technieken zijn (onder andere) de volgende:

  • Getuigenissen
  • Beoordelingen
  • Influencers

7. Val je wel te vertrouwen?

Vertrouwen is erg belangrijk – dat weet iedereen. Met shoppers die tegenwoordig een gezond niveau van scepticisme hebben, is het van cruciaal belang dat je in staat bent om op zijn minst een basisniveau van vertrouwen te vestigen. Dit is vooral nodig als je een vrij nieuw bedrijf bent dat nog geen significante merkbekendheid heeft opgebouwd. Als er zelfs maar een schijn van twijfel bestaat over jouw referenties en reputatie, kan je er op wedden dat het merendeel van de bezoekers zal vertrekken zonder te kopen. Maar hoe kan je onmiddellijk hun vertrouwen winnen?

Hier zijn een paar opties:

  • Publiceer het fysieke adres van jouw bedrijf
  • Vermeld jouw telefoonnummer
  • Plaats badges/certificeringen van bekende instellingen die de echtheid van jouw website bevestigen
  • Plaats een link naar jouw richtlijnen en policies
  • Verstrek basisinformatie over retourzendingen

Ik raad ook aan om alles te doen wat nodig is om ervoor te zorgen dat jouw website er professioneel uitziet met een visueel aantrekkelijk design, afbeeldingen van hoge kwaliteit, enzovoort. Je wil absoluut niet dat jouw site eruit ziet als een oude site uit de jaren 2000.

8. Hoe kunnen ze contact met jou opnemen?

Ik vind het frustrerend als ik een bedrijf moet bereiken, maar hun contactgegevens moeilijk kan vinden. KoMarketing ondervond zelfs dat 51 procent van de mensen denkt dat 'gedetailleerde contactinformatie' het belangrijkste element is dat op veel websites ontbreekt. Je wil dus een rubriek 'Contact' opnemen op een opvallende plek die weinig moeite kost om te vinden. Vergeet het zelfs om dit helemaal beneden op de pagina te plaatsen. Plaats het in zicht “above the fold”.

Je kan een gebruiker hoogstwaarschijnlijk niet alles wat hij/zij moet weten op jouw startpagina vertellen. Als jouw product eenvoudig is, kan je misschien het grootste deel van de informatie die zij nodig hebben overbrengen. Maar zelfs dan nog heb je extra pagina's nodig om achtergrondinformatie over jouw bedrijf te geven, in detail te treden over producteigenschappen en klantengetuigenissen en casestudies in het licht te zetten. Gelukkig hoef je al die informatie niet meteen op te nemen. In plaats daarvan, focus op het schrijven van een headline die de interesse van elke bezoeker zal opwekken en ervoor zorgt dat ze meer tijd willen besteden aan het doorbladeren van uw site om de informatie te vinden die ze nodig hebben. De manier waarop je dit doel bereikt hangt af van de eigen doelstellingen van jouw merk, dus is er ruimte voor creativiteit. Maar om je een idee te geven van hoe het eruit zou kunnen zien, kan je een kijkje nemen op de startpagina van Wix.

Voor wie Wix niet kent: het bedrijf helpt ondernemers en andere gebruikers bij het maken van websites, zonder enige technische ervaring. Dit betekent dat hun publiek zeer breed is en dat hun homepage dus moet voorzien in dit brede doelgroep. In plaats van te proberen om al hun potentiële klanten in een smalle categorie in te passen, zeggen ze gewoon "Het begint allemaal met jouw prachtige website". Wat "allemaal" precies is, wordt overgelaten aan de interpretatie. En dat is oké - want zolang deze headline de aandacht van de bezoekers trekt, zullen ze door de site willen bladeren om meer te weten te komen over hoe het bedrijf kan helpen met hun specifieke doelen. Voor merken die zich richten op een relatief groot publiek is dit vaak een meer realistische benadering dan het schrijven van een headline die al hun potentiële klanten aanspreekt.

Kortom: het is belangrijk om te onthouden dat je weinig tijd hebt om bezoekers van je website te overtuigen om jouw product of dienst in detail te bekijken. Het begrijpen van de meest voorkomende vragen bij bezoekers is essentieel voor het creëren van een positieve ervaring. Het communiceren van jouw waardepropositie en het aanpakken van andere belangrijke factoren moet jou op het juiste spoor houden bij het creëren van het ontwerp, de lay-out en de algehele functionaliteit van jouw site. De impact op lange termijn? Hogere betrokkenheid, een lagere bounce rate en ook gewoon meer verkopen.

Lisanza Faccilongo is content marketeer bij Sortlist.