Het leek er een tijdje op dat Amazon zoveel mogelijk artikelen uit eigen naam wilde produceren: sinds kort telt het assortiment echter meer merken van exclusieve partners.
Eind vorig jaar telde Amazons assortiment 119 private labels, tegenover 223 merken van partners die exclusief bij Amazon verkrijgbaar zijn, telde RetailDive, dat een rapport van marktonderzoeker Gartner in handen kreeg.
Win-win
Via die weg hoeft Amazon de vaak hoge ontwikkelingskosten voor een eigen label niet te betalen, terwijl het bedrijf zich alsnog onderscheidt met producten die elders niet te koop zijn. Amazon zou op zijn beurt fabrikanten beschermen tegen merkvervalsing, hun fulfilment uit handen nemen en hun naamsbekendheid effectief kunnen versterken.
Mix
De merken die tot het zogenoemde 'Amazon Exclusives'-programma behoren, vertegenwoordigen vooral producten uit de levensmiddelen-, gezondheids-, beauty- en huishoudsector. Amazon is echter niet geheel gestopt met het opzetten van eigen labels: zo introduceerde het bedrijf onlangs nog een nieuwe cosmeticalijn als toevoeging aan het eigen kledingmerk FIND.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Amazon verkiest exclusieve partners boven private labels
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.