Geen topic zo polariserend als de toekomst van online foodcommerce. Er zijn groeperingen die zodra je erover begint direct met fakkels en hooivorken de straat op gaan, met gekleurde eenzijdige onderzoeken als bewijsmiddel. Een gezonde inhoudelijke discussie lijkt per definitie al niet meer mogelijk. ‘We hebben het “onafhankelijk” onderzocht, dus het is waar.’ Moeizaam.
Maar het goede nieuws is dat de #gaatfoodonline-discussie al een stuk minder is geworden en zich nu lijkt te concentreren rond een paar personen die angstig vasthouden aan een realiteit die al ver achter ons ligt. De mainstream is namelijk al om. Tien jaar geleden was het nog missiewerk om het onderwerp bespreekbaar te krijgen bij grote partijen. Zowel retailers als fabrikanten/leveranciers hadden er destijds weinig vertrouwen in. Vandaag de dag is er in de boardrooms van deze partijen geen twijfel meer of er iets gedaan moet worden met online. Wát het dan exact moet zijn dat op de agenda komt, is nog wel een grote uitdaging.
Iedereen met gezond verstand ziet namelijk wel in dat de grootste retailmarkt – goed voor bijna 50 procent van de totale retailomzet in Nederland – té aantrekkelijk blijft om links te laten liggen als het aankomt op online initiatieven. De omzet in de foodbranche is daarvoor simpelweg te gigantisch. Als je er als speler in slaagt om iets op te zetten en draaiende te houden, word je al snel beloond met een omzet die je zo naar de top van de Twinkle100 katapulteert. Omzet ja, winst nee. En waarom niet? Omdat we nog eindeloos moeten innoveren voordat we winstgevend zijn. Maar dat dit uiteindelijk gaat lukken, staat voor mij als een paal boven water. Alleen vraagt het wel om het overboord gooien van alle conventies die vandaag de dag gelden.
Wat ik als gevolg hiervan écht ontzettend jammer vind, is dat de grote welles/nietesdiscussie iets veel belangrijkers overschaduwt. Namelijk de technologische innovatie die voortkomt uit alle pogingen om de foodmarkt online te ontsluiten. Food is de laatste en meest uitdagende retailtak die online nog een grote groeispurt kan en moet maken. Om dit mogelijk te maken moet ongeveer alles dus anders dan hoe we het ooit gedaan hebben.
Food & E-commerce
Christian van Someren is één van de sprekers op Food & E-commerce, een congres dat Twinkle op 5 juni organiseert met Distrifood. Op het programma in Utrecht staan onder andere Plus, Picnic, GfK, bol.com, de Rijksuniversiteit Groningen, Wijnvoordeel en Stockon.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Food is end game voor e-commerce
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.