Twinkle | Digital Commerce

Op weg naar verbod geoblocking; akkoord Europees Parlement

2018-02-06
1000562
  • [nieuws]
  • 1:18

Het Europees Parlement zet een volgende stap richting het verbod op geoblocking: waarbij webshops geen onderscheid meer mogen maken op basis van nationaliteit. Het Parlement stemde vandaag vóór nieuwe wetgeving.

Consumenten die bij een buitenlandse webshop willen bestellen, mogen niet worden geweigerd door die webwinkel. Ook mogen zijn niet naar een eventuele versie uit het land van herkomst worden geleid. Volgens de nieuwe wetgeving moeten prijzen en kortingen die op webshops worden aangeboden, voor iedere inwoner in de EU hetzelfde zijn.

De stemronde, waarbij 553 leden voor, 89 leden tegen en 33 leden blanco stemden, is een gevolg van het EU-akkoord vorig jaar waarbij de Europese Commissie, het Europees Parlement en de EU-lidstaten bij betrokken waren. Het akkoord omvat een verbod op elke vorm van onderscheid tussen consumenten met verschillende nationaliteiten. Die consumenten moeten vrij in hun keuze staan bij welke webshop ze hun aankopen doen, zowel in het binnen- als buitenland. 

Entertainment

Grote afwezige in het akkoord is de entertainment industrie. Digitale content met auteursrechten zoals muziek, games en e-books behoren vooralsnog niet tot de nieuwe wetgeving. De Europese Commissie dient echter binnen twee jaar na ingang van de wetgeving een knoop door te hakken over de copyrighted content.

De geoblocking-wet moet voor het einde van het jaar ingaan. De Europese Raad dient nog wel goedkeuring te geven.

Lees ook: 'Verbod op geoblocking: goed voor webwinkels?' (Twinkle 1 2018)