Twinkle | Digital Commerce

Koopjesdag of weekendfestijn?

2018-11-26
1000562
  • 1:48

Cyber Monday werd in het leven geroepen als online tegenhanger van Black Friday. Inmiddels beperken de acties zich al een tijd niet meer tot de maandag en worden ze vaak vrijdag – of soms zelfs eerder – al ingezet. Valt er nog wel onderscheid te maken tussen de koopjesdagen?

Uit een rondgang afgelopen vrijdag onder Nederlandse webshops bleek het al: de Black Friday- en Cyber Monday-acties beperken zich alles behalve tot één dag. Sommige acties startten een week geleden en eindigen vandaag. De meesten duren van vrijdagmorgen vroeg tot en met vanavond laat. Een enkeling beperkt zich nog maar tot één kortingsdag.

'Er vindt een verandering plaats', stelt retailexpert Cor Molenaar in gesprek met Twinkle. 'Cyber Monday kwam voort uit het feit dat internet werd benaderd via de computer, dat betekende dat je in het weekend ging winkelen en het later ging kopen.' Doordat consumenten steeds vaker online met de smartphone kopen is dat beeld veranderd, stelt Molenaar. 'Door de opkomst van de smartphone zien we dat er op vrijdag en zaterdag online meer wordt verkocht, terwijl men in de winkel is. Dat betekent dus dat de waarde van Cyber Monday voor het koopgedrag af gaat nemen.'

Samensmelting

Volgens Molenaar spelen webwinkeliers in op het veranderende koopgedrag van de consument, en duren daarom de acties vaak langer. 'Black Friday speelt op zaterdag en zondag en dan pak je de maandag gewoon ook mee.' Hij denkt dat het koopjesfestijn in de toekomst nog meer een samensmelting zal zijn van fysiek en online. 'Het kan zijn dat men bewust kiest om in de winkel te kopen maar ook dat men eerst gaat kijken in de winkel en dan online gaat kopen. Ik denk dat dat steeds meer vervlochten gaat worden in de integrale benadering.'

'Algemeen retailfeest'

Ook Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen reageert in een artikel vandaag op de verschillen tussen Black Friday en Cyber monday in Nederland. 'Van oudsher is Black Friday een koopfeest bij fysieke retailers, terwijl Cyber Monday in het leven is geroepen voor webwinkeliers. In Nederland is er van deze scheiding niets meer te merken en is het hele weekend, en vaak zelfs de week voorafgaand aan deze dagen, een algemeen retailfeest.'

Lees ook: 'Kopen, kopen, niet kijken' (Twinkle 9 2018)