Twinkle | Digital Commerce

'Jonge generatie wil online wat te kiezen hebben'

2018-10-25
1000562
  • [nieuws]
  • 1:05

Generatie Z, ofwel de 18- tot 24-jarigen, koopt het vaakst van alle generaties zowel fysiek als online. Wanneer zij in webwinkels kopen, doen zij dat vooral vanwege het brede aanbod.

Dat blijkt uit onderzoek onder 1.000 consumenten, uitgevoerd door Multiscope in opdracht van Trusted Shops. Waar de overige generaties het prijsvergelijken als voornaamste reden opgeven om online te shoppen, shopt 63 procent van de 18- tot 24-jarigen op internet vanwege de uitgebreide keuzemogelijkheden.

Naar de winkel

Anderzijds trekken een gezellige sfeer in de stad, het voorkomen van problemen bij bezorging en de mogelijkheid een product te voelen, de jongere generatie naar fysieke winkels. 'Webshops kunnen er niet vanuit gaan dat ze hun marketing alleen voor de oudere doelgroep moeten inzetten, omdat wordt verwacht dat de jongere generatie toch al online shopt', aldus Trusted Shops.

Veel te kiezen

Country manager Benelux Tim Heinen raadt online retailers daarom aan vooral in te spelen op de behoefte aan keuzemogelijkheden. 'Voor de december-feestdagen doen webshops er goed aan om ervoor te zorgen dat ze een zo breed mogelijk aanbod hebben en dit ook duidelijk in hun decembercampagnes naar voren laten komen.'